Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 087)
NEČÍST PŘED PROJEKCÍ!!!Hluboko mražený kříženec mezi Horami co mají oči, Úsvitem mrtvých a několika dalšími oblíbenými horory má sice několik es v rukávu, ale zřejmě se stydí je všechny vyndat na stůl. Záčatek je grandiózní, záběr na podivný obličej muže, o kterém si nemáme co myslet, postupné seznamování s atmosférou zmrzlého města a skvělé vystižení mrazu se vším tím úchvatným křupáním ledu a šustěním silných bund. Úchvatným způsobem se dozvíme, že soupeři nejsou ani neovladatelní vlkodlaci, natož zombie bez mozku, ale skupina krvežíznivých upírů, která má oproti ostatním výhodu nadprůměrné inteligence. Což samo o sobě samozřejmě nic nemusí znamenat, na druhou stranu při správné aplikaci skýtá tenhle příběh až ohromné možnosti. Plán je naprosto jednoduchý a o to lépe realizovatelný, režisér si zpočátku pohrává jen s náznaky, které fungují opravdu dobře. První vražda psů, odpojení proudu, zabití údržbáře a hrátka s partičkou místních zaměstnanců nemá chybu. Stejně dobře funguje i skok na auto a hlavně úžasný záběr z ptačí pohledu na bezmocné obyvatele, po kterých zůstavají pouze krvavé šmouhy ve sněhu. A vůbec krev tu dostává nový rozměr, musím ocenit práci tvůrců, jejichž práce s krví hraničí s uměleckou genialitou, což filmu v několika fázích dodává ten správný 'look'. 30 dní dlouhá noc též krom úžasného audia disponuje i neméně povedeným vizuálem, což jsem již jemně naťukl o pář písmen zpět. Autorům se podivuhodným způsobem podařilo zachytit vizuální atmosféru komixu, z obrazu je cítit hravost barev, pečlivé naskládání předmětů a samozřejmě i jasná filtrace. Zvláštní pochvalu si zasluhuje vánice... Ale chválil jsem, myslím, dost, teď je čas ukázat moment, od kterého film sjíždí z těch správných kolejí. Tou chvílí je první detail nezvaných hostů a ještě větším zlomem pak moment, kdy se znuděně dozvídám, že napadení se též přemění v upíra. Když budu ignorovat některé logické nesmysly, můžu zkritizovat snad jen neustálé vřískaní, které hraničí s trapností, příliš rychlé tempo v několika scénách, třeba při převracení auta byl střih tak šílený, že jsem po chvíli netušil co se děje. Vadí nenávaznost některých dějových pasáží, podivná dějová struktura a možná tak trochu děda, jehož osud by mě opravdu zajímal. Slade má jediné štěstí, že přišel s vcelku vkusným závěrem, který příjemně překvapí. ()
Bylo to desátého ledna, zrovna v době, kdy se většina lidí začíná pomalu smiřovat s tím, kolik novoročních předsevzetí už porušili, a venku foukal sakramentský vítr od severovýchodu. Než se setmělo, napadlo patnáct centimetrů a od té doby pořád dál hustě a vytrvale sněžilo... Tak začíná fenomenální Kingova upírská povídka Na dobrou noc. A proč ji cituji? Plně totiž vystihuje atmosféru, kterou 30 dní dlouhá noc oplývá. V prvních několika záběrech. Slade ji natočil dosti syrově a atmosféricky. Navíc je to "sawovské" lacinosti, co se týče zobrazovaného násilí, prosté a o to více působivé. Kouká se na to dobře a celý úvod až do ovládnutí města (resp. scény z ptačího pohledu - až uvidíte pochopíte) je naprosto dokonalý. Ovšem poté již tvůrci nedokáží vzdorovat neduhům, které plynou z tuctové předlohy, která dokázala zaujmout snad jen netradiční kresbou. Jsou to především dějová