Reklama

Reklama

Faunův labyrint

  • Mexiko El laberinto del fauno (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Píše se rok 1944 a dvanáctiletá Ofélie jede se svou těhotnou matkou za otčímem, frankistickým důstojníkem, který kdesi v horách na severu Španělska potlačuje zbytky republikánského povstání. Život ve vojenské posádce ale nenabízí Ofélii pouze realitu poznamenanou boji s povstalci, všeobecným nedostatkem jídla a velmi chladným vztahem s otčímem – v nedalekém starodávném labyrintu potká dívka jednou v noci starého fauna, který ji prozradí, že je ztracenou princeznou kdysi mocné pohádkové říše a současně poslední nadějí na její záchranu. Než se ale opět setká se svým královským otcem, musí splnit několik úkolů. Fascinující podívaná a silný příběh o tom, že ve světě dětské fantazie se za život, čest a odvahu platí stejná cena jako ve světě dospělých. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 3

Recenze (1 610)

Matty 

všechny recenze uživatele

Faunův labyrint mě dokázal nadchnout snad v každé minutě. Už dlouho mě nic natolik nepřekvapilo a nejde jenom o nadšení z čehosi vymykajícího se z běžné hollywoodské šedi. Labyrint není jenom jiný, on je i skvělý. Nenapadá mě film, ke kterému bych jej přirovnal. Nenapadá mě totiž žádný film, který by tak mistrně skloubil fantasy pohádku se syrovým válečným dramatem. Guillermo del Toro dokázal, že oplývá opulentní imaginací, a dokáže s ní zacházet mnohem obratněji než takový Tim Burton. Nadreálné výjevy jsou nám servírovány v menších dávkách a nikdy nepůsobí samoúčelně. Do poslední minuty není a ani nemá být jasné, který ze dvou světů je pro příběh důležitější. „Alenkovská“ návštěva říše divů je pojata s podstatně větší mírou invence než kdy dřív, pointu lze chápat přinejmenším dvěmi způsoby a teprve při zpětném pohledu plně doceníte všechny vrstvy tvořící ve finále příběh, jenž dokáže zasáhnout na těch nejcitlivějších místech. Zpočátku vám asi mnoho věcí nebude dávat smysl, ale nechtějte odpovědi logické a nechtějte je hned. Nechte se postupně vtáhnout do fascinujícího světa na pomezí snu a reality, dobře sledujte a pečlivě naslouchejte. Ale proč vám to vlastně říkám, Labyrint nepotřebuje příručku k použití. Prostě naberte odvahu a vstupte do něj. Je těžké vyjít nepoznamenán. 95% Zajímavé komentáře: Superpero, mm, Desperado, stration, Amadeo ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Tenhle film mi nějak nejde do hlavy. Svým způsobem je originální, protože spojit realistické drama s fantasy pohádkou není moc časté, ale toto spojení alespoň v případě Faunova labyrintu moc nefunguje. Nebo já nejsem cílová skupina (ostatně jakému divákovi je tenhle film vlastně určen?) A ten konec mi přijde taky nějaký zvláštní (a taky díky rozuzlení vážně pochybuju, že to má být něco příbuzného pohádce, protože ty končí krapet jinak). Když tak přemejšlím o hodnocení, nebudu dávat * navíc jen kvůli prazvláštnímu "obalu" (příběh byl sice vcelku dobrej a nenudil jsem se u něho, stejně tak triky a vše kolem toho, ale hlavní hrdinka mi přišla docela nesympatická, což je, zvláště u malé holčičky, docela smutný), takže hodnotím průměrem. Výstižné komentáře: Kulmon, petaspur. ()

Reklama

Jossie 

všechny recenze uživatele

Kdybych měla hodnotit jen tu fantasy část, byla by to čistá 5*, jenže je tu ještě zbytek filmu, který je jistě zajímavý, jen pro mne zbytečně zdlouhavý a plný nelogických věcí a jednání prakticky všech osob, kromě samotných vojáků. Toho malého děvčátka mi bylo celou dobu velmi líto, i když - ona byla vlastně princezna, tak proč se bát toho neskutečného šílenství, ve kterém se ocitla. Tten film je vlastně čistá 3,5*, ale k některému hodnocení se přiklonit musím, tak vzhledem k vysokým hodnocením jdu raději níž. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Mexický režisér Guillermo del Toro zjevně staví na piedestal synkretický tvůrčí přístup - skloubení dvou racionálním pohledem zcela nesouvisejících příběhových rovin, světa nehostinných reálií Frankova diktátorského Španělska a fantazijního světa pradávného antického či mediterianského mýtu docílil těžko myslitelného - povýšil obě dějové a významové roviny, které by samy o sobě byly jen jedněmi z mnoha variací téhož, na homogenní a komplexní velice osobitou uměleckou vizi... Ona osobitost je jistě na místě - ve Faunově labyrintu najdeme typické propriety del Torových filmů - fascinaci obrazem, fascinaci uniformou, fascinaci dobou druhé světové války a jakousi černou magií a mystikou fašistických elit (vzpomeňme na Hellboye), fascinaci světy pohanských mýtů... Tak právě Faun, Pan, Satyr či Silén, do jehož labyrintu nás mexický režijní mág zavádí (jehož podoba se mimochodem stala předobrazem středoevropského a zvláště německého zpodobení ďábla), toto přírodní božstvo spjaté s lokalitou lesa (,,bylo to v dobách, kdy les byl ještě mladý...") bylo původně v naračním světě mediteriánů chápáno jako bytost pozitivní, křesťanství ho však vytlačilo do sféry démonické, negativní. Už tahle konotace naznačuje, že Guillermo del Toro nechápal svůj fantaskní příměr jako pouhou variaci na surreálný svět Carrollovské Alenky za zrcadlem. Del Torova narace má hluboké kořeny v lidském podvědomí, čerpá a těží z archetypů a předkřesťanských fabulí... Propojení dvou světů, které toho mají na druhý pohled až překvapivě mnoho společného - z tíživé reality jednoho z nich je třeba utíkat do druhého (staroitalský bůh zemské úrody Faun(us) ne náhodou chránil lidi před vlky...), ten druhý zase nabízí symbolické obrazce světa prvního (tvor požírající děti, kořen mandragory coby zárodek lidské bytosti...), společnou styčnou plochou je i lokace lesa či metafyzické finále celého snímku... Zcela samostatnou kapitolou je del Torovo formální zpracování - vizualizace obou světů Faunova labyrintu je natolik originální a svojská, že se jen těžko hledají příměry. Mimo své dřívější tvorby se snad dá jeho imaginace připodobnit k fantaskním hraným i animovaným vizím Tima Burtona, Darrena Aronofsky či, zvláště té nepovedené Grimmovské, Terry Gilliama... Ti všichni točí pohádky pro dospělé, Faunův labyrint chce ale umožnit divákovi okusit ten dávný předracionální pocit z života v mýtickém světě, který se v dnešní pohádce už jen matně a nejasně odráží... Podobné filmy: Hellboy 2: Zlatá armáda, Hellboy, Princ bez království / Devil, Hvězdný prach, Beowulf, Kletba bratří Grimmů ()

