Reklama

Reklama

Tisícročná včela

(seriál)
Československo / Západní Německo / Rakousko, 1983, 3 h 46 min (Minutáž: 55–58 min)

Režie:

Juraj Jakubisko

Předloha:

Peter Jaroš (kniha)

Hudba:

Petr Hapka

Hrají:

Jozef Kroner, Štefan Kvietik, Michal Dočolomanský, Jana Janovská, Eva Jakoubková, Jana Dolanská, Ivana Valešová, Jiří Císler, Martin Peterich, Zdeněk Blažek (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Cez osudy rozvetvenej rodiny murárskeho majstra Martina Pichandu režisér Juraj Jakubisko zobrazil život liptovských murárov v Hornom Uhorsku od konca 19. po začiatok 20. storočia. Stanete sa svedkami ich putovania za prácou, radostných i tragických udalostí v rodinách, ale aj následkov vojny, či iných politických premien. Fascinujúca rodinná sága na motívy románu Petra Jaroša je divácky najúspešnejšou v histórii domácej tvorby... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze uživatele fabecc1222 k tomuto seriálu (5)

Tisícročná včela (1983) 

Nevybavim si úplně filmovou verzi, ale pocitově mi nepříjde, že by se od ní seriálová verze nějak víc odlišovala, a přidávala například nějaké výraznější dějové linky či momenty. Je pravdou, že obě dvě verze dokážou přenést na diváka tu správnou poetiku, kterou tvůrci zamýšleli ukázat. Stejně tak tu vidíme příběh jedné rodiny na přelomu dvou století, na jejímž pozadí se postupně vytvářejí dějiny Slovenska. Výborný Kroner, Kvietik a Dočolomanský, reprezentující rozlišné charaktery dané doby. Stejně tak Jakubisko či Hapka se svým klasickým tvůrčím přístupem. ()

Zedníci (1983) (E01) 

Seriálová verze načíná děj stejně jako filmové zpracování. Murárské cestě je tu věnován celý jeden díl. Na základě té výpravy a všeho okolo ní tak vidíme krásně zpracovanou atmosféru té doby, co bylo třeba dělat pro živobytí a jaké společenské vrstvy a poměry v té době panovali. Je viditelné, že rozpad monarchie je v podstatě na spadnutí. To vše se odehrává na pozadí příběhu, který je na jednu stranu mystický, a na druhou stranu tak lidský, že budete věřit, že se přesně něco takového mohlo dít. ()

Otec (1983) (E02) 

Podobně jako film, tak i televizní verze je v polovině rozdělena klíčovým okamžikem, kdy umírá do té doby hlavní postava. Máme tu tak pomyslné předávání generací, které je nastíněno i skrze rok 1900 a nástup nového století. Je zajímavé, že tvůrci pracují celý díl spíše s takovou pochmurnou atmosférou, jakoby vidinou toho, že se blíží něco zlého, a v závěru, a ještě ke všemu na pohřbu, přejdou skoro až do grotesky. ()

Syn (1983) (E03) 

Bez Krónera to trochu ztrácí té původní mystyky. Taky se tu už vůbec nezmiňuje ona bájná Tisícročná včela, a ustupuje tak skoro kompletně od té mysteriozní stránky, kterou zastoupí pouze spadnutá hvězda na pár okamžiků. Je to celkově takové předávání praporu v rámci generací. Do popředí se dostávají nové postavy, nové problémy. Jak postupuje doba, tak se blíží rozpad říše a spolu s ním tak přichází štěpení společnosti vlivem různých politických názorů či společenského postavení, což se promíjí i do vztahů v rodinách. ()

Reklama

Děti dětí (1983) (E04) 

Válečná atmosféra doby 1SV je v rámci Slovenské tvorby poměrně často využivaným motivem, protože je to něco, co značně formovalo jejich státnost. Takže je logické, že i tady se k této době nakonec tvůrci dopracovali a tak nějak jí pojali jako takový bod změn, kdy vidíme konce mnoha příběhů, ale zároveň zrod spousty nového, které už tady tedy neuvidíme, ale je jasné, že se postupně uděje. S tím, jak se blíží konec, tak se vrací na scénu i samotná Tisícročná včela, která funguje jako taková předzvěst toho, že se blíží něco velkého. ()

Reklama

Reklama