Režie:
Joe DanteScénář:
Charles S. HaasKamera:
John HoraHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
John Goodman, Cathy Moriarty, Omri Katz, Kellie Martin, Lucinda Jenney, Robert Picardo, Dick Miller, John Sayles, Jesse Lee Soffer, Naomi Watts, Luke Halpin (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1962 a patnáctiletý Gene Loomis je hororovým maniakem. Každou sobotu se vydává do kina na odpolední představení a když se dozví, že má do jeho města zavítat "král hrůzy" Lawrence Woolsey se svým novým filmem "Mravenči muž", je v sedmém nebi a nabídne Woolseymu svou pomoc - společně připraví divakům představení, na které do smrti nezapomenou. (Falcon Home Video)
(více)Videa (1)
Recenze (17)
"Thanks, mr. Hitchcock." Typický film Joa Danteho, který by podle mě měl být minimálně stejně známý jako jeho Gremlins nebo Lidé z předměstí... Matiné je vydařená americká rodinná komedie se vším všudy a užijete si ji o to víc, máte-li (kladný) vztah ke klasickým béčkovým monstr-hororům. Úplně nejlepší je snímek pochopitelně v momentech, kdy sledujeme kreaci Johna Goodmana, ale zbytek, věnující se dětským postavám, Kubánské krizi a zvláštní atmosféře strachu z jaderného útoku, není o moc horší. Nejmenší chybu nemá ani fiktivní drasťák o poločlověku a polomravenci Mant, jehož premiéře patří celá druhá strhující polovina, a moc se mi líbily i další drobnosti - třeba vtipně trapná ukázka z dalšího neexistujícího filmu o duchovi strýčka Cedrica, jenž se převtělil do nákupního vozíku. Vše vypadá skvěle, má výbornou dobovou atmosféru, falešné černobílé filmy se tváří velice opravdově... Takže schází "jen" pochválit hudbu Jerryho Goldsmitha, s nímž Dante spolupracoval už pošesté - a zase skvěle. Filmu dávám 4,5 hvězdy, které zaokrouhluji nahoru naschvál zdejšímu mizernému hodnocení a tomu, že před námi český distributor a tuzemské stanice Matiné tak důmyslně ukrývají. ()
Zajímavý film i námět... Zde je vidět, že o 4DX kinu se uvažovalo už i v minulosti... Nostalgický film o principu filmu jako takovém... Uvedený žánr: Komedie/drama naprosto sedí, protože tohle není film, kde se budete válet smíchy, občas spíše k zamyšlení... A výtečný Goldsmith, velmi netradiční soundtrack ;-) ()
Joe Dante skládá další poctu americké béčkové kinematografii a zároveň silnému dětskému nadšení z eskapismu, jakým bylo chození do kina v období politického pnutí za karibské krize, křišťálově čistému nadšení nejen ze stran dětí, ale i dospělých (výborný John Goodman) - no pokud jste cinefilové od dětství, Matiné nesmíte minout. Takováhle fandovská dobrodružství si kdykoliv nechám líbit. A William Castle by zatleskal. ()
Chtělo by se říct, že Dante předběhl svou dobu, když natočil poctu přednímu filmovému šejdířovi a eskamotérovi Williamu Castleovi v první polovině 90. let. Jenže pravdou zůstává, že ani dnes se filmy oslavující okrajové fenomény či překypující sofistikovanými odkazy netěší diváckému zájmu. Jen se o nich víc mluví, protože recenzenti se nyní rekrutují především z řad filmových fandů a nerdů. To nic nemění na faktu, že většinové publikum takové věci nezajímají, takže i snímky, jež u svého cílového publika dnes maximálně bodují (jako např. "Scott Pilgrim") ve výsledku končí jako propadáky. Stejný osud potkal v polovině 90. let také "Matiné" a Burtonova "Eda Wooda". Burton svůj snímek pojal jako ryzí poctu, takže posléze film nejen došel docenění, ale přímo zavdal k