Režie:
Todd HaynesScénář:
Todd HaynesKamera:
Edward LachmanHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Julianne Moore, Dennis Quaid, Dennis Haysbert, Patricia Clarkson, Viola Davis, James Rebhorn, Bette Henritze, Michael Gaston, Ryan Ward, Lindsay Andretta (více)Obsahy(1)
Whittakerovi jsou zdánlivě ideální rodina. Alespoň pro své okolí. Jsou klasickým obrazem ideálu padesátých let v Americe. Nic však nikdy není takové, jaké se zdá... Cathy je dokonalá žena v domácnosti, s perfektním životem, přesně taková, jaká by ideální žena v padesátých letech v Americe měla být. Je zdravá, má krásné děti, úspěšného manžela, sociální jistoty. Celý svět se jí však obrátí vzhůru nohama, když přistihne svého manžela s jiným mužem. Zmatená a zoufalá nachází útěchu v náruči afroamerického zahradníka Raymonda. Přes Frankovu sexuální orientaci a Cathyin vztah s Raymondem se pár snaží udržet manželství pohromadě. Oba dva to však změní jednou pro vždy. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (141)
Julianne Moore v melodramatu o výbuchu rodinného krbu. Ocenění: Oscar '02 - nominace: hlavní herečka (J. Moore), kamera, hudba, původní scénář Zlaté glóby - nominace: hudba, vedlejší herec (D. Quaid), herečka v dramatu (J. Moore), scénář FF Benátky - cena diváků pro herečku (J. Moore), herečka (J. Moore), cena SIGNIS - čestné uznání, nominace na Zlatého lva Black Reel Awards - vedlejší herec (D. Haysbert) Boston Society of Film Critics Awards - kamera Broadcast Film Critics Association Awards - herečka (J. Moore) Chicago Film Critics Association Awards - herečka (J. Moore), kamera, režie, hudba, film, vedlejší herec (D. Quaid) Chlotrudis Awards - kamera, režie, film, vedlejší herečka (P. Clarkson zároveň s E. Mortimer za film krásní & úžasní), cena diváků pro herečku (J. Moore) Dallas-Fort Worth Film Critics Association Awards - herečka (J. Moore), kamera Florida Film Critics Circle Awards - herečka (J. Moore), kamera Independent Spirit Awards - kamera, režie, film, hlavní herečka (J. Moore), vedlejší herec (D. Quaid) Kansas City Film Critics Circle Awards - herečka (J. Moore) London Critics Circle Film Awards - herečka roku (J. Moore) Los Angeles Film Critics Association Awards - herečka (J. Moore také za film Hodiny), kamera, hudba National Board of Review - herečka (J. Moore) New York Film Critics Circle Awards - kamera, režie, film, vedlejší herec (D. Quaid), vedlejší herečka (P. Clarkson) Phoenix Film Critics Society Awards - hlavní herečka (J. Moore), režie, hudba, původní scénář San Diego Film Critics Society Awards - herečka (J. Moore), film San Francisco Film Critics Circle - režie Satellite Awards - režie, film (drama), vedlejší herečka v dramatu (P. Clarkson) Seattle Film Critics Awards - herečka (J. Moore), kamera, režie, hudba, film, původní scénář Toronto Film Critics Association Awards - herečka (J. Moore) Vancouver Film Critics Circle - herečka (J. Moore) Washington DC Area Film Critics Association Awards - herečka (J. Moore), vedlejší herec (D. Haysbert). .... Scénář : Todd Haynes. Kamera : Edward Lachman. ()
