Režie:
Steven SpielbergScénář:
David KoeppKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Cruise, Dakota Fanning, Miranda Otto, Justin Chatwin, Tim Robbins, Rick Gonzalez, Yul Vazquez, Lisa Ann Walter, Ann Robinson, Gene Barry, Peter Gerety (více)Obsahy(1)
Rozvedený newyorský mechanik Ray Ferrier získává od bývalé manželky na víkend do péče své dvě děti – desetiletou dceru Rachel a náctiletého syna Robbieho. V té době dochází ve městě k podivným změnám v počasí, včetně několikanásobných úderů blesků do jednoho stejného místa. Lidé si to nedokážou vysvětlit, když se začne zvedat zemský povrch, ze kterého vylezou ze svých úkrytů podivné mimozemské stroje. Mimozemšťané ve svých mechanických maskách začnou útočit a zabíjet lidi. Strhne se davová panika a Rayovi je jasné, že musí utéct s dětmi z města pryč. V kradeném cizím automobilu se tedy vydává do domu své manželky, která zde však není. Druhého dne objeví Ray na ulici vrak spadlého boeingu. Na místo přijíždí štáb televizních reportérů, který Raye informuje o tom, že mimozemšťané ve svých strojích zaútočili na všechny světové kontinenty a podařilo se jim zničit velká území a zabít miliony lidí. Ray se rozhodne odvézt své děti k jejich matce do Bostonu, ovšem jejich auto je přepadené davem zoufalých lidí. Ray tedy přichází o auto, ale jsou naloděni na trajekt, který má odvézt obyvatele Bostonu do bezpečí. Loď je ovšem potopena a Ray s dětmi se dostávají na břeh. Ray se musí smířit s tím, že Robbie se rozhodl bojovat proti mimozemšťanům po boku armády, a pokračuje s Rachel na cestě sám... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 436)
Jeden z filmů, jehož nedokonalosti plodí dokonalé diskuse. Místo války pokus o cizozemskou genocidu, místo boje čekání, zda Bůh hraje s vesmírem v kostky, místo obětí objetí? V jistém smyslu intimní blockbuster, který nabízí skrz úzký průhled jedné rodiny perspektivu, co by se s námi stalo, kdyby byli mimozemšťani pekelní prevíti. Problém je, že jejic filmová civilizace je z podstaty nekonzistentní, slabiny, motivace a metody natolik si odporující, že jsem se je celý film marně snažila vstřebat. A vlastně si zpětně uvědomuji, že to, co a proč se s nimi stalo, mě znepokojovalo a zajímalo víc než triviální osud celé Cruisovy rodiny. Jsem to ale nelida. ()
Mě Spielberg rozhodně nezklamal. Svým způsobem opět velice originální způsob vyprávění - totiž naprosté zaměření se na Cruisovu postavu a absence nějakých bombastických ničících scén z Washingtonu a New Yorku a absolutní nezájem o to, co zrovna dělá americký prezident - tak tento způsob se mi hodně líbil. Díky tomu se člověk může docela dobře vcítit do Cruisovy postavy. K tomu navíc přispívá velmi působivá až dokumentární forma vyprávění, Spielberg navíc skvěle pracuje s neviděným (ale slyšeným) nebo jen naznačeným (tohle zvládá už od Čelistí). Vzhledem k předchozí režisérově tvorbě jde o film velice temný, drsný až děsivý. Geniálně je natočená úvodní scéna, Cruisovi hrůzu v očích skutečně věříte (hraje výborně) a chápete ho, protože scéna natočená opět jen z jeho pohledu je drtivě působivá. Podobně silné scény se objevují, když se v davové psychóze projeví temné stránky člověka. A pak ještě i třeba jen několikavteřinové klenoty jako je "řeka" či "vlak". Přiznám se, že sklepní scény s Timem mi přišly už trochu natahované, i když ta variace na kuchyňskou scénu z Jurského parku byla docela zajímavá. Snad si mohl Steven odpustit ty závěrečné asi dvě minuty, ale nakonec proč ne. Z technického hlediska je film bezchybný (u Spielberga nic nového), působivá je hudba Johna Williamse (i samostatně), v níž sice absentují nějaká velká témata, která ale naprosto slouží filmu. ()
