Chacun son cinéma
-
Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et que le film commence (více)
Obsahy(1)
Film z roku 2007 který byl produkován a zkoncipovaný Gillesem Jacobem který chtěl oslavit šedesáté výročí Filmového festivalu v Cannes. Film je složen z 33 tří minutových krátkých filmů. Každý z nich natočil „někdo“ z momentální režisérské špičky. (gruvacek)
Recenze (48)
Hodnocení k segmentům Occupations (Lars von Trier) a Anna (Alejandro González Iñárritu)Zatímco Anna se zdá býti pouze nepovedeným vtípkem a nedokázala zaujmout naprosto ničím, Trier se k úkolu natočit krátký snímek postavil s humorem sobě vlastním a podařilo se mu stvořit opravdu něco velmi povedeného, vtipného ale zároveň neskutečně trefného. Opravdu geniální malé dílko. Ostatní části mám v plánu postupem času... ()
„V kině když zhasnou, oči se rozsvítí, diváci žasnou, chyceni do sítí.“ Mnohapatrový filmový dort, naplněný tu lahodným krémem, tu pálivými feferonkami a v některých patrech jen mdlým „čímsi“ bez chuti a vůně. Kvalita kolísá od Lynchova „Dejte mi tři minuty a já se vám dostanu do hlavy,“ až po některé počiny „dejte mi tři minuty a já vás znudím a otrávím podobně jako když točím svůj 90minutový suchopárný film.“ A protože u některých režisérů jsem málem i já šmátrat v aktovce po Trierově tesařském kladivu, neodvažuji se Kino jako celek příliš doporučovat. Kdo však má zájem vyzobat si z 34 kraťasů ty „své“ režiséry, tady jsem rozepsal časy. [][] Zahajuje režisér Raymond Depardon v čase od 00:01:30, následuje Takeši Kitano 00:05:30, Théo Angelopoulos 00:09:00, Andrej Končalovskij 00:12:30, Nanni Moretti 00:16:20, Siao-sien Chou 00:19:55, Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne 00:23:30, David Lynch 00:26:30, Alejandro González Iñárritu 00:28:55, Yimou Zhang 00:33:15, Amos Gitai 00:36:40, Jane Campion 00:39:50, Atom Egoyan 00:43:10, Aki Kaurismäki 00:46:30, Olivier Assayas 00:50:00, Youssef Chahine 00:53:55, Tsai Ming-liang 00:57:30, Lars von Trier 01:01:00, Raoul Ruiz 01:04:10, Claude Lelouch 01:07:45, Gus Van Sant 01:11:05, Roman Polański 01:13:55, Michael Cimino 01:16:55, David Cronenberg 01:20:15, Wong Kar-Wai 01:24:15, Abbas Kiarostami 01:28:05, Bille August 01:31:15, Elia Suleiman 01:34:45, Manoel de Oliveira 01:38:55, Walter Salles 01:42:20, Wim Wenders 01:45:50, Kaige Chen 01:49:25, Ken Loach 01:52:25, Joel Coen, Ethan Coen 01:56:00, epilog 01:59:15. [][] Dojmy z jednotlivých kraťasů Kina v recenzi zachytil nejpodrobněji Willy Kufalt, kterému tímto děkuji za tip. ()
Nejdřív celkově. Vadilo mi, že kritériem pro výběr byli jen držitelé hlavní ceny z Cannes, a to tam stejně chyběli Haneke z Rakouska, Kusturica za bývalou Jugoslávii a Rumun to dostal v roce vzniku. Takhle jsem si i bolestně uvědomil, jak u hlavních cen chybějí čeští, polští, maďarští, ruští režiséři (nativní, protože Končalovský a Polanski jsou emigranti). Jinak většina minipovídek mi přišla na jedno brdo - takové různé nostalgie, vzpomínání, odkazy na oblíbené tvůrce a herce, smutek po starých časech, spoustě chybí neotřelý nápad. Líbily se mi minipovídky Suleimana, Loache, Cronenberga, Ruize, částečně Kitano, Yimou, Assayas, Liang. JEDNOTLIVÉ POVÍDKY: 1 - Depardon - Atmosféra super, jinak ale bez nápadu, jako kdybych sám na letním kině točil lidi na mobil. 2 - Kitano - Z filmu má chudák farmář prd a ještě mu ukradnou kolo, prostě černý humor. 3 - Angelopus - Vyznání Jeanne Moreau Mastroiannimu, nic moc. 4 - Končalovskij - V prázdném kině v Rusku jen uvaděčka, promítač a eufemisticky řečeno milenci (akorát, že při prázdném kině by se vůbec nepromítalo), 5 - Nanni Morreti - Takový one-man stand-up vzpomínek režiséra na nijak zajímavé zážitky z kina. 6 - Hsien - Nostalgická vzpomínka na zaniklé kino, nijak objevná. 7 - Dardenne - Jako vtip o zloději dejme tomu, ale jinak o ničem. 