Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Larry Pearce natočil černobílý syrový příběh dvou grázlíků, kteří zablokují dveře vagonu nočního newyorkského metra a terorizují jednotlivé cestující, mladší, starší, bílé, černé, páry i jednotlivce, muže i ženy. Ukazuje se zde odcizená společnost jednotlivců, fragmentovaná, neschopná, bojící se nebo neochotná spojit se proti násilí a jednotlivě snadno ovládnutelná. Každý doufá, že právě jemu se nestane nic a postupně se dostávají do situace, kdy jsou ochotni přijmout větší a větší míru ponížení. Incident má přesah a nadčasovost; ukazuje, že se zlem se dobrem bojovat nedá a že "civilizovaný" člověk má v mezní situaci nad primitivním agresorem jen velmi pofidérní výhody. (Peabody)

(více)

Recenze (56)

Aelita 

všechny recenze uživatele

Každý má svůj vlastní strach. Rozdělení strachem lidé nejsou schopní se bránit. Kdo toho dokáže využít a nemá morální zábrany, může si dělat, co chce. Jediný, kdo to násilí dokáže zastavit, je člověk, pro kterého bolest nebo smrt je menší zlo než nečinné přehlížení. Každý má svůj vlastní strach a každý má svoji vlastní hranici, za kterou ten strach přestane působit. Jen u některých tato hranice splývá s pasivní rezignaci na život nebo na ideály. ___ Jediný hrdina v nočním newyorkském metru se nápadně podobá šerifovi Willu Kaneovi, který se postavil do cesty zločincům V pravé poledne. ___ Incident je skvělá galerie lidských charakterů a pohnutek a čtyři hvězdičky dávám jen proto, že znám odhodlanější verzi Incidentu, ve které Pfc. Felix Teflinger (Beau Bridges) oželel svoji zlomenou ruku. Teflingerova otázka - Where were you buddy? – v určitých životních situacích patří nám všem. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Dnes už síce tento film žiadne šokové terapie nevyvolá, na druhú stranu ale v sebe obsahuje nadčasové hodnotenie spoločnosti, kde sú jednotlivci zástupcami celých skupín. Nefunkčné partnerstvá, nedostatok peňazí, všeobecná skepsa, ľahostajnosť voči osudom tých, ktorí nám nie sú blízki a tak podobne. Ústrední antagonisti ale pôsobia trochu smiešne, čo zároveň patrí k dobovým výrazovým štandartom. To platí aj o cestujúcich, žena si stále číta knihu, pritom atmosféra hustne a scény sa venujú viac menej vždy, aspoň pred finále, iba konfrontácii oboch gangstríčkov s jednou dvojicou.  Ono by to možno chcelo nejakú modernizáciu, ako by podobná situácia prebiehala v digitálnej ére, možno práve pri vzájomnom porovnávaní by som spätne viac ocenil aj Incident ročník 1967. ()

Reklama

Phobia 

všechny recenze uživatele

Být ušlápnutý slušňák je na hovno, vážení přátelé, pak si s vámi může kdejaký grázl vytírat rektum dle libosti. A do nás, Evropanů, bylo oné uťápnuté slušnosti díky černoprdelníkům a politikům s jejich "korektností" nahuštěno až příliš, takže budeme tak dlouho nastavovat druhou tvář, až nás ty multikultůry pořádně nakopou do prdele! Pěknou budoucnost jsme přichystali potomkům, fakt pěknou - buď je sežvýká a vyplivne jisté nedotknutelné etnikum, nebo budou muset na hlavě nosit ručník (ženské rovnou pytel od hlavy až po paty), x-krát denně mlátit čelem do koberce a poslouchat přitom jódlování muezzina. Super, snad se toho nedožiju, ale bojím se, že ano... To jsem ale poněkud odbočila od filmu, ten byl primárně na téma žádné morální zábrany versus nepochopitelná připosranost. Nemám příliš v oblibě prehistorické filmy, ale být "Incident" v barvě, tak mu tu čtvrtou hvězdičku dám. 66,6% ()

UncleG 

všechny recenze uživatele

Ti z nás, kteří pravidelně jezdí hromadnou dopravou, dávno vědí, že v eM-Há-Déčku nebývá o legraci nouze. Zvlášť jízdy nočními linkami bývají zpravidla příslibem veselého povyražení všeho druhu. Pominu-li zážitky zcela bezvýznamné jako výbuch transformátoru a následný požár kabiny, rvačka vagabundů (ve který jsem jich taky pár slíznul - a bolelo to, jéje), skutečnost, že na vás někdo zničehonic vystartuje a chce vám dát pěstí, nebo že se bezděky stanete svědky veřejné soulože v nočním vlaku pařížského metra, pak mi na mysl vyvstávají i zážitky poněkud extrémnějšího rázu. A ano, souhlasím s Larry Peercem, že lidi jsou zatracený hovada. Pokud se "někomu druhému" začne dít něco nebezpečného, sedí a tupě zírají, jakoby se celkem nic nedělo. Někdo kouká z okna, někdo jen čumí do prázdna, zatímco na dosah ruky jde skutečně o život. Kdybychom bývali nezakročili, nechali by cestující neznámého pána v klidu umřít. Na výzvy "pomožte nám prosím někdo" nepřišla jakákoli reakce. Věru, i tohle jsem v MHD zažil a od té doby mám z tupé masy tak trochu strach. Snímek Incident je proto hodně zajímavou sondou, která je podle mých zkušeností naprosto pravdivá. Předkládá příběh, který postrádá hrdinu a tak se hrdinou vlastně stává sám utlačovatel. Hm... V závěru se pak zabývá otázkou, jestli je hrdinský čin nezbytný, a zda má cenu riskovat vlastní život pro bandu tupých ovcí. Lidí, kteří se nechají terorizovat, lidí, kterým je ukradené terorizování ostatních... Takže ruce nahoru, kdo chce zapíchnout pro bandu srabáckejch sobeckejch asociálů... ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Téměř dokonalá psychologická studie, bezohlednosti, arogance, zbabělosti, která by byla úplně dokonalá, kdyby se dvě hlavní postavy nechovaly přehnaně exaltovaně, čímž jejich poloha malinko ztrácí na autentičnosti a vznikají tak místy nelogičnosti. Paradoxně herecké výkony ostatních převyšují oba hlavní představitele, což asi není ani tak vina samotných herců, jako spíše jejich vedení. I tak ale zejména z druhé poloviny filmu běhá i po létech mráz po zádech. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (5)

  • Natáčení probíhalo v New Yorku. (reich)
  • Martin Sheen v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)
  • Natáčení v New Yorku v metru ani pořizování jeho záběrů nebylo štábu oficiálně povoleno, a tak kameraman Gerald Hirschefeld a jeho asistent vzali skrytou kameru a natáčeli tajně. Ostatní záběry ve vlaku byly natočeny ve studiu. (reich)

Reklama

Reklama