Problémy skvele zabezpečených rodín Ameriky vždy dojímajú. Perfektný veľký barák, rodina, záhrada aj so záhradníkom, v dome slúžka. Žena pracovať nemusí, stará sa o rodinu, ktorú živí tatino. Všetko zabezpečené na úrovni strednej triedy tých čias (dnes by sa jednalo o vysoký nadštandard). Takže ostávajú problémy vzťahové - ocinko má rád iných mužov, žene je z toho nanič a pochopí ju jedine záhradník. No ten je čierny. Z toho je iný veľký problém. Americké malomesto tých čias totiž neznáša integráciu rás. Tézovité až hrôza, kostýmy sú pekné, no príbeh je našitý práve na tie problémy, ktoré sa furt riešia: homosexualita, segragácia, integrácia, nenávisť malomesta a tak. Trefný komentár: dobytek. ()
Zaclenit do jednoho manzelstvi homosexualniho manzela a zenu, ktera se zamiluje do cernocha a to vse zasadit do doby, kdy obe temata byla spolecensky tabu..., to uz chce hodne odvahy. Nechapu, jak takovy kyc mohl byt v Oscarech nominovan za scenar! Nedivim se, jestli se zenam tento film z ruzove knihovny libi... Mne ale nemel co nabidnout, snad jen Julianne Moore, kterou povazuji za jednu z nejlepsich soucasnych herecek, i ta ma ale za sebou lepsi role a lepsi herecke vykony. ()
Film plný předsudků tehdejší doby a stále mám občas pocit, že ani ta naše není ideální. Lidé se většinou tváří hrozně tolerantně, ale i pod touto maskou skrývají velké homofobické nebo rasistické předsudky. Julianne Moore spolu s Patricií Clarkson otevírají brilantně jedno z tabuizovaných témat tehdejší doby za druhým. Na oko nádherná a harmonická rodina se snaží udržet zbytky jejich cti a soudržnosti v často velmi zmítaném domečku z karet. Je jenom otázku času, kdy ten zmíněný domek z karet spadne. Jak zle může působit jedno menší přátelství mezi mužem a ženou(každý jiné barvy pleti)v 50.letech minulého století. Ke konci se zhrzená a osamocená žena hrdě vrací zpět ke svým dětem a snaží se znovu přijít na nový způsob života, který jí vrátí zpět do starých kolejí. Zaujal mě tento citát vyřčený ve filmu: "Jen pod veškerou laskavostí je možné, uvidět to vždy zářící místo." ()
Snad si ani nevybavím žádný jiný film, který by snahu o zachycení doby pojal tak dobře i v rámci technického ztvárnění. Že by pohyby kamery, její kompozice, střihové přechody i barevné technicolorové pojetí podrobil celku a tím vytvořil opravdu téměř dokonalé retro v nejpodstatnějším slova smyslu. A za to si Todd Haynes zaslouží můj obdiv. Julianne Moore se pro podobnou roli prostě narodila (Hodiny, Single man) a její ztvárnění role tak sedlo ke zmíněnému pojetí naprosto ideálně. Far from Heaven asi nebude vyhovovat úplně každému, má naléhavě pomalé tempo, ale pro mě je to přesně ten film, z kterého bych byl v nočním klubu na ČT 2 neuvěřitelně nadšený. 7/10 ()
Galerie (31)
Zajímavosti (13)
- V komentáři k filmu Todd Haynes poznamenal, že ho ovlivnil film Rainera Wernera Fassbindera Strach jíst duše (1974). Oba filmy zobrazují pocity odcizení a trapnosti, které jsou zprostředkovány například tím, že se někdy na postavě zdrží o několik vteřin déle, než je divákovi příjemné, než přejde k další scéně. (classic)
- Todd Haynes napsal scénář k filmu, v němž si Julianne Moore představil jako Cathy a Jamese Gandolfiniho jako Franka (Dennis Quaid). Zatímco Moore se k projektu připojila okamžitě, Gandolfini nebyl k dispozici kvůli svým závazkům v seriálu Rodina Sopránů (od r. 1999). Další Haynesova volba, Russell Crowe, se domníval, že role je příliš malá, a Jeff Bridges chtěl příliš mnoho peněz. (classic)
- Todd Haynes vzdává hold filmům Douglase Sirka (zejména snímkům Vše, co nebe dovolí z roku 1955, Psané ve větru z roku 1956 a Imitation of Life z roku 1959). (classic)
Reklama