Režie:
Steven SpielbergScénář:
David KoeppKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Cruise, Dakota Fanning, Miranda Otto, Justin Chatwin, Tim Robbins, Rick Gonzalez, Yul Vazquez, Lisa Ann Walter, Ann Robinson, Gene Barry, Peter Gerety (více)Obsahy(1)
Rozvedený newyorský mechanik Ray Ferrier získává od bývalé manželky na víkend do péče své dvě děti – desetiletou dceru Rachel a náctiletého syna Robbieho. V té době dochází ve městě k podivným změnám v počasí, včetně několikanásobných úderů blesků do jednoho stejného místa. Lidé si to nedokážou vysvětlit, když se začne zvedat zemský povrch, ze kterého vylezou ze svých úkrytů podivné mimozemské stroje. Mimozemšťané ve svých mechanických maskách začnou útočit a zabíjet lidi. Strhne se davová panika a Rayovi je jasné, že musí utéct s dětmi z města pryč. V kradeném cizím automobilu se tedy vydává do domu své manželky, která zde však není. Druhého dne objeví Ray na ulici vrak spadlého boeingu. Na místo přijíždí štáb televizních reportérů, který Raye informuje o tom, že mimozemšťané ve svých strojích zaútočili na všechny světové kontinenty a podařilo se jim zničit velká území a zabít miliony lidí. Ray se rozhodne odvézt své děti k jejich matce do Bostonu, ovšem jejich auto je přepadené davem zoufalých lidí. Ray tedy přichází o auto, ale jsou naloděni na trajekt, který má odvézt obyvatele Bostonu do bezpečí. Loď je ovšem potopena a Ray s dětmi se dostávají na břeh. Ray se musí smířit s tím, že Robbie se rozhodl bojovat proti mimozemšťanům po boku armády, a pokračuje s Rachel na cestě sám... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 436)
Pokulhávající logika a faktické chyby trochu sráží formalistické orgie, které se pod pevným režijním vedením stávají jedním z největších sci-fi zážitků celé historie filmového plátna. Na obtíž je zde bohužel i tradiční lpění na patetickém familiérním vyústění, jež vás sice šokuje, ale v trestuhodně negativním slova smyslu. Archaické uvažování protínají psychologické sekvence, které těží z bravurně vedených herců, naproti tomu horrorová pasáž o uvědomění, bez hlavy a paty, nemůže najít oporu ani v dotyčných superhvězdách. Dojem silné konzistence však naštěstí zůstává a snímek je jeden z těch šťastných případů, kdy srdce zatemňuje mozek a recipienti, kteří budou na tuto hru ochotni přistoupit, nezůstanou neodměněni. ()
Tak tohle je Spielberg, jak ho mám ráda. Apokalyptická vize napadení země jinou civilizací, absolutní beznaděj a bezmoc, hrůza všude kolem, kam se podíváte, to vše podbarveno sugestivní hudbou Johna Williamse a fantastickými triky. Tom Cruise jako nezodpovědný otec, měnící se od chvíle prvních příznaků napadení země, kdy se neuvěřitelně baví, až k vyděšenému otci, schopnému všeho, aby ochránil své děti. Už dlouho se mi v kině nestalo, abych téměř nedýchala napětím. Předlohu jsem nečetla a myslím, že to bylo jen dobře, protože jsem se tak mohla v klidu nechat vtáhnout do děje. ()
Řekl bych, že tohle je nejdražší >béčko< v dějinách filmu. Mám chuť na téma tohoto naprosto zbytečně zmršeného (a tím zbytečního) filmu napsat nějaký elaborát, ale nevím, jaký by to mělo smysl. Možná někdy s odstupem (viděno poprvé včera na dvd)... Každopádně nechápu, proč do tohoto projektu (po přečtení - dle mého názoru - tak neskutečně blbého scénáře) S.S. šel. Leda, že by za tím byly nějaký ty scientologicko-šekelovský vlivy... :-( Takže jedna hvězdička za film a jedna pánům z ILM za zvláštní efekty. ()
