Režie:
Bennett MillerScénář:
Dan FuttermanKamera:
Adam KimmelHudba:
Mychael DannaHrají:
Philip Seymour Hoffman, Catherine Keener, Clifton Collins Jr., Chris Cooper, Bruce Greenwood, Bob Balaban, Mark Pellegrino, Marshall Bell, Amy Ryan (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Americký spisovatel Truman Capote (1924–1984) se proslavil především reportážním románem Chladnokrevně (1965, česky poprvé 1968), v němž sledoval vyšetřování vraždy kansaské farmářské rodiny z roku 1959. Dnes legendární knížka, zakládající žánr literatury faktu, líčí složitý sběr informací a postupnou proměnu spisovatele, který se nechá „vtáhnout do děje“ a ovlivňovat svými zdroji, především jedním z dopadených vrahů Perrym Smithem. Homosexuální Capote, do té doby populární hlavně v newyorských intelektuálních kruzích a zvyklý manipulovat se všemi okolo sebe, je hluboce zasažen zkoumanou tragédií a s uzavřeným Smithem, který dlouho odmítá mluvit o průběhu osudné noci, cítí hlubokou citovou spřízněnost. Snímek natočil debutující režisér Bennett Miller (nar. 1966) podle spisovatelovy biografie, již napsal v roce 1988 Gerald Clarke. Působivé dílo s přesně vystiženou dobovou atmosférou je postaveno na fenomenálním výkonu Philipa Seymoura Hoffmana v titulní úloze, vyznamenaném řadou prestižních cen (mj. Oscar, Zlatý glóbus, Cena BAFTA, Independent Spirit Award). Dobře mu sekundují i další herci, zejména málo známý Clifton Collins Jr. (vnuk populárního mexického herce Pedra Gonzaleze Gonzaleze) jako Perry Smith a Catherine Keenerová v roli Capoteho přítelkyně, spisovatelky Harper Leeové. Scénář napsal režisérův spolužák ze střední školy Dan Futterman, kterého známe jako představitele Vincenta Graye z populárního seriálu Soudkyně Amy. Ve stínu Capoteho vznikl konkurenční snímek o kontroverzním spisovateli, nazvaný Pochybná sláva (2006, Infamous), v němž titulní postavu neméně pozoruhodným způsobem ztvárnil anglický herec Toby Jones. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (310)
Kniha Chladnokrvne patrí do Top 100 kníh z mojej knižnice. Plný počet hviezdičiek som dal aj jej vynikajúcej Brooksovej adaptácii z roku 1967. Raňajky u Tiffanyho znesiem iba vo filmovej podobe vďaka obľúbenej Audrey Hepburn. Ďalšie knihy, ako napr. Lúčna Harfa som tuším ani nedočítal. Z toho je zrejmé, s akým záujmom som pristupoval k filmu Capote, ktorý sa zaoberá spisovateľovým životom od okamihu, keď ho upútal článok o vražde Clutterovcov až po popravu páchateľov. Moje sklamanie z nudného filmu o odpornom pupušovi bolo veľké a dabing ho ešte pritvrdil. Film nezmenil môj obdiv ku knihe, iba mi zhnusil jej autora. A pretože neviem, či je umením zahrať takú kreatúru, v celom filme ma zaujala iba Catherine Keener. ()
Pre čitateľa a fanúšika Capoteho románu Chladnokrvne je toto spracovanie udalostí len skratkovitou, nedôveryhodnou a v dôležitých detailoch nedotiahnutou adaptáciou neadaptovateľného a neprekonateľného románu. Prináša len jednu novú vec - Trumana Capoteho a i ten je po vzoru ostatných postáv vykreslený plocho a prvoplánovo. ()
Snímek se soustřeďuje výhradně na období, které zapříčinilo vznik jedné z nejzásadnějších amerických knih 20. století - Chladnokrevně, potažmo faktografického románu jako celku. Kniha, která autorovi přinesla nesmrtelnost a zároveň zapříčinila jeho pád do zatracení. Námět je tedy bezesporu zajímavý, ale Capote byl natolik složitá a zajímavá osobnost, že úzké orámování děje je vlastně spíše škoda. Vyloženě zamrzí, že výsledek je naprosto tuctový i nenápaditý ve všech ohledech. Jediný element, který ho zachraňuje je excelentní výkon Hoffmana, po zásluze oceněného nejedním hereckým oceněním. Jeho ztvárnění vystihuje všechny zákoutí duše Trumana Capoteho. Od homosexuality přes arogantnost , "vychcanost", egoismus až po zoufalou snahu být obdivován. Ještě si dovolím varovat před tuzemským dabingem. Specifický hlasový projev Capoteho nebylo jistě ani v originálním znění lehké vystihnout, ovšem Hoffman to zvládl bravurně. Zato v českém znění zní tento literární klasik jako politování hodná směšná karikatura sebe sama. ()
90% - Hypnotický film. Fascinující předloha, výborný scénář, mistrovská kamera s bohatou paletou kontrastů, ideální tempo vyprávění… Řemeslně je film Capote zkrátka první jakost. Philip Seymour Hoffman dokázal skrz svůj ohromný talent, charisma, a body-language přenést na diváka vše, co nemohlo být vyjádřeno slovy. Ani já to zde nedokážu, tak aspoň upozorňuji na film, který byste si neměli nechat ujít! Deset procent strhávám jenom kvůli hudbě Mychaela Danny. Kdo zná slavné Fratres od Arvö Pärta, jistě mi dá za pravdu, že se v tomto případě jednalo o nepříliš nápaditou kopii s nádechem Newmanovy American Beauty. Kdyby ta hudba ale byla opravdu nešťastná, a nehodila se k celkové atmosféře, strhl bych mnohem víc… Takže tuto kritiku berte jenom jako z nouze ctnost ;o) ()
Tak nak nevim, co si o tomhle filmu myslet. Cekal jsem, ze to bude bud detektivka, vypraveni o Capotem nebo pribeh vrahu, ale v tomhle filmu je od vseho neco a tak se vlasne hlavnim motivem stava otazka "Proc?". Proc vyvrazdily chladnokrevne rodinu hodnyho vesnicana. To je to, co se Capote snazi cely ty roky zjistit. Nicmene se musi uznat, ze i kdyz se film sestava vicemene z dialogu, dokaze zaujmout a nenudi. Vykon Philipa Seymoura Hoffmana byl takovej zvlastni. Obcas pusobil jako milej clovek, obcas jako peknej vychcanek a obcas byl vylozene nesympatickej. Nicmene, i kdyz nevim, jak moc to odpovida skutecnosti, hral perfektne a jeho vykon byl uveritelnej. Jediny, co se mi nezdalo, byl konec, kdy se rozbrecel, ackoliv vzhledem k predchozimu deji by mel bejt spis rad. Chvilku mi trvalo, nez sem si zvyk na jeho teplej pisklavej hlasek, ale musim uznat, ze prave jeho hlas ma velkej podil na zapamatovatelnosti jeho postavy. Rozhodne mohli tvurci par veci dotahnout, obcas zustal nejakej rozhovor nebo scena takovej neuzavrenej, ale celkove se jedna o poutavej "zivotopisnej" snimek. ()
Reklama