Režie:
Michelangelo AntonioniKamera:
Aldo ScavardaHudba:
Giovanni FuscoHrají:
Gabriele Ferzetti, Monica Vitti, Lea Massari, Dominique Blanchar, Renzo Ricci, Esmeralda Ruspoli, Lelio Luttazzi, Renato Pinciroli, Giovanni PetrucciVOD (1)
Obsahy(1)
Mladičká Monica Vittiová ve slavném příběhu lásky a odcizení... Počátek šedesátých let. Krásná Anna má přítele a milence, bohatého architekta. Spolu s ním, kamarádkou Claudií a přáteli se chystají na výlet jachtou na opuštěný ostrov. Zábava bezstarostných, které netrápí nouze, snad jen jakýsi pocit prázdnoty. Na ostrově Anna záhadně zmizí a celá společnost se vydává ji hledat... Film Dobrodružství získal na MFF v Cannes v roce 1960 Cenu poroty a dosud ve světě neznámý italský režisér Michelangelo Antonioni motiv k natočení celé tzv. „tetralogie citů", jež se stala pojmem ve filmové historii. Jeho deziluze ze závratného vývoje techniky, jíž nestačil vývoj porozumění lidským citům, ho inspirovala k vytvoření ještě tří dalších, vzápětí po sobě jdoucích filmů s různými zápletkami, ale na stejné téma – Noc (1961), Zatmění (1962) a Červená pustina (1964). „Člověk, který se nebojí neznámého ve vědě, strachuje se neznámého v duši," pravil již v roce 1960 při představení svého prvního filmu Dobrodružství a mohl to říct stejně dobře o kterémkoliv z ostatních filmů tetralogie... Dnes, téměř po padesáti letech, není jeho otázka o nic méně aktuální přesto, že se změnila doba i společnost. Základní rozpor rozumu a citu, či vědy a intuice nejen že přetrvává, dokonce se i přiostřuje. V tomto smyslu byl Antonioni již před padesáti lety prorokem. Kromě této základní myšlenky jsou však Antonioniovy filmy pozoruhodné i svou formou, s níž experimentoval již ve svých dřívějších dílech, v tetralogii však uzrála docela. Částečně vycházející z italského neorealismu padesátých let zobrazuje skutečnost jakoby dokumentárním způsobem. V obraze se na pohled nic zvláštního neděje, všední gesta, rytmus, pohyby. Důležitá je však kompozice obrazu. To, co situaci určuje a je významově důležité, se odehrává často v zadních plánech. A teprve součet dějů ve všech plánech dává výsledný význam situací, v nichž více než o logiku děje jde o vývoj emoce a duševního rozpoložení postav samých a vztahů mezi nimi. (Česká televize)
(více)Hrají
Gabriele Ferzetti
Itálie
Nejlepší filmy:
Tenkrát na Západě (1968)
Doznání (1970)
Dobrodružství (1960)
Monica Vitti
Itálie
Nejlepší filmy:
Tereza zlodějka (1972)
Šantanová Nini (1970)
Noc (1961)
Lea Massari
Itálie
Nejlepší filmy:
Les Rendez-vous d'Anna (1978)
Věci života (1970)
L'Insoumis (1964)
Dominique Blanchar
Francie
Nejlepší filmy:
Dobrodružství (1960)
Decision Before Dawn (1951)
Zvláštní případ (1981)
Renzo Ricci
Itálie
Nejlepší filmy:
Don Camillo e l'onorevole Peppone (1955)
Don Camillo monsignore ma non troppo (1961)
Dobrodružství (1960)
Esmeralda Ruspoli
Itálie
Nejlepší filmy:
Romeo a Julie (1968)
Muž se zlatými brýlemi (1987)
Dobrodružství (1960)
Lelio Luttazzi
Itálie
Nejlepší filmy:
Dobrodružství (1960)
Dnes, zítra a pozítří (1965)
Já, já, já ... a ti druzí (1966)
Renato Pinciroli
Itálie
Nejlepší filmy:
Tenkrát na Západě (1968)
Rozvod po italsku (1961)
Dobrodružství (1960)
Giovanni Petrucci
Itálie
Nejlepší filmy:
Dobrodružství (1960)
Sono Sartana, il vostro becchino (1969)
Muž proti muži (1967)