Reklama

Reklama

Epizody(5)

Obsahy(1)

Seriál zobrazuje históriu slovenskej spoločnosti v prvých desaťročiach nášho storočia a zanecháva hlbokú vieru v človeka a národ. Životný príbeh Pavlínky, dcéry robotníka a krčmára, ktorej osud je vyplnený láskou, spoločenskými ambíciami, neuskutočnenými životnými snami a ktorá sa napokon vracia k základu života, k životnej prirodzenosti a múdrosti. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze uživatele fabecc1222 k tomuto seriálu (6)

Život bez konca (1982) 

Oproti jiným Slovenským dobovkám je Život bez konca převážně klasickou vztahovkou, kterou dění na pozadí v rámci politický či společenských změn ovlivňuje spíše jen minimálně. Celý příběh by se dal shrnout do toho, že Pavlínka je hodná naivka, která se snaží najít štěstí, ale má furt smůlu...Na chlapy, na život...Jana Krausová předvádí dost možná nejlepší výkon své kariéry a to ztělesnění naivity se jí daří velmi pěkně. Celkově se nabízí srovnání třeba s Tisícročnou včelou, kdy tady nevidíme tu mystickou stránku, a je otázka, jestli by z toho třeba právě Jakubisko nedokázal vytlačit ještě něco víc. Každopádně i tak tu máme minimálně 3 velmi kvalitní díly, které nabídnou dostatek zajímavých dějových zvratů. ()

Leto 1913 (1982) (E01) 

Ze začátku to vypadá jako další dílo o Slovenském venkovu...Pokud to vidíte v brzkém souběhu s Tisícročnou včelou, tak tam vidíte dost podobností, jen s tím rozdílem ,že Tisícročná včela lépe pracuje s takovou tou mystickou atmosférou a atmosférou změn v dané době. Tady teda nakonec vidíme více společenských vrstev a dá se čekat, že se začnou více projevovat dopady dané doby na jejich osudy. ()

Zima 1913 (1982) (E02) 

Druhý díl si jde překvapivě svojí cestou a vynechává dost postav z prvního dílu a do popředí se naopak dostávají úplně nové postavy. Líbila se mi ta linka s původním učitelem - sSovenským vlastencem, a do kontrastu s tím ten nový učitel -  zastánce Maďarů. Dobře to ukazuje atmosféru té doby. To, jak se Maďari snažili v rámci Uherska prosadit dominanci své kultury a jazyka, podobně jako u nás Rakušané s nemčinou. ()

Leto 1914 (1982) (E03) 

Po odbočce v druhém dílu se opět vracíme k Pavlínce, jakožto hlavní postavě. To také znamená, že třetí díl je mnohem komornější a zaměřuje se v podstatě čistě jen na ní a její vztah k pošťákovi. Po většinu času je to taková klasická dobová vztahovka, ale závěr teda velmi něčekaným, až brutálním způsobem překvapí a nasměruje děj úplně jiným způsobem, než to do té doby vypadalo. ()

Reklama

Leto 1916 (1982) (E04) 

Trochu se začíná opakovat motiv toho, že Pavlínka má možnost nějakého štěstí, ale hned se jí to celé nějak pohnojí. Vojenské období pochopitelně přineslo spoustu ztrát a obětování. Dalo se čekat, že se to promítne i do děje. Ačkoliv je škoda, že se poměrně poskočilo v čase a po drtivém závěru minulého dílu se tady moc nenavazuje. ()

Leto 1917 (1982) (E05) 

Nakonec se poměrně velkým obloukem vracíme zpět k prvnímu dílu, aspoň, co se postav týče. Je poznat, že prvním díle ty charaktery byli jen představeny a načrtnuty, aby dostali větší prostor zde. Ten motiv toho, že Pavlínka za štěstím jde, ale tu jí někdo podrazí nohy, tu jí někdo hodí skálu na záda...Ten je jasný leitmotiv a opakuje se tak napříč díly. V tomhle závěrečném díle je vykreslen asi nejlépe a díky tomu je tak závěrečný díl i dost možná nejlepším. ()

Reklama

Reklama