║Rozpočet $132miliónov║Tržby USA $234,280,354║Tržby Celosvetovo $591,745,540║ Steven Spielberg a jeho životné méty sú vždy niečím famóznym okorenené, a tento film nie je iný - aj keď výhrady musia byť, hlavne voči mierne jednoduchému scenáru od Davida Koeppa. Našťastie nie je to samozrejme úplne klasický Blockbaster s nejakým odľahčením ako bolo vo filme Deň nezávislosti (1996), ktorý nás mohol len čisto pobaviť bez nejakého hlbšieho zamyslenia či vnútorného posolstva. Spielberg nás v tomto ohľade vôbec nešetrí a púšťa do nás či už zvukom alebo strhujúcimi efektmi obrovskú dávku napätia, v tom asi najdokonalejšom trikovom spracovaní aké mohlo doteraz len vzniknúť, aj keď tam bola nejaká nominácia na Oscara, tento film ho mal aj bezpochyby dostať, je to proste technický skvost. Možno na škodu zo Spielbergovej strany bolo, že rok 2005 a nejaké obdobie pred ním mal veľmi perné, jednak pomáhal Georgovi Lucasovi na jeho "Top" diely Star Wars Episode III a taktiež sa určite nemohol dočkať natáčania Mníchova, ktorý mal omnoho lepší scenár aj hercov a tiež bol nakoniec nevďačné obídení na Oscaroch. Obsadenie je na prvý pohľad dobré ale Tom Cruise pôsobí dosť plocho, aj keď zrovna nehrá záchrancu sveta, mohol zahrať túto úloha s charizmou tak ako v Minority Report a bola by to určite iná káva, celý film na tom tŕpne lebo sa krúti len okolo jeho postavy. Milé prekvapenia je uplakaná dcérenka v podaní mladej herečky ako Dakota Fanning ak bude takto pokračovať za chvíľu tu máme jednu z naj herečiek novej doby. Asi najväčšie sklamanie v obsadení bol Tim Robbins, v jeho podaní to bola neskutočne otravná filmová postava. Hudba k filmu bola samozrejme od dvorného skladateľa ako je John Williams , zložil uši drásajúcu hudbu, hlavne pri tej vysokej tónine tripodu, až človeka strasie. Kamera opäť klasika a lá Janusz Kaminski, to je tiež taká obrazová delikatesa jedného z Top kameramanov sveta. Top scéna - prvé uzretie svetla nášho sveta tripodom a teda konkrétne jeho vychádzanie spod zeme, následná aklimatizácia v prostredí a nekompromisná likvidácia obyvateľstva, pri prechode cez mesto ale i neskoršie strhnutie mosta, to bol až neskutočný pocit - najlepšie to je v kine, aj keď aj DTS (5.1) zvuk v domácom kine tiež spraví svoje. - tento spomínaný moment je pre mňa zatiaľ najdokonalejší špecialny trik /videl v kine 2x: 80%/ ()
Já kdybych něco plánoval milion let tak bych takhle trapně neztroskotal, ale jinak naprosto úchvatná podívaná bez amerického patriotismu (já vím tomu ani nejde věřit). Steven Spielberg se opět vytáhl (skoro už není kam) Tom Cruis si ostudu rozhodně neudělal a Dakota Fanning je prostě úžasná. Jeden z mála filmů u kterých jsem byl vyšokovanej. ()
Postavit příběh na vztahu - neposlušný syn - nespolehlivý otec - spolehlivá dcera, nevyžaduje ani tak pevný nervy, jako dobrej scénář, režii, kameru a mraky speciálních efektů. Jo a taky herce. Netvrdím, že T.Cruise by mohl vystřihnout Hamleta, ale jeho ,,standartní výkon" má dostatečnou podporu v D. Fanning a ,,emzácích". Když pomyslím, že H. G. Wells vydal knihu r. 1898, odpustím S.Spielbergovi občasné ,,přehánění" - pro dobro a blaho příběhu (komu asi tak funguje auto?, proč s ním nezajet do davu lidí, kdo.... ). Líbilo se mi stupňování napětí a perfektní davové scény, které má Steven v ,,malíku". Stejně jako mimozemšťany (proto se nedivím obsazení D.Fanning). A ten konec bych taky nějak tragicky neřešil. Prostě dobře zvládnutej ,,existenční" zápas o budoucnost lidstva. Co by ste dělali vy? ()
Galerie (135)
Photo © 2005 Paramount Pictures, DreamWorks
Zajímavosti (75)
- Steven Spielberg pouštěl během natáčení podvodních scén hudbu ze svého staršího filmu Čelisti (1975). (Karlos80)
- Celosvětová premiéra proběhla 13. června 2005 v Tokiu. (Varan)
- Počas natáčania v Bayonne v štáte New Jersey spoločnosť Paramount Pictures ponúkla obyvateľom First Street a Pointview Terrace poplatok za odstránenie ich áut z ich domovov na štyri dni, od utorka do piatku. Až potom tím obnovil prácu na filme. (Arsenal83)
Reklama