Režie:
James WanScénář:
Leigh WhannellKamera:
David A. ArmstrongHudba:
Charlie ClouserHrají:
Leigh Whannell, Cary Elwes, Danny Glover, Monica Potter, Ken Leung, Michael Emerson, Tobin Bell, Makenzie Vega, Shawnee Smith, Dina Meyer, Benito Martinez (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Krvavá hra s pravidly ostrými jako pila... Ve špinavé sklepní umývárně se proberou z bezvědomí dva muži, fotograf Adam a doktor Lawrence Gordon. Oba jsou připoutaní okovy k potrubí a nemají tušení, jak se zde ocitli. Mezi nimi leží muž s prostřelenou hlavou. Z magnetofonových pásek, které u sebe najdou, se muži dozvědí, že se stali oběťmi sadistického maniaka, zvaného Skládačkový vrah. Jeho specialitou je vhánět nic netušící lidi do důmyslných pastí, z nichž zpravidla není úniku. Každá z nich však má svůj skrytý význam. Oběti se vlastně ocitají v krvavém očistci, a jen málokoho čeká vykoupení. Pro Adama a Lawrence platí v této smrtící hře pravidlo, že místnost opustí živý jen jeden z nich... Psychothriller, který si libuje v rafinovaných krvavých nástrahách, natočil jako svůj debut režisér James Wan ve spolupráci s hercem a scenáristou Leighem Whannellem. Nízkorozpočtový snímek se stal senzací na festivalu Sundance v roce 2004. Kromě šokujících výjevů totiž nabídl i to nejlepší, čím se vyznačovaly podobné snímky z poslední doby, zejména thriller Sedm, horory typu Cela a Kostka, ale i nesčetné počítačové hry s dobrodružnou tematikou. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 370)
Původně jsem dával 4 hvězdičky, ale čím více o Saw přemýšlím, tím sympatičtější mi tenhle film je (čistých 5 to ovšem není, takových pěkných 90%). Hra je originálně pojata a velmi pěkně se prolíná s vyšetřováním. Oceňuji především nápaditost tvůrců, co se pastí a rafinované hry týče, protože jde o zatraceně dobře promyšlenou mozaiku. Co se konce týče, souhlasím s tím, že je diskutabilní - vyvolává určité nejasnosti a filmu zbytečně ubírá na logice. Nicméně, ten konec je tak šokující a nečekaný, že jsem ochotný mu to odpustit. Jen málokdy mě něco tak nachytá, jako právě Saw a toho si cením... ()
I keď zápletka Saw je pomerne priamočiara, film takmer mimovoľne definoval nový hororový subžáner, tzv. „torture porn“, a to zvlášť v súvislosti s nekonečnými radmi ďalších pokračovaní (v roku 2010 vznikol už Saw VII). V pôvodnej snímke je viac z pochmúrneho thrilleru než klasickej hororovej „podívané“, ktorá pripomína skôr Fincherov(o) Se7en (1995) než novšiu „gornografickú“ sériu Hostel Eliho Rotha (2005 a 2007). Saw je adeptom na najklaustrofobickejšiu snímku v dejinách kinematrografie tiež preto, že sa natáčal výhradne v interiéroch (v rôznych častiach jedného losangeleského skladiska), čím tvorcovia nielen znížili rozpočet, ale tiež sa vyhli akémukoľvek určujúcemu záberu, ktorý by divákovi uľahčil orientáciu. Narozdiel od pokračovania evokuje Saw svojím názvom nielen vraha menom Jigsaw, a kovovú pílu, ktorou si Elwes odreže nohu, keď sa snaží ujsť, ale tiež aj samotné videnie (anglický výraz „saw“ znamená „píla“, ale je aj tiež minulým časom slovesa „vidieť“). Čo vidia postavy filmu? A čo majú pred očami diváci? Filmom sa vinie silný motív hry. Finálne odhalenie miesta, kde sa vrah celú dobu skrýval, môžeme brať ako lacný rozprávačský trik, ale pri daných pravidlách hry je tým najlogickejším vyústením, s ktorým mohli tvorcovia prísť; to, čo nevidíme, bolo celú dobu priamo pred našimi očami. 65% ()
