Režie:
Géla BabluaniScénář:
Géla BabluaniKamera:
Tariel MeliavaHudba:
Arnaud TailleferHrají:
Aurélien Recoing, George Babluani, Pascal Bongard, Jo Prestia, Augustin Legrand, Jean-Baptiste Legrand, Olivier Rabourdin, Stéphane Roquet, Steve Dash (více)Obsahy(1)
Hrdinou příběhu, který připomíná rané filmy Bressonovy a Wendersovy, je mladík Sebastien (hraje ho Georges Babluani). S vidinou, že si vydělá spoustu peněz, vstoupí do podivného světa za zavřenými dveřmi, který připomíná noční můru a kde se hraje ještě podivnější hra o život. „Často se mi vracejí vzpomínky z dětství,“ říká režisér. „Zafixované obrazy jsou jako paprsky světla protínající temnotu. Jsou vždy nejasně přítomné, ale když se pokouším znovu objevit jejich panenskou kvalitu, postrádám přitom pocit nevinnosti z dětství.“ Originální černobílý snímek ve stylu „film noir“ je pozoruhodnou výpovědí o lidech, jejich aroganci, zlobě i strachu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (90)
13 Tzameti je svojim námetom zameniteľný s ľubovoľným nadpriemerným thrillerom. Nespolieha sa však na originálnu myšlienku či objavný príbeh, ale jeho devízou, ktorú si Babluani udržiava pod kontrolou, je forma v akej ju prezentuje divákovi. Po dobu 40 minút, teda s prehľadom celú polovicu filmu výrazne pracuje so stabilným udržiavaním v napätí a len veľmi pozvoľnou distribúciou informácií, čím buduje zvláštne mystérium okolo celého filmu. Divák je tak nútený stotožniť sa s mladým a neskúseným hlavným hrdinom (ktorého rozhodne nie je možné považovať za fyzicky či psychicky silného), držaným v absolútnej nevedomosti a komunikácia režiséra s ním je preto zásadným činiteľom. Hneď na začiatku druhej polovice sa všetko vyjasní, ale napriek jasnému a nevyhnutnému koncu napätie stále nepoľavuje a skupinové scény v miestnosti "za zavretými dverami" sú silné a atmosférické. Čiernobiela prispieva k úžasne jednoduchému komornému prevedeniu do filmu a núka sa tak ako výsledný dojem zopakovať staré známe "v jednoduchosti je krása". 80% ()
Nejdříve jsem bohužel viděl remake, ale i tak si myslím, že oba filmy mají nejen téměř totožný děj ale i celkovou kvalitu. Tady to nebylo tolik nabité hvězdnými ksichty, ale i tak herci odvedli slušné výkony. Černobílý obraz taky nebyl špatný, občas to mělo pár solidních momentů, ale i tady byla hromada nudnějších pasáží. Chtělo to více akčnosti než jen pár prostřelených hlav. Přesto všechno jde o průměrnou záležitost, která navíc prostě nemá. Plusový bodík za to, že nemám rád happyendy a režisér Géla Babluani se s osudy svých hrdinů prostě nepáral. ()
Jak se tak rozhlížím, asi jsem padl dolů z višně. Nicméně. Použití sépiově černobílého filtru je fajn, stylizace do hnusného a chudého prostředí, kde průvan zmítá posledními kousky plesnivého chleba taktéž, ale při vší úctě k francouzskému a noir filmu, tomuhle chybí spád, schopnost vtáhnout diváka do děje, chybí tomu nápaditější a méně předvídatelný scénář. Atmosféra i napětí zde fungují tak na deset procent, herci jsou toporní a nezáživní, dialogy jak ze školní družiny. Navíc poslouchat celou dobu jako zvukový podkres šustění listí... No hrome! Přidávám jednu hvězdu navíc za předpokladu, že dojem z filmu kazil otřesný český dabing. Chcete-li ruskou ruletu, pusťte si Lovce jelenů. ()
Ku skutočnosti, čo všetko sa vo filme odohralo a čo všetko predstavuje známa hra na ruskú ruletu by som čakal napínavejší priebeh a aspoň trošku lepší príbeh. Napätia bolo síce dosť, ale práve pri spomínanej hre napätie dosahovalo úrovne ako keď sledujete ťahanie čísel zo športky. Hudba a čiernobiela kamera boli veľmi dobrou voľbou, no tento nezávislý snímok dieru do sveta nespraví. Sklamanie to však nie je. 70%. ()
Drsný čiernobiely filmársky počin, ktorý sa so mnou vôbec nemaznal. Poriadne zdvihol zbraň, rokrútil zásbník, namieril a stisol spúšť... Páčil sa mi nápad i atmosféra, ktorá bola miestami veru poriadne hustá. Prvky náhody (najmä úvode i na konci filmu) mi však trocha prekážali... Aj iné veci, ale tie nestoja za reč. Slušný filmový zážitok... ()
Reklama