Reklama

Reklama

Arn

  • Švédsko Arn - Tempelriddaren (více)
Švédsko / Velká Británie / Dánsko / Norsko / Finsko / Německo / Maroko, 2007, 138 min (Director's Cut: 139 min)

Zatím nejdražší švédský koprodukční film se odehrává v době křižáckých válek, kdy výkvět evropského rytířstva - ale i mocichtiví chudí šlechtici - táhnou do Svaté země, kterou chtějí osvobodit od muslimů. Děj je zasazen do poloviny 12. století a hrdinou je Arn, který kvůli nešťastné lásce k Cecilli, která je zavřena do kláštera, táhne jako mladý rytíř - templář na Jeruzalém. Velkolepé exteriéry jsou točené ve Švédsku, Skotsku a Maroku... (Film+)

(více)

Recenze (268)

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Vynikající podívaná, téměř pětihvězdičková záležitost, kterou jsem si fakt užil. Arn je překvapení. Herci jsou výborní, exteriéry úžasné, postavy nesmírně sympatické a skvěle napsané a ta milostná linka mě překvapivě bavila možná o něco víc, než ta dobyvačná. Obě linky jsou fakt super, je to nesmírně dobře natočené a opravdu kvalitní. Výtečná dobrodružná podívaná, se strhujícím příběhem, který nenabízí ani jedinou chvíli nudy a z templářských filmů je pravděpodobně tím nejlepším. Opravdový klenot, který je poctivý, štědrý rozpočet je na něm vidět a kvalitou předčí kde co. Sofia Helin je skvělá a linka z kláštera super. 87%. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Já jen doufám, že se hollywoodští matlalové dívali, jak se dělá historickej film. V tomhle bylo všechno - silnej příběh, láska, nenávist, válka.........prostě skvělý. Perfektně tam bylo ukázaný, jak fungovala hiearchie na severu, kde se i král musel podrobit rozhodnutí thingu a mocenskej boj mezi rody Erik a Sverker. A samozřejmě potěšila i poměrně historická přesnost. včetně jména velmistra Templářů de Torogeho a i intermezzo jeho nástupce Gérarda de Ridefort milovníky historie potěší. Jen si nejsem jist, co to tam mělo bejt za zásadní bitvu - pravděpdobně to byla bitva u Montgisardu a tý velel malomocnej Balduin IV., ale to je nepodstatný. Už se třesu na druhej díl. ()

