Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Steve McQueen jako nepoddajný vězeň Motýlek se svérázným tetováním a Dustin Hoffman jako slabší, intelektuálně založený padělatel peněz Louis Dega, vytvořili hlavní herecké úlohy v nezapomenutelném filmu režiséra Franklina J. Schaffnera. Vypráví příběh mužů, kteří jsou za své zločiny odsouzeni na doživotí a deportováni do nechvalně proslulé věznice na Ďábelských ostrovech, kde si odpykávali trest nejhorší zločinci. Tamní podmínky byly nelidské, režim tvrdý a naděje na únik prakticky neexistovala. Po svém příjezdu trestanci uslyší od ředitele tábora: „Ode dneška patříte trestní správě Francouzské Guayany. Odsouzenci na osm a více let zůstanou po odpykání trestu v Guayaně na práci jako kolonisté po dobu původního rozsudku. Národ vás odepsal. Francie vás vyvrhla.“ Právě v pracovním táboře se Motýlek spřátelí s vězněm Degou. Myšlenka na útěk je jediné, co ho udržuje při životě. Po jeho prvním neúspěšném útěku se po čase pokusí uprchnout z tábora společně… Film byl natočen podle pamětí bývalého trestance a galejníka Henriho Charriera (1906–1973), exteriéry vznikaly v tropických krajích Střední Ameriky. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (701)

lesumir 

všechny recenze uživatele

Steve McQueen na svoje útěkářské role z The Great Escape a The Getaway nezanevřel a opět se do pouští do něčeho podobného, kdy opět prchá před zákonem a opět je naprosto výborný, parťáka mu dělá ve své nejlepší roli Dustin Hoffman a celkově nemám filmu co vytknout. Jeden z mála šestihvězdičkových filmů! Franklin J. Schaffner je klasickým příkladem univerzálního režiséra. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Franklin J. Schaffner viac ráz počas svojej kariéry zadaptoval bestseller niektorého slávneho spisovateľa a pohyboval sa pritom v rôznych žánrových plochách - napríklad v prípade Pierra Boulleho a jeho Planéty opíc šlo o science-fiction a zároveň alegóriu ľudskej civilizácie, vo filmovej verzii románu Robina Cooka Sfinga o odpočinkový dobrodružný thriller. Z veľkej časti autobiografický Motýlik Henriho Charrièra však už bol priveľkým sústom a potvrdil mi mierne pochybnosti ohľadom Schaffnerovej režijnej metódy. Z dnešného pohľadu konzervatívny prístup fungoval v prípade Planéty opíc, ktorá je okrem niekoľkých momentov prevažne statická, zaberá relatívne krátky časový úsek a stojí mimo hercov na dialógoch a kostýmoch (respektíve maskách). V Schaffnerových odľahčenejších filmoch zasa na seba strhávajú pozornosť rýchlo sa meniace lokality, s tým súvisiace napätie a zmeny nálad. V Motýlikovi sa však ako problematický ukázal aspekt, s ktorým Schaffner až tak často nepracoval, a to je vývoj postavy. McQueenova fyzická premena je len povrchnou zásterkou toho, že sa skutočný charakter Motýlika nijak výrazne nemení a vnútornú prázdnotu zapĺňa len hercova charizma. Desivosť výjavov krutosti dementuje častý humor a vyvoláva tak rozpačité pocity. Záver, ktorý sa snaží dojímať nás nad dvoma starnúcimi mužmi je už len naťahovaný a rozhodne som z neho nemal pocit, že by som si týmto nikdy nechcel prejsť. A to by som zrejme mal mať. Stranou formy by som nemal väčšie negatíva až na už spomínanú konzervatívnosť, prejavujúcu sa i tu - jedinou relatívne zaujímavou je scéna nočného úteku, ktorá sa aspoň trochu snaží pracovať s viacerými plánmi (a ide jej to na výbornú, preto zamrzí, že je jediná). Nízkemu hodnoteniu definitívne napomohol i záverečný predtitulkový komentár. 55% ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Sprdnúť film,ktorý sa zapísal do svetovej kinematografie, len preto, že kniha je lepšia?Zfilmovať tak kvalitnú a masovo obľúbenú knihu,nie je jednoduché a je pochopiteľné,že nie každý je spokojný. Je velmi ťažké vtesnať do dvojhodinového filmu všetky postavy a udalosti, keď v knihe autor venuje dve strany len citovému rozpoloženiu hlavného hrdinu. A to hlavné, každý má svoju fantáziu a hlavného hrdinu si predstavuje inak. Myslím, že S.McQueen to zvládol úplne fantasticky a toto je film pre ktorý sa narodil. Dega v podaní D.Hoffmana za ním nijako nezaostáva. Videl som to mnohokrát, prvýkrát asi keď som mal osem rokov, ale ani po toľkých rokoch film nestratil na príťažlivosti.A to sa o každom filme nedá povedať. Scény na samotke,chytanie krokodíla,motýlov...,no nádhera."A za koľko by ste preniesli tohto?"...100%. ()

mm13 

všechny recenze uživatele

Patrím do skupiny (skromnej skupinky) nenadšencov. McQueena nemusím, tu chvíľami nemôžem, Dustin je parádny ale v konečnom dôsledku čo z toho? Nijako to na mňa nepôsobí, nijako sa ma to netýka, všetci sú mi u prdele. Má to silné momenty, ako celok je to ale dosť lacné, bez náznaku akéhokoľvek presahu. Pritom to pokojne mohla byť drsnejšia, menej metaforizovaná alternatíva k pecke Frajer Luke. Ale čo chceme od adaptácie podobne prvoplánovej predlohy? ()

Arx 

všechny recenze uživatele

Silný filmový žážitek z vězeňského prostředí. Výborné herecké výkony, jaké jen tak někde neuvidíte. Asi nejsilněji na mě zapůsobila scéna, kdy byl Steve McQueen zavřen půl roku ve tmě na samotce. Jeho totálně zdevastovaný výraz jsem mu prostě nemohl nevěřit. Steve spolu s Dustinem Hoffmanem tvoří výbornou dvojku. Motýlek je takový filmový vězeňský klenot, který se může hrdě postavit do řady spolu s Shawshankem nebo Zelenou mílí. ()

Galerie (86)

Zajímavosti (27)

  • V roce 2005 se objevil bývalý trestanec Charles Brunier (nar. 1901) s tvrzením, že Henri Charrière se inspiroval jeho životem a skutečným Motýlkem je on. Stejně jako Charrière měl tetování motýlka. V roce 1936 se oba muži setkali v trestanecké kolonii na Ďábelském ostrově. (Candid)
  • Během pasáže v indiánské vesnici nepadne ve filmu ani slovo. (DaViD´82)
  • Na začátku filmu nosí postava Louise Degy brýle s tlustými skly. Dustin Hoffman musel kvůli nim nosit upravující kontaktní čočky, aby vůbec něco viděl. (DaViD´82)

Související novinky

Reklama

Reklama