faux-pas, přílišná zkratkovitost, nekonzistenčnost rozkouskovaného vyprávění a kašlání na psychický dopad situace na jednotlivé charaktery. Čím více se stopáž blíží konci, tím více to padá na žebříčku kvality. V mezích ucházejícího filmu to drží pouze Josh Harnett a Sladova snaha okrášlit to tu tam nějakou šťavnatou scénou. Celkově jde o nesporně solidní počin, který dosti těží z toho, že pobodný snímek tu delší dobu scházel. Jakkoli "Třicítka" vypadá k světu, a je svým způsobem sympatická, tak stigmatu jednoduchosti a tuctové průměrnosti komiksové předlohy prostě přes veškerou snahu nemá šanci utéci... ()
Z dílny Davida Sladea vyjela třetí nadupaná mašina. Svěží, dynamická, sebevědomá. Z očí Sladeových srší neskutečné množství energie, která se do jeho výtvorů vrývá neobvyklou svěžestí a neustále se kumulujícím napětím. Hard Candy mě brutálně sejmulo a 30 dní dlouhá noc v tomto duchu pokračuje. Sice jsem se nedočkal tak mrazivé scény, jako bylo (spoiler!) talrav ínávázeřdo, ale bohatě mi tento zážitek vynahradil noční život ve městečku Barrow. Už jenom to prostředí sněhu a ledu, zahalující se do třicetidenního temného pláště působí depresivně. A takovouto scenérii zaplní Slade luxusní smečkou upírů, dychtících po krvi. Takže začíná řezničina. Upíři, vedení charizmatickým Danny Hustonem, útočí jako šílení, nečekaně, bleskově, krvavě a zanechávají po sobě roztrhané krční arterie. Lidé kontrují prostřednictvím bagrů, kolečkových rypadel, seker, Otesánka a bouchaček a aby si tohle všechno divák dostatečně užil, tak je vždy u nějaké takové scény přítomna kamera, která před krvavým záběrem nikdy necouvne. Akční scény mají opravdový drajv, lekačky zavání podělanými trenkami a Hartnett a Foster jsou jednoduše perfektní. Nebýt několika žánrově klišovitých scén, neváhal bych s nejvyšším hodnocením. Takto je to nadprůměrná upířina a Sladeův další pořádný hryzanec do jeho filmografie. 30 miliónů dolarů(rozpočet)/53 miliónů dolarů(výdělek celovětově) ()
David Slade možná umí točit, ale tahle vyvražďovačka mi rozhodně nepřišla ničím nadprůměrná. Umírání bezejmených postav je nuda a upíři mluvící divnou řečí mě vůbec nebrali. Ani ten Josh se sekerou to nijak nezachránil i přesto, že jsem ho po Slevinovi vzal na milost. Snad si u mě Slade vybojuje ostruhy příště. ()
David Slade natočil solidní horor s dobrým scénářem a děsivou atmosférou zimní třicetidenní noci. Když jsem slyšel, že zde bude hrát Josh Hartnett tak jsem měl trošku obavy, ale nakonec jsem byl mile překvapen z jeho výkonu. Rozmýšlím se mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami, ale za pěkně ztvárněné upíry a Hartnettovu sekeru dávám čtyři :-)...... ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
![30 dní dlouhá noc - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/114/166114619_afc064.jpg)
Zajímavosti (22)
- V závěru filmu, kdy jde Eben (Josh Hartnett) do továrny, rozepíná si bundu oběma rukama. V předchozím i následujícím záběru má však v jedné ruce sekyru. (dan.pacino)
- Pred koncom filmu, keď Jake Oleson (Mark Rendall) pozerá z okna, je možné na zemi stále vidieť krv z prvých dní, a to aj napriek tomu, že ustavične snežilo. (FromHell)
- Tetování na pravé ruce upíří holčičky je logo německé industriální skupiny Einstürzende Neubauten. (-bad-mad-wolf-)
Reklama