Reklama

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Nuž, severania sa veľmi po vrecku neplesli. Vyzerá to televízne, dobovú atmosféru to má len chvíľami, celé je to ukrutne rozťahané (z toho filmu sa dalo vystrihať 40 minút bez toho, aby akokoľvek utrpel) a skladateľovi by som za to kopírovanie Pána prsteňov zlomil dirigentskú paličku. Na druhej strane, príbeh je fajn (rytiersko-dobrodružná klasika), má to dobré kostýmy a zbrane a režisér sa naozaj snaží, takže je to v rámci možností vizuálne na úrovni a akčné scény, keď už sa vyskytnú, tiež nie sú na zahodenie. Keby to bola produkcia Hallmarku, nadšene tlieskam, ale koprodukčná adaptácia švédskeho bestselleru by si zaslúžila viac. Napr. Bathory to samozrejme po všetkých stránkach strčí do kešene, ale vedľa novodobých ruských veľkofilmov typu 1612 alebo Sluga... je Arn veľmi, veľmi chudobným príbuzným. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Bergmanovy časy už jsou bohužel dávno pryč. Hollywoodsky natočená pohádkově laděná vyprávěnka o velké lásce má prý drahou výpravu, ale poznat to příliš není. Jedna solidní bojová scéna to všeobecné patetično nesmaže. Navíc si představitel hlavní role zapomněl doma charisma, takže mezi zbytkem úctyhodných herců vypadá jako hodně chudá příbuzná. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Pořád si nejsem jist, zda-li jsem viděl osudový romantický příběh na pozadí historických událostí, historický film s výraznou romantickou linií či heroické fantasy inspirované švédskou a blízkovýchodní minulostí. Nepochybná snaha o mimezi (věrné přiblížení, napodobení) historie však zůstává hlavně na rovinách kostýmů, architektury a rekvizit obecně. I určitá znalost dobového práva a opření se o události, jež opravdu proběhly, se dá vytušit. Dokonce i ta na první pohled nedůvěryhodná Saladinova rytířskost ladí s tím, jak jej ve své době vnímali mnozí křesťanští válečníci. Čert vem, že dle Mantise: "Durovou stupnici ve 12. století teda neměli." +++++ Historie neožívá pouze skrzy kusy železa, stavby či hadry, ani historické události nestačí. Historie ožívá až s lidmi, kteří v oné době žijí. Postavy Arna jsou takové, že byste jim neuvěřili žádnou epochu. Sám Arn, třebaže má nejvíc prostoru zůstal plochým odrazem svých možností. Zpovídá se s pláčem z těžkého hříchu, provinění proti přikázání "Nezabiješ!", leč nijaké výčitky nad porušením "Nesesmilníš!" se jej nezmocňují. Takový Arn by asi připadal dnešnímu diváku "nějakej divnej", možná i "blbej". +++++ Arn kromě cti (v dnešním slova smyslu), odvahy, lásky k životu, lásky ke své vyvolené Cecílii trpí nedostatkem vlastností a vnitřního života, což zřejmě odráží neskutečně přehledné uspořádání jeho světa. Jeho víra v Boha omezuje se na nošení příslušných "odznaků" a občasné sepnutí rukou. Jeho láska k Cecílii se ustavuje při pobíhání lesíkem na koníčkách, utvrzuje v romantickém válení na travičce a již neprodělává žádný vývoj, ani z jedné strany v ní není místo pro pochybnosti. Jeho pomoc otci a synu podle zabitého krále, údajně jeho příteli vychází pouze ze cti. Dá se snad z nějaké scény procítit, že by Arn měl rád někoho jiného než Cecílii a svého cisterciáckého učitele? Že by ke komukoliv krom nich měl jakýkoliv vztah, měl na ně nějaký názor? +++++ Ani ta slavná láska, která okupuje značnou část délky Arna, nemá žádný základ. Když se zeptám, proč Arn Cecílii miluje, musím si odpovědět, že pouze pro její krásu a nesmazatelný úsměv. A proč obráceně? Asi pro umění s mečem a ještě s jedním méně ostrým mečem. Co Arnova matka? Ta je tam jen proto, abychom měli důvod pro jeho odeslání do kláštera. Saladin? Nic než respektovaný protivník. +++++ Nebýt Saladina, byla by ostatně dělící čára mezi zlem a dobrem vedena po hranici proti Arnovi a s Arnem. Proti Saladinovi jej ovšem postavili okolnosti a válka, proti ostatním právě jejich špatné vlastnosti. Arnovcům jde o čest a dobro, ostatní dělají vše hlavně pro svůj osobní prospěch. Není to příklad hloupé schematičnosti? Ti zlí narozdíl od Arna navíc oplývají neschopností a dokonce i ošklivostí. Pokud kdy byli schopni představovat nebezpečí, tak jen dík své podlé a zákeřné povaze. +++++ Odjezd Arna do západu slunce v závěru se mi jeví jako přiznání: "My o té vší plochosti, tuposti, klišoidnosti a tak dobře víme, ale jebem na to, lidi to maj rádi." Ale mají rádi i televizní look, okoukané zpomalovačky v bitvách, univerzální sample "kůň řehtá" (tisíckrát jsem jej slyšel v počítačových hrách), nevýrazné herce, náhle mizejícího vypravěče a bitvy v nichž dvacet lidí v oblaku prachu dělá, že jich je několik tisíc? Jak kteří. () (méně) (více)

Galerie (440)

Zajímavosti (13)

  • Ve filmu si zahráli otec i syn Skarsgårdovi. Stellan v roli Birgera Brosy z Folkungů a mladší Gustaf se objevil jakožto právoplatný následník trůnu Knut. Oba se spolu před kamerou filmu potkali až ve své závěrečné scéně v ženském klášteře. (MyShock)
  • Švédska televízia SVT stiahla svoju podporu z projektu len niekoľko mesiacov pred jeho vydaním, udávajúc nedostatok kvalitného materiálu a uspokojivých záberov ako hlavný dôvod. Štúdio "Svensk Filmindustri" tvrdí, že spor vznikol kvôli obavám o rozpočet. (Smok)
  • Rozpočet bol 210 mil. SEK (švédskych korún), čo je asi 30 mil $. (Smok)

Reklama

Reklama