8 - Lynch - Vizuál super, plátno v kině vypadá spíš jako monitor a křesla jako klávesnice počítače, ale myšlenka je v podstatě jen taková, že nabízí horory a různá překvapení, to by člověk nevěřil, 9 - Innaritu - Konečně zajímavý nápad se slepou divačkou v kině, ale zdlouhavě natočený a po pointě zbytečně ještě bude jednou zopakovaná, 10 - Zhang Yimou - školní cvičení na téma Hurá, bude se promítat film, potřetí nebo snad už počtvrté v řadě, ale pobaví aspoň stínohra, 11 - Gitai - politická dojička slz srovnávající nástup nacismu s útokem v Haifě, 12 - Campion - jako nápad na školní cvičení fajn, ale s filmem to zas tak moc společného nemá, 13 - Egoyan - Fajn nápad o dvou holkách, každá je na jiném filmu a píšou si smsky, jaký film je, ale na konci čeká Smrt (depka), 14 - Kaurismäki - i dělník ve slévárně může po rachotě zamířit do kina a nechat si k tomu pustit rock (trochu násilné naroubování nápadu na režisérovu předešlou tvorbu), 15 - Assayas - zase zloděj v kině, tentokrát asi přítel sledující svou holku, která jde do kina s jiným, 16 - Chahine - Režisér natočil své pocity před 47 lety, kdy byl v Cannes se svým druhým filmem, a když dostal konečně ocenění (trochu sebestředné), 17 - Liang - v kině se odehrává jeho sen, kde se sejde jeho rodina (kino je ráj, resp. v ráji se sejdeme v kině), 18 - Trier - kamera se netřepe, pointa je trierovská (prostě morbidní, co kdyby se k rušícím divákům v kině takhle zachoval každý?...), 19 - Ruiz - o síle a nutnosti víry a fantazie (slepota = ateismus), 20 - Lelouch - vyznání matce, že chodila do kina a probudila v režisérovi lásku k filmu, 21 - Van Saint - plátno jako ambientní screensaver a náhrada mobilu při erotických fantaziích, 22 - Polanski - Prostě vtip z kina (překvapivě ale osvěžující, protože zatím to jiného tvůrce nenapadlo), 23 - Cimino - Tvl, Cimono ještě žije, tedy filmařsky? Á, tak ne, zabily ho kubánské rytmy. 24 - Cronenberg - Konečně sci-fi! A skvělá - stačil dokonale sepsaný komentář jakože moderátorů. 25 - Kar Wai - Opět vzpomínky na lásku v kině. 26 - Kiarostami - Kino všechny spojuje, židovky i Arabky (mladé i staré, možná je tam i hinduistka), podobně jako láska Romea a Julie dva nesmiřitelné rody. (Přijde mi to laciné.) 27 - August - Opět stejné téma, filmy spojují národy. (Jen to tady připomíná moderní woke reklamu.) - 28 - Suleiman - Zábavná hříčka a nočních můrách režiséra před premiérou nového filmu. (Ti popové a jeptišky, kteří utíkají jako první, mě hodně pobavili.) 29 - Oliveira- Roztahaný vtip, ozvláštněný jako že jde o černobílý němý film. - 30 - Salles - Vše o Cannes, co jste nepotřebovali vědět, v brazilském rytmu. - 31 - Wenders - Typické ekologické Wendersovo téma (se všemi klady i zápory). - 32 - Kchaj-ke - Číňani pouští slepému klukovi v roce 1977 ve stanovém kině Chaplina, když vypadne elektřina, vyrobí ji šlapáním na kole. V roce 2007 jde slepý do kina. - 32 - Loach - V kinech se dnes dávají debility, pojďme raději na fotbal. - 33 - Coeni - Asi homo agitka, nepřišlo mi to vtipné. () (méně) (více)
50% - Veliká hromada krátkých filmů na téma kino & divák/ tvůrce... Problém této sbírky je, že netvoří žádnou logickou formu a některé miniatury jsou si navzájem příliš podobné. Celek proto působí prvoplánově, a další pohledy na dojatého, slzícího diváka již lezou na nervy. Možná dostalo příliš mnoho lidí příliš málo prostoru. Výsledek je sice koukatelný film, ale při pohledu na zvučná jména tvůrců a při počátečním věnování Fellinimu jsem naivně čekal více rafinovanosti. ()
Depardon 3*, Kitano 4*, Angelopoulos 2*, Končalovskij 3,5*, Moretti 4*, Hsiao-Hsien 3*, Dardenneovci 2*, Lynch 3*, Iñárritu 5*, Yimou 3,5*, Gitai 3*, Campion 3*, Egoyan 2*, Kaurismäki 5*, Assayas 3*, Chahine 4,5*, Tsai 4*, von Trier 3*, Ruiz 2*, Lelouch 5*, van Sant 2*, Polanski 4*, Cimino 4,5*, Cronenberg 4,5*, Wong 4*, Kiarostami 4*, August 4*, Suleiman 3*, de Oliveira 4*, Salles 5*, Wenders 3,5*, Chen 3,5*, Loach 4*, Epilóg 4*. - - - - - - - - - - Najlepšia časť s prehľadom “5,557 Miles from Cannes” Waltera Sallesa, za ním Iñárritu, na treťom Kaurismäki. O kúsok ďalej potom stoja Chahine, Lelouch, Cimino, Cronenberg a August. Coenovcov poviedka “World Cinema” (ktorá tam pôvodne mala patriť tiež), by bola tiež vysoko (4*). ()
Galerie (3)
Photo © Cannes Film Festival

Zajímavosti (3)
- V krátkometrážním filmu Occupations sledujeme chování muže s vražednými sklony v kině. Tento muž je sám režisér této povídky Lars von Trier a na plátně se mezitím promítá jeden z jeho filmů, Manderlay (2005), v hlavní roli s Bryce Dallas Howard. (imanicornyt)
- K dispozici jsou dvě DVD verze filmu, jednu vydalo StudioCanal 25. května 2007, druhou Pyramide Distribution 31. října 2007. Film World Cinema (2007) Joela a Ethana Coenových není uveden na DVD StudioCanal ani na DVD Pyramide. Na DVD StudioCanal není přítomen ani film Absurda (2007) Davida Lynche. (classic)
- Celosvětová premiéra proběhla 20. května 2007 na filmovém festivalu v Cannes a ve stejný večer byl film také vysílán ve Francii na Canal+. (BMW12)
Reklama