Režie:
František FilipScénář:
Ivan GarišKamera:
Rudolf Stahl ml.Hrají:
Jaromír Hanzlík, Josef Beyvl, Stella Zázvorková, Kateřina Macháčková, Václav Postránecký, Alena Vránová, Ota Sklenčka, Jiřina Štěpničková, Otto Lackovič, Josef Langmiler, Zuzana Ondrouchová (více)Epizody(5)
-
Muzikantský celník (E01)
-
Léto s Venuší (E02)
-
Případ živého muže (E03)
-
Stopa stříbrných draků (E04)
-
Návrat princezny (E05)
Obsahy(1)
Příběhy celníků z dob minulého režimu, kde hlavní roli hraje boj celní správy s pašeráky a podvodníky. (Televize Seznam)
Videa (5)
Recenze (75)
Jak tak koukám na ta hodnocení, jsem nějak mimo. Ačkoli mám staré české seriály ráda a zkousnu leccos, tohle opravdu ne.Dnes jsem viděla jeden díl na Barrandově a opravdu takový "skvost" jsem nečekala. Možná jsem padla na špatný díl, možná jsem čekala starý dobrý český seriál, ovšem tohle bylo neskutečné. Asi v polovině dílu jsem se ptala sama sebe, o čem že to je. Oplácaná Eva Hudečková vydávaná za pikantní a téměř nedolatelnou slečnu, natvrdlý Hanzlík a odpudivý Štěpánek. Nevím. Snad nejlepší scéna dílu byla ta, kde Ilja Prachař veze ze SRN papoušky a dvojka starých pánů mě bavila.Snad ještě Jan Teplý mi nevadil. Jinak děs. Alespoň pro mě. ()
Úchylné a ještě jednou úchylné. Snažit se vytvořit z povolání socialistického celníka ctnostné řemeslo, které stojí za to, aby se dědilo z děda na otce a z otce na vnuka. K popukání jsou pasáže, kde zadek Hanzlík hltá zkušenosti svých předků se stejným zaujetím jako mladý KFC, když mu starý KFC odhaluje tajemství 11 bylinek. Jediný kladný bod si u mě vysloužila Hudečková, za prvé svými vnadami a za druhé tím, jak ňoumu Hanzlíka zcela zaslouženě sprdává. Jinak ta Hanzlíkova postava je dobře psychologicky napsaná, tak si pravého socialistického celníka představuji - v civilu trouba, ale jen si navlíkne uniformu, sebevědomí mu naroste o 1000% a vyžaduje dodržování pošahaných předpisů. ()
Ve znamení propagandy. Charakteristický povinně optimistický a odlehčený opus, který dobře charakterizuje filmovou tvorbu ponurého období nejtvrdší normalizace. Lze nalézt mnoho styčných prvků a nepřehlédnutelných podobností s mnohem úspěšnějším a umělecky kvalitnějším dílem krále české seriálové tvorby Františka Filipa, totiž s Chalupáři, emblematickým seriálem oné pochmurné doby - totožně vyvedené titulky, charakteristický filmový materiál s pastelovým vyzněním barev (narozdíl od strašlivé televizní kvality následující dekády, totiž 80. let), jakási povinná rozjuchanost, agitační a propagandistický podtext a neopominutelné skvělé herecké obsazení. Jen na rozdíl od Chalupářů je tenhle vynucený seriál právem zapomenut. ()
Jeden z klasických seriálů, „znalci“ označovaných za socialistickou agitku. Tito „znalci“ jaksi neberou v potaz dobu, kdy tyto seriály vznikaly. Z hlediska zpracování a obsazení patří tento seriál jednoznačně k těm lepším. Dějově celkem věrně vykresluje tehdejší dobu, tedy život běžných lidí. Nepochybně má co říct i těm mladým, kteří tuto dobu nezažili. Zejména pro ně budou nepochopitelné důkladné celní prohlídky na hranicích, které často ponižovali i nevinné turisty, a které naštěstí dnes již patří většinou k minulosti. Říkám většinou, protože při cestě do „svobodného světa“ se i dnes potkáváme po příletu do USA s těmito ponižujícími praktikami. Na druhé straně, kdyby celníci v současné době nebyli tak benevolentní, nemuseli jsme přijít o obrovské kulturní dědictví, ukradené z našich hradů, zámků muzeí a kostelů. A i o tomto seriál je. A navíc, film nemůže za dobu, ve které vznikal, a proto dávám 4 hvězdičky. 5 nedávám jenom proto, že jsou i lepší seriály z této doby. ()
Další z normalizačních seriálů, který nám může posloužit jako dokument doby, pokud si nevzpomínáme, jak to ještě nedávno chodilo na našich státních hranicích a jak probíhala celní a devizová kontrola. Jednotlivé díly tvoří samostatné dramaturgické celky a pouze první a poslední na sebe navazují. V každém z nich zavítáme na jinou celnici (periodicky: Hřensko, Rozvadov, Cheb - Strážný, Bratislava a nakonec Harrachov / Náchod). I přes své "pohraničnické" téma je seriál poměrně apolitický a díky kvalitnímu hereckému ansáblu i divácky atraktivní, s mnoha odlehčenými a vtipnými částmi. Samozřejmě i těmi nezamýšlenými, plynoucími z absurdity své doby (například boj s pašeráky konfekce ve čtvrtém dílu). ()
Galerie (10)
Zajímavosti (16)
- Točilo se v Bratislavě a na hraničním přechodu Bratislava-Petržalka. (sator)
- Obraz „Léto s Venuší“ je fiktivní dílo vytvořené pro potřeby filmařů. (sator)
- Podrobný článok o TV cykle V znamení Merkúra bol uverejnený v časopise Colnej správy SR Colné aktuality č. 3-4/2011. (ČSFD)
Reklama