Režie:
Gavin HoodScénář:
Gavin HoodKamera:
Lance GewerHrají:
Presley Chweneyagae, Terry Pheto, Mothusi Magano, Kenneth Nkosi, Rapulana Seiphemo, Ian Roberts, Nambitha Mpumlwana, Jerry Mofokeng, Craig Palm, Owen Sejake (více)Obsahy(1)
Předměstí Johannesburgu patří mezi místa s největší zločinností na světě. Vraždy a loupeže jsou tu na denním pořádku. Pro ty, kdo se v takovém prostředí pohybují, platí neúprosný a krutý zákon přežití. Tsotsi je instinktivní, krutý gangster bez náznaku soucitu s jinou lidskou bytostí, sirotek, který vyrůstal bez jakéhokoliv sociálního a citového zázemí. Minulost potlačuje, žije jen bezútěšnou současností, kterou sdílí s podobnými ztracenci. I jeho jméno je jen přezdívka, která v pouličním slangu označuje gangstera nebo zločince. Po jedné loupeži nalezne v ukradeném autě něco, nebo spíše někoho, kdo mu – byť nevědomky – ukáže cestu, jak se dostat zpět z pekla, ve kterém až dosud žil. Tsotsi je nucen řešit konflikty ne agresivitou, ale jednáním a komunikací. Poprvé se otevírá a je schopen a ochoten mluvit o své minulosti, kterou dosud až zuřivě potlačoval. Kromě Peoples Choice Award na FF v Torontu získal film Oscara za nejlepší zahraniční film roku 2005. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (71)
"Film Tsotsi nie je úplne zlý film, skôr taká priemerná výpoveď o ťažkom živote v juhoafrickom slume a len veľmi ťažko sa dá prirovnať k skvelému a komplexnému Mestu bohov. Film ma viaceré silné miesta a dokáže človeka aj prinútiť rozmýšľať nad životom chudobných v takýchto podmienkach, ale celkovo…" více
"S tímhle filmem je zkrátka ta potíž, že pokud si ho chcete opravdu užít, nesmíte k němu přistupovat s přehnanými nároky. A tak, pokud budu počítat zejména tu skvělou hudbu a opravdu výsostné kinematografické řemeslo, musím zkonstatovat, že za návštěvu kina docela stojí. Nesmím o něm ale uvažovat…"
"Film se odehrává výhradně v černošském prostředí, jeho snad jedinou bělošskou postavou je jeden z policistů, a přibližuje hluboké sociální protiklady i mezi černošskou populací: vedle pohádkového bohatství, zosobněného domem rodičů uneseného děcka, se mnohem častěji vyskytuje bezbřehá nouze,…"
"Kameraman Lance Gewer snímá Tsotsiho ve velkolepém stylu. Slunečně nebo měsíčně vypálené exteriéry ghetta i divoké krajiny otvírají oči dokořán. Detailem interiéru (zmíněná sklíčka u Miriam, nebo kulkami proseté zdi u Tsotsiho) Gewer hravě zvýrazňuje atributy charakterů. Scény s dětmi v betonových…"