"Gratuluji ti, stále žiješ. Většina lidí si neváží života. Ale ty ano. Už ano." Vždycky jsem se považoval za hravýho týpka, ale nemusím hrát všechno. Nicméně musím konstatovat, že tvůrce reality show s názvem "Začni si vážit svýho života" je velmi veselej chlapík. Obětavě ve svým volným čase vymýšlí zábavný hry pro lidi, kteří svým životem mrhají a jejich počínání pak se zájmem sleduje z první řady. Jeho scénáře samozřejmě nepostrádají jistou dávku sadismu, což je důvod mojí absence ve hře, ale přijmu-li obecně uznávanou tezi, že kdo si hraje, nezlobí, tak mi z toho vychází jen nevinný hobby. A i když se v krvi koupu jen nerad, tak tady jsem si to užil. ()
Good. Good. Extrémní fyzický a psychický teror alá Kostka, v trochu jiném podání. Celý film je hodně dobrý, ale stejně má své mouchy. Degradování vraha na to, že nosí trapný plášť typu Purpurové řeky 2 nehledě na to, že ho policajti mohli pohodlně asi tak 40x zabít. Jinak však dobře vypointované a vesměs originální. Srovnání se Sedm se asi nevyhnu takže ať to máme rychle za sebou. Sedm je o mnoho dospělejší a postava vraha je tam naprosto perfektní, oproti tomu v Saw je to jen takový odvárek aby to dobře vypadalo. Jinak ale spokojenost. A ještě jeden film z kterého autoři stoprocentně čerpali ne-li přímo vykradli je Šílený Max. ()
Americky kontinent zosobneny v mladej krvi reziserskeho novacika aziatskeho povodu Jamesa Wana po dlhsej dobe vyprodukoval psychothriller, ktory je podla mna nadstandardom v danom zanri (porovnatelny napr. s Tarsem Singhovou The Cell, i ked na uplny vrchol kde troni napr. Silence of the lambs, Se7en mu este chyba jeden-dva stupne). Potesitelnou "inovaciou" je fakt, ze snimka miestami bura klise daneho zanru (hlavny zaporak de facto nie je vrah...). Velkym plusom potom pre mna bolo hlavne to, ako sikovne (na debutanta) reziser pracuje s viacerymi casovymi rovinami a ich prelinanim. Rovnako som bol milo prekvapeny aj tym, ze az na jednu vynimku tu je nervozita, uzkost a "psychicky natlak" dosahovany nie lacnymi a prvoplanovanymi lakackami (typu - nieco rychle vbehne do zaberu podtrhnute hlucnou ruchovou stopou). Film ma hlavne zo zaciatku velmi dobru atmosferu (dosahovanu okrem ineho aj napr. neobvyklou, vyraznou redukciou tzv. establishing shots), ktora ale zial tesne pred zaverecnou sekvenciou (ta je velmi "hutna" a dobre vygradovana i ked spatne nastoluje viacere otazniky nad vynarajucimi sa logickymi chybami...) ustupuje niektorym lacnym scenaristickym skratkam a la Hollywood. Co sa tyka brutalit a naturalisticky podaneho nasilia - ano dockate sa ich, ale ak ste videli napr. Texasky masaker (original alebo remake) alebo nebodaj zopar filmov azijskej produkcie (ako referencny bod uplne postacia niektore uchylnosti od Takeshi Miikeho) tak "mierne povedane" Vas vobec nevyhodia z konceptu. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (99)
- Film obsahuje odkazy na práci italského hororového režiséra Daria Argenta. Děsivá loutka Jigsawa je odkazem na Argentův film Deep Red (1975), zatímco černé rukavice neviděného vraha se objevují téměř ve všech Argentových filmech. (don corleone)
- Všechny scény v koupelně byly natočeny za 6 dní bez hereckých příprav. (don corleone)
- Postavu Adama hraje Leigh Whannell, scenárista filmu a jeho dalších dvou dílů. (duklak2)
Reklama