Režie:
Stephen FrearsScénář:
Peter MorganKamera:
Affonso BeatoHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Helen Mirren, Michael Sheen, James Cromwell, Alex Jennings, Roger Allam, Sylvia Syms, Tim McMullan, Robin Soans, Lola Peploe, Douglas Reith, Amanda Hadingue (více)Obsahy(1)
Osm dní, které otřásly monarchií. Oscarová Helen Mirrenová v titulní roli britského filmu, nabízejícího fascinující pohled do zákulisí britské moci po tragické smrti princezny Diany. Komorní drama uznávaného režiséra Stephena Frearse vypráví o těžkých chvílích britské královny Alžběty II., které následovaly po tragické smrti lidmi zbožňované princezny Diany. V době, kdy do křesla ministerského předsedy po drtivém volebním vítězství usedl Tony Blair, svádí panovnice souboj s veřejným míněním, sílou tradic a zejména sama se sebou. Zatímco dvůr považuje událost za ryze soukromou záležitost, veřejné mínění podněcované médii požaduje okázalé truchlení a neméně okázalý pohřeb. A ctižádostivý předseda vlády se snaží královnu, trávící čas na soukromém sídle ve Skotsku, přimět ke změně stanoviska. Režisér Stephen Frears společně se svým scenáristou Peterem Morganem čerpali z nejrůznějších zdrojů, včetně informací z nejbližších kruhů panovnice i premiéra. Pronikli tak do dvou zcela odlišných světů: konzervativního a upjatého prostředí dvora a nekonformního rodinného i pracovního zázemí nejmladšího britského ministerského předsedy, odhodlaného k radikální modernizaci systému. Popsali jak narůstající pochyby o vlastním přesvědčení na straně královny, tak nečekaný respekt, který si s postupem času dokázala u premiéra získat. Mnohavrstevnatý snímek, jehož nedílnou součástí jsou účelně využívané archivní materiály především z televizního zpravodajství, tak na pozadí reálných historických událostí nabízí také úvahu o samotné podstatě královského majestátu a jeho smyslu, o tradici a modernizaci, odpovědnosti a populismu. Vedle precizní režie a propracovaného scénáře film stojí na excelentních hereckých výkonech, jimž vévodí nepřehlédnutelná Helen Mirrenová. Za své dokonalé ztvárnění nepřístupné královniny osobnosti získala řadu ocenění, včetně přestižní ceny Britské filmové a televizní akademie (BAFTA), Zlatého Glóbu a především Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (428)
Příběh to je velice dobrý. Tvůrci měli dle mého docela odvahu, když se pustili do tématu, které je stále pro většinu Britů docela citlivé a navíc, když tuto událost popisovali pohledem královny Alžběty a Tonyho Blaira. Herecké výkony jsou navíc opravdu výborné a to nejen výkon výborné Hellen Mirren, ale i Michaela Sheena, který byl také vynikající. Zde ovšem dle mého pozitiva končí. Režisér nepřichází s ničím zajímavým, film se docela vleče (a to má cca 90 min) a vůbec mě to neoslovilo tak, jak nejspíš mělo. Prostě jeden z těch filmů, který jeden rok posbírá hodně cen, ale za pár let imho si na něj nikdo nevzpomene. ()
Film o nejhorším týdnu královny Elizabeth, kdy potlačovala zármutek ze smrti Diany a snažila se jednat v prospěch rodiny a přitom si proti sobě poštvala vlastní lid. Myslím, že kromě jiného můžeme Británii závidět snahu zachovat tradice a především úctu,s jakou obyčejní lidé hledí ke své královně nebo "Princezně lidu". Tu majestátnost Británii nelze upřít a já ji neskutečně obdivuji, u našich hlavounů zkrátka nic podobného nehrozí. Ale to jsem trochu odbočila.. :-) Film je v jádru vlastně celkem zbytečný a královnino rozhodnutí se na film nepodívat dobře chápu. Týden po Dianině smrti? Já osobně bych preferovala biografický film zaměřený na celý její život! Ale toho se nejspíš dočkáme.. po královnině smrti. Helen Mirren byla ve své roli opravdu velice věrohodná a nikdo neměl šanci ji zastínit. Ten Oscar je ale trochu přepísklý (jak už to u plešounů bývá, že?) ostatně stejně jako reakce typu "to byla nuda". Řekla bych, že tohle je zkrátka snímek určený vyloženě lidem, které tato událost zajímá (a Britům).. což po přečtení námětu není zatěžko k pochopení. Je to prostě konverzačka a malý náhled do období, kdy královna bojovala se svými vnitřními rozpory - touhou truchlit v soukromí a nevystavovat rodinu zbytečné pozornosti a naproti tomu povinností zachovat se, jak se sluší. Možná je to stará "konzerva", ale má můj obdiv. ()
bezesporu, herecký výkon Mirrenové byl skvělej (i když už jsem viděl i lepší, za který nikdo oskara nedostal)... no, pořád jsem si říkal, jestli je to film, nebo jen sestříhanej dokument s prvky filmu... strhává to k melancholii, vzteku, smutku, jo, dobrý.... ale... není to úplně můj šálek kávy... myslím, že těží víceméně z tragické smrti lady Di, ale to jako námět pro mě nestačí. jo takže +- 60% ()
Tenhle film si určitě Elizabeth II nedá do své TOPky, protože nejen že zesměšňuje jí, ale i celou královskou rodinu, ale nejsem si jist, jestli to měl být záměr. Tak nebo tak se mi celá oridna (pokud to bylo všechno podle pravdy) totálně zhnusila. __ Výkon Helen Mirren je trošičku v mediich přepálený, stejně jako Whitakerův u Skotského krále. Průměrný film si zaslouží průměrné hodnocení. ()
Po kontroverzní dravě natočené sociální kritice "Špína Londýna" překvapí, že Frears natočil neškodný konzervativní komorní příběh. Bez velkých emocí či šokujících odhalení je nastíněn pohled na "žalu" královské rodiny po smrti Diany. Výkon Helen Mirren rozhodně snese nejpřísnější měřítka a nelze se ani v nejmenším divit smršti cen, které za ní po právu dostává. Herecky nadprůměrný snímek, kde ani nijak nevadí okaté podobenství s jelenem, přílišná oslava majestátu či vyzdvihování Tonyho Blaira. Celé je to taková okázalejší divadelní inscenace. Ovšem velmi dobrá nutno podotknout. Je to přesně ten typ, který by zapadl do repertoáru Divadla Na Vinohradech. Královna je typem filmu, který lze bez obav pustit (pra)rodičům a přitom u něj nudou neumřou ani mladší ročníky. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (30)
- Joan Plowright dostala nabídku hrát Královnu matku. (Karlos80)
- Ještě před Královnou si pod taktovkou režiséra Stephena Frearse vysloužilo oscarovou nominaci pět hereček, žádná z nich však cenu nezískala, až Helen Mirren. (Siriuss)
- 15-milionové drama vydělalo distributoru Miramax během prvního víkendu (29. 9. - 1. 10. 2006) promítání na 38. příčce amerického žebříčku navštěvovanosti 40 671 dolarů ve třech kinech. Počet promítacích míst se časem měnil a jak film získával mnohá ocenění, rostl i jeho výdělek. Ten konečný se nakonec vyšplhal na 56,4 mil. dolarů. (imro)
Reklama