Obsahy(1)
Pánové! Je zle! Jede k nám revizor! Kristepane! A inkognito! Krátký popis: Kdo by neznal notoricky známý začátek hry Revizor ruského klasika N. V. Gogola. Hrál se na mnoha jevištích, památná inscenace je ta z konce 60. let z Činoherního klubu, v níž hostoval Oleg Tabakov. Tato inscenace se stala úspěšná i pro svůj politický podtext, který si v něm každý v tehdejších letech totality rád našel. Pozoruhodné je, že po mnoha desítkách let není hra o nic méně aktuální. Genialita autora, patrně. I v jednadvacátém století bují úplatkářství, protekcionalismus, lemplovství, požitkářství, snaha vyšvihnout se na ohnutých zádech druhých, submisivita k nadřízeným... A osvobozující smích nad tím vším a stále stejným lidským hemžením, které se projevuje konstantně napříč věkem právě proto, že vyvěrá z lidského charakteru. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (36)
Osobně tuto verzi Gogolova Revizora považuji za bezkonkurenčně nejlepší. Oldřich Kaiser je zde ve vynikající formě a hraje přesvědčivě s grácií sobě vlastní. Velice se mi líbila rovněž Simona Stašová a v tomto počinu jsem vzal taktéž na milost herecké propadlíky, Kateřinu Hrachovcovou a Josefa Cardu, byť tuším, že vlastně ani moc hrát nemuseli. ()
Kaisera a Lábuse opravdu můžu. Byť jejich spolupráce je spojena hlavně s televizními a rozhlasovými scénami, zde svůj přirozený komediální talent dokázali dobře využít i k vystižení této klasické hry. Hlavně Lábus předvádí skvělou ukázku patolízalství, mňam, mňam. Ale i Stašová je zde teda skvělá. A stará povinná četba dokáže tím pádem i v dost chudém televizním formátu stále žít. Potěšilo mě to skoro jako kdyby přišly gumičky. ()
Dobře zpracovány film podle známého Gogolova Revizora. V tomto filmu můžeme spatřit českou hereckou špičku, ale herecké výkony některých hlavních představitelů jsou velmi špatné a to zejména Kateřiny Hrachovcové a Josefa Cardy. Také souhlasím, že Kaiserovo přehrávání bylo až příliš. Avšak pomůcka k maturitě je to velmi dobrá. ()
Nevím, jaká je předloha - jestli taky tak komediální. Ale takoví herci, kteří v tom hráli, tomu určitě ještě přidali. Takové detaily a všechno, to mě rozesmívalo celou dobu, stejně jako ty dialogy, monology a situace. Divadlu a inscenacím nějak zvlášť nefandím, ale tohle fakt stálo za to. Ještě teď se usmívám. ()
Problémem Oldřicha Kaisera vždycky bylo, je a bude přehrávání. A právě na Revizorovi se to dá demonstrovat. Dokud je Chlestakov umolousaná nula a nemá na zaplacení hotelu, je Kaiser výborný, decentní, uměřený, dokonalý. Stejně tak v situacích, kdy mu ještě nedochází, že ho všichni mají za obávaného revizora. Jenže pak už je zas všechno ve starých kolejích: humpolácky divadelní manýra, přehnaná dikce, grimasy, šaškování, trapnost. Zajímavé ve srovnání s Jiřím Lábusem. Jeho Hejtman prochází stejným vývojem v opačném směru, a přesto Lábus po celou dobu udrží pokerface zkušeného komika. 50 % ()
Galerie (12)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Reklama