znovuobjevení fenoménu Wooda a jeho třeskutých produkcí. "Matiné" bohužel zcela zapadlo, za což bezesporu může fakt, že se zde rámec pocty zcela kontraproduktivně mísí s žánrem dětského filmu. Celá dětská linie vyznívá ve srovnání s Danteho dřívějšími dětskými dobrodružkami "Gremlins" a "Badatelé", jako že byla (možná producenty) násilně napasovaná na to, co mělo být hlavním tématem snímku. Zřejmě vlivem toho jsou pak dětské postavy lajdácky odfláknuté z hlediska profilace a motivací. Bohužel právě dětská linie ve výsledku podkopává nohy i jinak okouzlující poctě králi filmové propagace a přidaných atrakcí. Lawrence Woolsey v bodrém podání Johna Goodmana skvěle evokuje povahu a přednosti legendárního Williama Castlea a ve chvílích, kdy je právě on středem vyprávění, "Matiné" skvěle vystihuje to, co bylo hlavní silou Castlea: pomocí pompézně prezentovaných laciných triků udělat z projekce tuctového céčkového braku nezapomenutelný zážitek. Dante a spol. bravurně odhalují jednotlivé fígle, jako falešné virální kampaně pomocí najatých herců vystupujících coby mravokárci, i s úctou a nadšením dávají nahlédnout na kutilskou povahu samotných přidaných atrakcí. Jen nesouhlasím s mytizováním naivních diváků, kteří vše baší i s navijákem. Klíčem k úspěchu takovýchto podniků byla naopak ochota a touha publika se v kině pobavit a přistoupit na hru navzdory její průhlednosti a očividné umělosti. Po zkušenosti příznačně hektické a spartanské organizace promítání Castleova majstrštyku "Třaslavec" na letošním Festivalu otrlého diváka a neopakovatelném zážitku ze samotné projekce se navzdory nedostatkům "Matiné" nemohu ubránit dojetí a nakonec i zármutku nad tím, že Danteho evidentně srdcová pocta jednomu z jeho oblíbených velikánů filmové historie tlí v zapomnění. ()
Přehlížený klenot z dob karibské krize. Exploatační režisér Woolsey uvádí v Key West poblíž vojenské základny film Mant! o člověku, jenž zmutoval smícháním mravenčí a lidské DNA. Dnešní optikou, kdy debata o jaderném zbrojení a zastrašování narůstá, se Matiné jeví jako ideální relaxační protipól k vážnému Oppenheimerovi. O závažných věcech pojednává s lehkostí nenáročného odpoledního představení v kině, kde publikum vášnivě reaguje na ty nejpokleslejší, a přitom nejvíc ryzí filmové podněty. Kinosál se zde stává popkulturním chrámem, který se z bezpečného útočiště před nástrahami reality mění v její ultimátní prožitek. Kvůli nezvladatelným vychytávkám Goodmanova režiséra (pocta Williamu Castleovi či Rogeru Cormanovi) a paranoii jednoho ze zaměstnanců, přesvědčeného o zažehnutí jaderné války, vzniká zábavný chaos připomínající katastrofické filmy. Ty evokuje i Woolseyho „4D“ projekce odkazující k systému Sensurround, který Universal vyvíjel v 70. letech a jenž rozvibroval sedačky u blockbusterů jako Zemětřesení (1974) nebo Bitva o Midway (1976)… Matiné perfektně reflektuje dobu, již pro změnu utvářel strašák studené války. Ta už v průběhu padesátých let zakořenila v popkultuře a v podstatě zažehla subžánr sci-fi hororů, jejichž zápletky se odvozovaly od možných dopadů radiace a vojenských experimentů. Woolsey přetváří hrozbu jaderného úderu, která prostupuje i každodenní školní docházku v podobě náhlých evakuačních cvičení, do ryzích cinefilních zážitků. Stejně jako Joe Dante, jehož možná nejlepší film docení hlavně milovníci kinematografie, jimž neuniknou ani sofistikovanější a skryté pocty. 85 % ()
Reklama