imf 

všechny recenze uživatele

Hodnej strejda Guillermo mi jako obvykle nabidnul technickou brilanci... od nespoutane kamery, pres obstojne triky az po mamuti davku fantazie, ktera to vsechno obehnala neviditelnou pavucinkou. Ta pevne spojuje i nespojitelne... radeni vojaku v realu a prerostlou zabu zvracejici vlastni vnitrnosti v dutinach zakleteho stromu. Pripadal jsem si jako ve snu, protoze prechazet takhle ostre mezi obema realitami prece nejde ani skrz dvere nacrtnute kouzelnou kridou... S odstupem casu bych uznal argumenty o vykradani, vetsina pohadkovych prvku se uz objevila jinde a kdyby Del Toro nenechal kapitana Vidala s tak ocividnou radosti "kuchat" svoje obeti (vazne jsem mu veril, ze je to zaporak... stacilo se na nej divat pri holeni :), zrejme by to byla "docela pekna pohadka". V tom je ale ta nadherna "rozhozenost" celeho snimku, ktery by se ve svych nejroztomilejsich momentech dal prirovnat k detske klasice, aby jen o dve klapky dal trumfoval v brutalite unrated verze Ajovych hororu. Mozna je to tim, ze dokazu byt ditetem, ktere oceni pastelove barvy, pohadkovou ukolebavku a svet princezen a zaroven i rozjivenym mladikem, kteremu na tvari naskoci ulisny usmev, kdyz vidi Del Tora jak necukne zbabele kamerou, kdyz dojde na amputaci nohy pomoci flasky skotske a nabrousene pilky. Nekomu tyhle kontrasty rozmasiruji na kusy krehkou atmosferu Faunova sveta, me skrz ne probleskovalo Del Torovo nadseni a mozna i jeho radost, ze je konecne zase "doma" a toci si po svem. A nejsem rad jen za nej... jsem rad i za sebe, protoze vysledek ve me bude rezonovat jeste dlouho. Bila je belejsi, cerna je cernejsi a Guillermo je definitivne v mem velmi vrtkavem zebricku oblibenych tvurcu. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (57)

  • Pôvodne sa uvažovalo, že príbeh by sa odohrával okolo tehotnej ženy a jej vzťahu k Faunovi (Doug Jones). (Greenpeacak)
  • Podle režiséra se scéna s obří žábou měla natáčet ve velkolepém "stromovém chrámu", ale potom si uvědomil, že ve velkém prostoru by žába nevypadala tak obrovsky a během dvou dnů byly postaveny menší kulisy, které byly nakonec použity. (Morien)
  • Doug Jones (Faun) dostal e-mail od režiséra Del Tora, v ktorom bolo písané: „Ty musiš byť v tomto filme. Nikto iný nemôže hrať túto rolu, len ty." (Greenpeacak)

Související novinky

Del Toro natočí vysněného Pinocchia

Del Toro natočí vysněného Pinocchia

22.10.2018

Oscarový režisér Guillermo del Toro (Tvář vody, Purpurový vrch) si zdá se konečně splní svůj dlouholetý sen a natočí stop-motion animovanou verzi Pinocchia. Domov mu přitom neposkytne nikdo jiný než… (více)

Febiofest má letos Deneuve i stan na Václaváku

Febiofest má letos Deneuve i stan na Václaváku

11.03.2018

Pětadvacátý ročník Mezinárodního filmového festivalu Praha - Febiofest letos nabízí velmi kvalitní dramaturgii a zajímavé hosty. Tím jistě nevyhledávanějším bude francouzská herečka Catherine Deneuve… (více)

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

13.03.2012

Ještě nemáte dost zmodernizovaných verzí klasických pohádek? Pak vězte, že Raimiho Ozem, třemi Sněhurkami či dvěma Kráskami a zvířaty mánie nekončí. Walt Disney Pictures plánují nejen novou Popelku … (více)

Reklama

Reklama