Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 088)
Efektní jízda s upíry, kteří se probudili, aby vyprázdnili jedno malé město kdesi na Aljašce. V něm hrdý strážce zákona s tváří Joshe Harnetta chrání zbytky civilizace v noční zasněžení krajině, všechny své příbuzné, svou bývalou přítelkyni a každého, kdo nechce jeho krev. David Slade natočil horor plný zajímavých a skoro až úchvatných obrazů, které jsou silnější než celek, ale každý vás dokáže okouzlit. Upíři nikdy nebyli tak slizcí a nechutní, východ slunce nad zasněženou plání nebyl nikdy tak barevný a sníh od krve mi nepřipadal nikdy tolik děsivý. Určitě se nejedná o horor plný logiky a nepředvídatelných zlomů (i když jeden se tu jistě najde...) a je také škoda, že nebylo vysvětleno vše okolo upírů , ale přesto pro milovníky hororu jde o jasnou volbu na páteční večer. ()
David Slade natočil solidní horor s dobrým scénářem a děsivou atmosférou zimní třicetidenní noci. Když jsem slyšel, že zde bude hrát Josh Hartnett tak jsem měl trošku obavy, ale nakonec jsem byl mile překvapen z jeho výkonu. Rozmýšlím se mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami, ale za pěkně ztvárněné upíry a Hartnettovu sekeru dávám čtyři :-)...... ()
Bylo to desátého ledna, zrovna v době, kdy se většina lidí začíná pomalu smiřovat s tím, kolik novoročních předsevzetí už porušili, a venku foukal sakramentský vítr od severovýchodu. Než se setmělo, napadlo patnáct centimetrů a od té doby pořád dál hustě a vytrvale sněžilo... Tak začíná fenomenální Kingova upírská povídka Na dobrou noc. A proč ji cituji? Plně totiž vystihuje atmosféru, kterou 30 dní dlouhá noc oplývá. V prvních několika záběrech. Slade ji natočil dosti syrově a atmosféricky. Navíc je to "sawovské" lacinosti, co se týče zobrazovaného násilí, prosté a o to více působivé. Kouká se na to dobře a celý úvod až do ovládnutí města (resp. scény z ptačího pohledu - až uvidíte pochopíte) je naprosto dokonalý. Ovšem poté již tvůrci nedokáží vzdorovat neduhům, které plynou z tuctové předlohy, která dokázala zaujmout snad jen netradiční kresbou. Jsou to především dějová faux-pas, přílišná zkratkovitost, nekonzistenčnost rozkouskovaného vyprávění a kašlání na psychický dopad situace na jednotlivé charaktery. Čím více se stopáž blíží konci, tím více to padá na žebříčku kvality. V mezích ucházejícího filmu to drží pouze Josh Harnett a Sladova snaha okrášlit to tu tam nějakou šťavnatou scénou. Celkově jde o nesporně solidní počin, který dosti těží z toho, že pobodný snímek tu delší dobu scházel. Jakkoli "Třicítka" vypadá k světu, a je svým způsobem sympatická, tak stigmatu jednoduchosti a tuctové průměrnosti komiksové předlohy prostě přes veškerou snahu nemá šanci utéci... ()
Takhle má vypadat moderní akční horor, který se nebojí učit od klasik. Atmosférou to osciluje někde mezi kultovní Věcí a Silent Hillem, dravost upírů se vyrovná těm nejrychlejším zombie mrchám, a jejich vizuál je tak „krásně hnusný“, že upřímně doufám, že se mi o těch parchantech nebude zdát. David Slade dokázal přetavit komiks do naprosto hladké adaptace, v které se sice občas postavy přesouvají podezřele rychle v ději, ale tempo ani minutku nesleví a to je to podstatné. Navíc je to rozkošně krvavé a politicky nekorektní, ani jednou však rušivým způsobem. Výborná věc pro dlouhé zimní večery, kdy neplánujete jít spát;) A jestli někdy v zimě potkám večer venku holčičku v květinových šatech, budu se modlit, aby byla po ruce sekera! ()
Paradoxně nejvíc se mi líbily části, kde ještě svítilo slunce. Jelikož Slade umí a na ty barvy s krvavě zapadajícím sluncem bych se vydržel koukat dlouho. Josh Hartnett je dobrej, ale ty upíři jsou takový divný. Vetšinu obyvatel jen ultrarychle stáhnou pod domy, nebo tak a není vidět žádná bitka (čestnou výjimkou budiž drsné a pomalé vyvražední jedné rodiny přímo u nich doma). Ovšem scéna braná z nadhledu (GTA 2 pohled) když kamera projíždí městečko a obyvatelé marně zápolí s upíry je dokonalá a David Slade v ní potvrdil režisérskou nápaditost. Prostředek filmu je dost ukecaný a ve finále asi 20 upírů prostě zmizí neznámo kam (beru to tak že pochcípali na slunce). Vůdce upírů a jeho rádobymoudré kecy mi opravdu pily krev. Zato poslední záběr filmu je jedna velká poetika. ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (22)
- Ke konci filmu, kdy se téměř všichni přeživší nacházejí v továrně, skončí v drtičce i holohlavý upír s drakem na hlavě. V závěrečném boji ho však můžeme znovu spatřit. (dan.pacino)
- Pred koncom filmu, keď Jake Oleson (Mark Rendall) pozerá z okna, je možné na zemi stále vidieť krv z prvých dní, a to aj napriek tomu, že ustavične snežilo. (FromHell)
- Do niektorých kín šiel film pod názvom "Red Impression". (genetique)
Reklama