Režie:
Costa-GavrasScénář:
Tom MatthewsKamera:
Patrick BlossierHudba:
Thomas NewmanHrají:
John Travolta, Dustin Hoffman, Mia Kirshner, Alan Alda, Robert Prosky, Blythe Danner, William Atherton, Ted Levine, Tammy Lauren, Raymond J. Barry (více)Obsahy(1)
Psychologické drama Město šílenců (1997) rozvíjí vděčné téma hollywoodských filmařů, a sice manipulaci veřejného mínění prostřednictvím sdělovacích prostředků. Propuštěný hlídač v muzeu malého kalifornského města Sam Baily (John Travolta) se zoufale snaží dostat zpět svou práci a když nepochodí u ředitelky, stane se řízením různých shod okolností zločincem se skupinou dětských rukojmí. Protřelý reportér, pracující pro místní televizní kanál, Max Brackett (Dustin Hoffman), který je náhodou na místě činu, neváhá a celou situaci začne živě pouštět do éteru. Senzace, jejíž průběh může sám ovlivňovat, a která mu jistě pomůže oživit poněkud skomírající kariéru, je na světě. Prostoduchý hlídač si totiž vůbec neuvědomuje dosah svého počínání a navíc ani neví, jak se má v podobné situaci vlastně chovat... Snímek, jehož děj nápadně připomíná cynickou komedii Billyho Wildera Ace in the Hole (1951, Eso v rukávu), těží ze souhry hereckých hvězd Dustina Hoffmana a Johna Travolty, kteří se spolu v jednom filmu objevují poprvé. V dalších rolích zaujmou Alan Alda (prominentní reportér velké televizní společnosti, který nelibě sleduje sólokapra bývalého kolegy, jehož se zbavil) a Blythe Dannerová (ředitelka muzea), která dnes už většinou stojí ve stínu své známější dcery Gwyneth Paltrowové. Jako režisér je pod snímkem podepsán režisér řeckého původu Costa-Gavras. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (128)
Bylo by to fajn drama snažící se ukázat, jakou sílu mají dnešní média a jak dokáží manipulovat s realitou... Povedlo by se mu to docela dobře, nebýt neskutečného množství nesmyslů, kterými se to hemží od začátku do konce a které mě nenechaly si film pořádně užít a také průměrného scénáře, který, ač měl pod palcem skvělý námět, nedokáže pořádně pohnout dějem. Takhle vznikl průměrný film, který nevytáhnou výš ani výborné herecké výkony (obtloustlého Travolty a jako vždy perfektního Hoffmana), ani několik velmi nehollywoodských rozuzlení. ()
Schematický příběh, který se snaží velmi trapně a uboze líčit zločinnou práci médií a vytváření veřejného mínění jejich prostřednictvím. Je ovšem uvěřitelný tak pro školáka. Veřejné mínění je na straně teroristy věznícího s puškou a taškou výbušnin hromadu dětí. Ty místo aby se normálně bály a byly vystrašené, unavené, hladové a třeba i ubrečené, se smějí a poslouchají jeho vyprávění. Veřejnost je, díky televizi, kde slyší, že byl dobrý chlap, na jeho straně, protože měl kdysi psa. Je to vážně nebetyčná kravina a stráta času. Od pádu na dno film zachraňují výkony herců a řemeslná kvalita. ()
Bezkrupolozní reportér Dustin Hoffman hbitě využije faktu, že se sám nachází v muzeu, kde drží rukojmí bývalý zaměstnanec John Travolta. Rozehrává se zoufalým mužem mediální hru a slibuje odpuštění od lidí. Pak se ovšem do situace vloží konkurenční novinář Alan Alda. Zajímavé, ale celkem nevěrohodně působící drama má hlavní devizu v hereckých představitelech jako je John Travolta a Dustin Hoffman. ()
Filmov s prekrucovaním informácií televíziami je viac, tento nijak nevybočuje a ani ma nijako silnejšie nechytil. Atypické role dvoch hereckých hviezd a hoci obaja neboli zlí, celkom by som vedel predstaviť, že by si role prehodili. Teda Hoffman ako terorista-amatér a travolta ako senzáciechtivý novinár. Inak film stráca po čase tempo, od začiatku beží na odľahčenom režime, čo mi vadilo asi najviac, a až k záveru začína mať kontúry drámy. Záver sa naozaj podaril. Trilerové prvky však film postráda a aj preto sa nevyhne nudnejím pasážam. Cítim z toho nevyužitý potenciál. ()
Zoufalí lidé dělají zoufalé věci. A tak když jeden ňouma (překvapivě velmi přesvědčivý Travolta) přijde o práci, nenapadne ho nic lepšího, než vzít jako rukojmí skupinku dětí a zabarikádovat se v budově místního muzea. Bena Stillera byste tu ale hledali marně, v tomhle muzeu exponáty neožívají. Zato je tu shodou náhod jeden reportér (tradičně výborný Hoffman), který už nějaký ten pátek marně vyhlíží sólokapra, který by mu dopomohl zpátky ke korýtku… Costa-Gavras nahlíží na novináře podobnýma očima jako Miloš Zeman. Jen místo peprné rétoriky volí vyprávěnku o jednom troskoidním prosťáčkovi, na kterém si mediální hyeny nehezky smlsnou při vytváření „objektivního zpravodajství“. Doporučuji zejména těm, kteří den co den o půl osmé dychtivě usedají před obrazovku a pokorně se oddávají černé kronice s názvem Televizní noviny. ()
Galerie (35)
Zajímavosti (1)
- Tržby v USA za první víkend: 4 649 742 dolarů (2194 kin). Náklady na výrobu: 50 milionů dolarů. (CrypzzXD)
Reklama