Režie:
Krzysztof KrauzeKamera:
Krzysztof PtakHudba:
Bartłomiej GliniakHrají:
Krystyna Feldman, Roman Gancarczyk, Jerzy Gudejko, Jowita Budnik, Katarzyna Paczyńska, Artur Steranko, Marian Dziędziel, Magda Celówna, Ewa Wencel (více)Obsahy(1)
Film vychází z autentických údajů o životě Epifana Drowniaka, proslulého jako naivní malíř Nikifor Krynický. V roce 1960 ho objevil malíř Marian Wlosiński, který se živil výzdobou lázeňských domů v Krynici, kde Nikifor nabízel rekreantům své obrázky. Nikifor se pak usadil v Marianově pracovně a ten, fascinován ryzostí a půvabem jeho výtvarného projevu, se ho ujal. Ve snaze pochopit fenomén zdravotně a mentálně postiženého muže Marian rezignoval na vlastní tvorbu i na rodinný život. Obětavě, bez odezvy a náznaku vděčnosti zajistil Nikiforovi sociální zázemí a v roce 1967 mu zařídil výstavu v prestižní varšavské galerii... Styl filmu je odvozen z naivistického vidění Nikifora, kterého v bytostném souznění ztělesnila osmdesátiletá Krystyna Feldmanová. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (35)
Co říci závěrem? V tomto filmu se nic neděje a neshledávám zde ani nic geniálního. Jde totiž o naprosto typický karlovarsko-festivalový snímek, na nichž (věřím) všichni tak rádi doháníme spánkový deficit minulé noci. Proč zrovna tenhle vyhrál hlavní cenu, je mi záhadou. Ale vyhrál i na festivalu v Chicagu. Možná zde tedy bude nějaká tajná kvalita, kterou je schopno zachytit jen oko zkušeného festivalového porotce. Všem ostatním přeji dobrou noc (a hodně štěstí)! ()
Pro mě skvost ,-když už jen proto,jak je nutné při sledování tohoto filmu zpomalit a nechat ho přijít k sobě. Při tak obrovské nabídce konzumu všeho,kdy je nám vše cpáno až pod nos,mnohdy téměř násilně a samozřejmě podbízivě, je tu najednou film,který neohromí ,,úžasnou kamerou", ,,velkolepou výpravou",či ,,strhujícím dramatem",ale prostotou vyprávění o nalezené genialitě na hranici bytí.---Překvapivě nízká hodnocení mě ani nepřekvapují.I když je to tu samý filmofil,těžko mít za zlé to všeobecně tendenční hodnocení a o podléhání modním vlivům ,-o obecnému vkusu ani nemluvě.Jiné mé hodnocení některých jiných filmů tomu samozřejmě také často odpovídá.---Herecký part paní Feldman jsem ocenil až dodatečně.Nezatížen žádnými recenzemi a nadbytečnými informacemi jsem při sledování vůbec netušil že Feldman je žena! ()
Škoda, že tento film u vás nenašel pochopení. Byla jsem samozřejmě zvědavá, jak může hlavní roli naivního malíře samouka bezdomovce hrát žena, od ní je to opravdový herecký koncert. A když se k tomu přidá to, že se dozvíme něco z oblasti, o které vůbec nic nevíme a ještě je to podle skutečnosti........Zkouším upozorňovat na filmy, které dle mého názoru jsou " modré" neprávem. Jeden z těch filmů, které jsou jiné. ()
Bezpozlátkový příběh, plný neutěšených životních strázní svérázného umělce, natočený syrovou formou, dojímavý a opravdový, zdá se, že Polákům loserovská dramata jdou, což dokázal i o dva roky mladší "Edi" Piotra Trzaskalskeho. Největší překvapení však číhalo v závěrečných titulcích - Nikifora ztvárnila žena! Jen nevím, zda větší poklona náleží herečce nebo maskérovi, nejspíš každému z nich. ()
Slušný film, který však věnuje až příliš mnoho pozornosti Marianovi a Nikifor je převážně líčen v rámci jeho života, což mi úplně nesedělo. Další podivnou věcí je, že Nikifor několikrát kritizuje Marianovo dílo a chybí jakákoli zpětná vazba. Následný přerod mezi nesnášenlivostí k Nikiforovi a pozdější se věnování Nikiforovi se mi zdálo nevěrohodné. Také mohlo být ukázáno Nikiforovo dílo více než jen několika nedetailními obrázky z výstavy a galerií před titulky. Herecký výkon v podání Krystyny Feldman je bezchybný, že ani nepoznáte, že to hraje žena. *** Ve zkratce: Nikifor je borec. ()
Galerie (12)
Photo © Telewizja Polska (TVP) S.A.
Reklama