Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Předposlední hudebně dramatické dílo Karla Svobody Dracula mělo premiéru v Praze 13. října 1995 s Danielem Hůlkou v titulní roli. Muzikál vznikl na námět románu Drákula irského spisovatele a divadelního kritika Abrahama „Bram“ Stokera (1847–1912), kterého se však drží jen velmi volně. Děj se odehrává ve středověku, 19. století a v neurčité blízké budoucnosti. Na počátku Draculovo vojsko drancuje kraj, lidé hledají spásu v klášteře, kam posléze vtrhne i Dracula. Kněz se snaží zabránit rabování, ale když v jeho náručí umírá potulný mnich, vyřkne nad Draculou kletbu a odsoudí jej k věčnému životu a touze po krvi. Po úspěšném uvedení muzikálu v Praze následovala Bratislava, Prešov, Moskva, Gdyně, Basilej, Tecklenburg, Antwerpy, Soul, lichtenštejnský Blazer a německý Rostock. Zhlédly jej už miliony diváků. K úžasnému úspěchu ještě přibylo více než 300 tisíc prodaných nosičů s nahrávkou muzikálu. V roce 1996 muzikál natočila Česká televize, která zprostředkovala dílo dalším divákům. Šlo pravděpodobně o největší životní muzikálový úspěch skladatele Karla Svobody (1938–2007). Takže i při současné televizní repríze je nesporně nač se těšit. (Česká televize)

(více)

Recenze (104)

Martin79 

všechny recenze uživatele

Jednoznačně nejlepší český muzikál všech dob, který nikdy nebyl a asi už ani nebude překonán. Hudba a texty jsou tak nadčasové jak dlouhá životní pouť knížete Drákuly staletími. Herecké obsazení je do posledního umělce dokonalé. V podstatě moc jich není, ale Ti co hrají jsou geniálně vyvážení, typově k sobě sedí a při premiéře byli prakticky všichni na vrcholu. A na závěr stačí jen : "Díky pane Karle Svobodo". ()

ondrula 

všechny recenze uživatele

Když jsem to tehdá asi před 15 lety viděl, hrozně se mi to líbilo (hlavně křepčení tří krvinek), ale s největší pravděpodobností proto, že nebyl přístup k něčemu skutečně kvalitnímu. Dneska mi ty texty přijdou k smíchu a herecké výkony zpěváků jakbysmet. Naštěstí jsem neviděl verzi s Homokládou Vítkem, to by to šlo asi do odpadu. ()

Reklama

viperblade 

všechny recenze uživatele

Skvělý muzikál s fascinující hudbou Pana Karla Svobody… jediný dobrý muzikál na české scéně! Po zhlédnutí nové verze z roku 2009: Mám vesměs stejné pocity, jako uživatelka kiddo. V době, kdy jsem to viděl poprvé a byli tam opravdoví zpěváci a zpěvačky, to pro mě byl zážitek. Dnes bohužel tam o zpěváka skoro nezakopnete. No, ten Hůlka se ještě drží… Ale jinak to je bída. Absolonová nesahá Bílé ani po její neposlušné tenisky, v momentě, kdy začal zpívat Tomáš "mám pěknou jizvu, protože jsem se naparoval, že jsem slavný z jedné soutěže" Savka jsem slyšel Karla Svobodu, jak škrábe na víko od rakve a řve: "Co jste to kurva udělali!" A o tom, že Nývltová nemá na Machálkovou, se nemá ani cenu zmiňovat… Z úcty k verzi z roku 96 zde nechám stejné hodnocení, ale kdyby zde byla možnost hodnotit 09, tak to hodnocení by bylo sakra jiné… ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Jednoznačne najlepší český muzikál zo všetkých, čo som videl predtým aj potom. Dokonalá hudba Karla Svobodu a prvotriedne obsadenie, ktoré som mal možnosť vidieť naživo v roku 1999 v Prešove, je nezabudnuteľným zážitkom. V tom čase s Ivetou Bartošovou namiesto Leony Machálkovej, to bolo možno ešte o niečo lepšie ako v tomto zázname. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Podobně jako třeba helianto mám tento muzikál spojen primárně s návštěvou živého představení v Paláci kultury. Když jsem druhou polovičku představení viděl včera večer po dlouhé době v televizi, byla to taková hezká nostalgie. Ten muzikál má totiž (alespoň v porovnání s tím, co se normálně dnes produkuje pod hlavičkou muzikál) svoji kvalitu. Včera jsem si třeba připomněl, jakým plusem pro tento muzikál představuje libreto Zdeňka Borovce. Jeho texty fakt mají svoji kvalitu. Na několika místě jsem si vysloveně uvědomil, jak si Borovec dokáže hezky hrát s češtinou. No a pro Karla Svobodu je tohle asi jeho nejlepší muzikálová hudba (tedy pokud nepočítám Noc na Karlštejně). ()

Galerie (15)

Zajímavosti (14)

  • Po odchodu Daniela Landy alternovali hlavní roli Draculy sólista pražského národního divadla Andrej Bezčastnyj (ten však odehrál jen pár představení, nevyhovoval jeho ruský přízvuk) a operní pěvec Petr Dopita. (Pluto_petr)
  • Na začátku, když na scénu přichází uprchlíci před Draculou (Daniel Hůlka), je na oponě vidět Vševidoucí oko, starý zednářský symbol znázorňující Boha. (Nick321)

Reklama

Reklama