Režie:
Bennett MillerScénář:
Dan FuttermanKamera:
Adam KimmelHudba:
Mychael DannaHrají:
Philip Seymour Hoffman, Catherine Keener, Clifton Collins Jr., Chris Cooper, Bruce Greenwood, Bob Balaban, Mark Pellegrino, Marshall Bell, Amy Ryan (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Americký spisovatel Truman Capote (1924–1984) se proslavil především reportážním románem Chladnokrevně (1965, česky poprvé 1968), v němž sledoval vyšetřování vraždy kansaské farmářské rodiny z roku 1959. Dnes legendární knížka, zakládající žánr literatury faktu, líčí složitý sběr informací a postupnou proměnu spisovatele, který se nechá „vtáhnout do děje“ a ovlivňovat svými zdroji, především jedním z dopadených vrahů Perrym Smithem. Homosexuální Capote, do té doby populární hlavně v newyorských intelektuálních kruzích a zvyklý manipulovat se všemi okolo sebe, je hluboce zasažen zkoumanou tragédií a s uzavřeným Smithem, který dlouho odmítá mluvit o průběhu osudné noci, cítí hlubokou citovou spřízněnost. Snímek natočil debutující režisér Bennett Miller (nar. 1966) podle spisovatelovy biografie, již napsal v roce 1988 Gerald Clarke. Působivé dílo s přesně vystiženou dobovou atmosférou je postaveno na fenomenálním výkonu Philipa Seymoura Hoffmana v titulní úloze, vyznamenaném řadou prestižních cen (mj. Oscar, Zlatý glóbus, Cena BAFTA, Independent Spirit Award). Dobře mu sekundují i další herci, zejména málo známý Clifton Collins Jr. (vnuk populárního mexického herce Pedra Gonzaleze Gonzaleze) jako Perry Smith a Catherine Keenerová v roli Capoteho přítelkyně, spisovatelky Harper Leeové. Scénář napsal režisérův spolužák ze střední školy Dan Futterman, kterého známe jako představitele Vincenta Graye z populárního seriálu Soudkyně Amy. Ve stínu Capoteho vznikl konkurenční snímek o kontroverzním spisovateli, nazvaný Pochybná sláva (2006, Infamous), v němž titulní postavu neméně pozoruhodným způsobem ztvárnil anglický herec Toby Jones. (Česká televize)
(více)Recenze (309)
"U Capoteho nemá téměř cenu psát o formálních prostředcích. Dokonale a přitom nevtíravě evokovaná retro atmosféra funguje jak ve scénách Capoteho idealizovaně soukromého resp. leskle veřejného života, tak v šedivých kulisách vězení. Noční můra Holcombské tragédie i závěrečná scéna popravy možná dají…"
"Miller k rozvití skutečných událostí do mnoha rovin použil čistý styl, který snímku dodává na atraktivitě, příběhu na síle, zločinu na krutosti a schématu na otevřenosti. Můžeme tedy sledovat několik vrstev filmu, které jsou propojeny prázdnými panoramaty vylidněné krajiny a velkými detaily tváří…"
"Capote není film o několika památných momentech. Je silný jako celek, vyprávějící o pocitech důvěrně známých i neznámých. Napadá mne mnoho filmů, které mají zapamatování hodnější chvíle, ale nepamatuji si jediný, který by svou atmosférou tak brilantně odrážel osobnost, o které vypráví, jako právě…" více
"Postava přehnaně sebestředného tvůrce, který si po dokončení své knihy odnese velké životní ponaučení a pak se uchlastá k smrti, nádherně koresponduje s maloměstskou depkou, v níž se postavy kolem něj pohybují. Capote jim přijde výstřední a hloupý, ve skutečnosti je uvnitř úplně stejný, jako oni …" více
"Hlavním motorem filmu je Capoteův komplikovaný vztah k citlivějšímu z obou zločinců, kulhavému Perrymu (Clifton Collins). Cítí s ním určitou spřízněnost, protože oba v dětství začínali jako outsideři, limitovaní fyzickými handicapy i rodinným původem. Je to, jako bychom já a Perry vyrůstali v…"