Válka světů je poněkud rozpačitým novým filmem Stevena Spielberga. Jako vždy sledujeme osud rodiny, ve které to zrovna neklape, ale nakonec se musí pod tlakem událostí spojit, aby mohli čelit novému nebezpečí. Tím nebezpečím jsou zcela nově mimozemšťané, kteří ale tentokrát nejsou hodní, ale rozhodli se, že Zeměkoule patří od teď jim. Emzáci jsou tady silní a útok na planetu chystají už pěkně dlouhou dobu, jak se zdá s ovládnutím počítali již od dob jejího vzniku, ale k tomu se raději nebudu vyjadřovat, lidé jsou proti nim jako obyčejní mravenci, kteří prchají z mraveniště a je snadné je zabít. Jenže pokud znáte mravence, víte, že díky jejich malému vzrůstu jsou schopní podivných úhybných manévrů, díky kterým nakonec přežijí a ještě si dovolí zaútočit. Avšak jak se zdá, lidé ve Válce světu se dohromady nikdy nedají, každý totiž bojuje sám za sebe. Ačkoli obsahuje Válka světů několik opravdu kvalitních scén, jejichž pravý účel zjistíme až na úplném konci, je plný scén nudných. Ano i já jsem se nudil a zhrozil jsem se nad otřesnými dialogy, které hrdinové vypouštěli z úst. Docela jsem litoval i chybného obsazení Dakoty Fanning, která je velice dobrá herečka, ale podobný scénář, kdy jí nikdo nedůvěřuje a proto jsou jí napsány tak neuvěřitelně trapné dialogy, opravdu neměla za potřebí. Prostě, jak se říká, i mistr tesař se někdy utne, tak i Spielberg teď sekl trochu vedle a natočil film, podle naprosto tupého scénáře... ()
Jeden z filmů, jehož nedokonalosti plodí dokonalé diskuse. Místo války pokus o cizozemskou genocidu, místo boje čekání, zda Bůh hraje s vesmírem v kostky, místo obětí objetí? V jistém smyslu intimní blockbuster, který nabízí skrz úzký průhled jedné rodiny perspektivu, co by se s námi stalo, kdyby byli mimozemšťani pekelní prevíti. Problém je, že jejic filmová civilizace je z podstaty nekonzistentní, slabiny, motivace a metody natolik si odporující, že jsem se je celý film marně snažila vstřebat. A vlastně si zpětně uvědomuji, že to, co a proč se s nimi stalo, mě znepokojovalo a zajímalo víc než triviální osud celé Cruisovy rodiny. Jsem to ale nelida. ()
Galerie (135)
Zajímavosti (75)
- Vojna svetov bola druhá spolupráca Spielberga a Cruisa (Ray Ferrer), po Minority Report (2002). (Greenpeacak)
- Záběr na sklepní okno s větvemi je velmi podobný scéně z filmu Doktor Živago (1965) Davida Leana, kterého Spielberg velmi obdivuje. (L_O_U_S)
- V scéne kedy rodina unikne útokom a uteká na diaľnici, kamera krúži okolo dodávky a sníma ich cez okná. Táto dlhá scéna úteku, ktorá trvá 140 sekúnd, však bola natočená v štúdiu pred modrým plátnom. Predchádzalo jej natočenie konkrétneho diaľničného úseku ôsmimi kamerami pripevnenými na džípe. Taktiež kamera krúžiaca okolo dodávky bola pripevnená aj na iné vozidlo, ktoré podľa potreby rýchlo spomalilo, a tak vytvorilo celky. Takto to bolo pospájané do jedného celku, pričom prechody boli vytvorené v priamych záberoch na okná vozidla, kde ich bolo možné spojiť takým spôsobom, aby to divák nepostrehol. Sklo okien odrážajúcich pohyb vozidiel a verejného osvetlenia bolo pridané do scén digitálne. (Biopler)
Reklama