Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 3

Recenze (439)

novoten 

všechny recenze uživatele

Co když už nejsme ve hře? Tak dobrý nápad v tak zmateném scénáři. Sci-fi o virtuálních realitách dostává od prvních minut dosti brutální ránu do slabin, když se Cronenberg nevyvaruje všelijakých nechutností nebo neznámých slizkých tvorů (či předmětů) a svou nepostradatelnou bizarností je tentokrát zoufale směšný. Zmatenost celého příběhu se pak nejvýrazněji ukáže v samotném finále, které přechází z překombinovanosti do sympatické satiry a zpět. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Cronenberg sa scenáristicky maximálne vybláznil. Ako správny magor ale už po rokoch nevie, čo divnejšieho a bláznivejšieho vymyslieť v rámci designu jeho rekvizít. V predchádzajúcich filmoch tieto prvky tvorili s dejom harmonický celok. Tu mi pripadá, že je to už mierne prehnané a ja osobne by som k danej téme zvolil iný designérsky prístup. Videl som už dávno, keď som ešte nebol s jeho tvorbou oboznámený, takže pozriem znova a možno zmením názor. VIDENÉ ZNOVA 4/20: Tak na druhýkrát a ako už čistý hardcore fan Cronenberga zvyšujem hodnotenie, na plný počet to nie je, pretože predsa len sme už na túto tému videli toho spústu a existenz tak trocha zostarol. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

David Cronenberg patří pro mě k nejzajímavějším režisérům, jejichž tvorbu jsem za poslední dobu víc rozkoukal. Jeho originální vize s bizarním vývojem lidského těla i technického pokroku mě vždy dostanou fantastickými nápady, zajímavě budovaným příběhem a k závěru opět sílícím zneklidňujícím přesahem. Připadám si, jakobych u něj skoro vždy vstoupil do stejného světa v jiné dimenzi, jen pokaždé v jiné epoše šílené budoucnosti, jejímiž výdobytky pan režisér varuje, ale současně se s nimi nesmírně baví a úspěšně tím baví i svého spřízněného diváka. Poslední dobou začínám u Cronenberga vnímat i jistou dávku poťouchlého černého humoru, obzvlášť mě v tomto směru upoutala vtipně ztvárněná scéna s postavou W. Dafoa v dílně s mohutnou strojovou výbavou na výrobu konektorů a zavádění bioportů na těle lidského jedince. Už jen ty nápady typu pistole složené z kostí či připájení lidí do videoherního světa vsunutím řádných fyzických káblů do zad jsou něco neskutečného, co snad jinde neuvidíte. :o) Díky tématu s rozvíjením nové virtuální reality a odhlečenému zpracování jsem si místy připadal jako u důmyslné parodické verze Fassbinderova Světu na drátě, přesto pořád velmi napínavé. [85%] ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

David Cronenberg je režisér, jehož tvorba odpovídá mým představám o žánru sci-fi, a jeho styl, který pracuje s tajemnými prvky, s atmosférou a morbidními představami, mě v řadě případů uvedl v nadšení. EXistenZ je jeho parádní kousek, kde herecké obsazení, výkony, scénář a jednotlivé výtvarné prvky dohromady daly vzniknout dílku, jehož atmosféru jsem v sobě živil dlouhé měsíce. Ve filmu se realita plynule přelévá do snu bez varování diváka a samotní hrdinové neví, jestli jsou napojeni na počítačovou hru ve virtuální realitě nebo prožívají skutečné emoce a reálné dění. "Mě nemusíte zabíjet," říká jeden z hrdinů a vzápětí dodává: "ale řekněte mi, hrajeme ještě hru?" Film vyvolává řadu otázek, kam je možné zajít s technologiemi ovládajícími lidskou mysl i jakou cenu má lidský život. Celkový dojem: 95 %. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Roku 1999 se hned tři filmy - Třinácté patro, Existenz a Matrix - pohroužily do virtuální reality, přičemž pod prostředním byl podepsán Cronenberg a navazoval jím na svůj Videodrom. Noční sbližovačka dvou cizinců na útěku nesázela na akci ani na romantiku, ale na cyberpunkově zamotaný a paranoidní děj opakovaně zpochybňující realitu i virtualitu a kladoucí otázky ohledně našeho fungování v nich. Ten mohl ve své době diváka překvapovat, s odstupem času se ale jeví průhledný, byť záměrem chaotického finále zřejmě bylo, aby se v něm divák ztratil, stejně jako předtím postavy. Film je taky cronenbergovsky tělesný, sexuální a bizarní - technika má biologický design, je tu motiv mutace, infekce, pitvy, kybersex... a nejvíc cool filmová pistole všech dob. Výsledkem je zábavně nápaditý a ujetý sci-fi thriller. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • V úvodnej scéne, kde sa predstavuje hra "eXistenZ", prichádza do miestnosti oneskorenec, ktorý má v pláne spáchať na autorku hry atentát. Na jeho identifikačnej karte, ktorú si necháva oskenovať, sa na spodku nachádza riadok textu, ktorý je písaný v starovekej babylončine. (tomashrabek)
  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama