Režie:
Brian De PalmaScénář:
Brian De PalmaKamera:
Larry PizerHudba:
Paul WilliamsHrají:
William Finley, Paul Williams, Jessica Harper, Gerrit Graham, George Memmoli, Janit Baldwin, Keith Allison, Robin Mattson, Janus Blythe, Archie Hahn (více)Obsahy(1)
Rockový muzikál Briana De Palmy se v určitých okruzích stal kultovním filmem. Jedná se o nejnečekanější verzi Fantoma Opery, v němž uvidíte démonického hudebního producenta Swana, který ukradne práci naivního skladatele Winslowa Leache a donutí jej tak stát se Fantomem. (AXN)
Videa (1)
Recenze (35)
Brian De Palma opustil vody Hitchcockovských variací a krvavých mortyátů, aby si odzkoušel vody muzikálu. Pravda, s klasickým Fantomem opery z pera Gastona Lerouxe toho má tato filmová verze společného pramálo, ale o to více je typicky depalmovsky ulétlá, s přehršlí bizarních režijních nápadů, přehrávajících herců a příšerného popu 70 let, které však v konečném efektu tvoří naprosto neopakovatelný divácký zážitek, který režisér ždíme hlavně ze strhujících hudebních čísel, několika podařených mordů a jednoho trefně černohumorného odkazu na slavnou vraždu ve sprše z Psycha, která mě srazila do kolen. Bravo Briane, zajímalo by mě, kolik jsi toho musel během tohoto sladkého období nafetovat! ()
De Palmove tvorcovské (najmä techniké) trademarky, pretavené do extatického pastišu a priehľadného podobenstva o hudobnom priemysle. Zhustený prehľad dejín klasického hororu, úsmevné metafory, priliehavá obdoba "glam" alebo "shock" rocku. a Gýč a "camp" v najlepšom zmysle slova. Heslovitá encyklopédia atrakcií, ktorá funguje ako divoko pôžitkársky film. ()
Jednou rozhodně stačí... De Palma se zabydlel v podivných filmech od počátku dráhy, to nepřekvapí, jinak by to ani nebyl on. Jenže tady si mnohdy hraje nejen s trpělivostí, ale i s žaludkem. Krásně ironická ujetost začátku, kde režisér svrhává do žumpy všechny náležitosti hudebního byznysu, je solidní nástřel, krásně se vysmívá Gottově snaze ze stejného roku. Jenže pak si asi vypůjčí pár neprozkoušených kapslí amfetamínu a jede. Sprasení několika různých dějů dohromady bych mu ještě vzal, nekouká se dopředu. Brutální parodii na všechny okolo a hrátky se znetvořením bych mu dokonce schvaloval, skvělé téma, které navíc koncem potopí všechny. Ale proč mi musí De Palma podávat tuhle zvrácenost s tak odporným hrdinou asi nepochopím. Jeho kreace byly k nevydržení. Jestli někdo bude tleskat ve stoje za hudbu či první místo v odkazovosti je to v pořádku. Ale já příště vezmu něco konvenčnějšího. ()
Zatímco Rocky Horror Picture Show považuju za sice dekadentní, ujetý a v určitém smyslu pochopitelně kontroverzní snímek, který nicméně má atmosféru, energii, zajímavé herecké obsazení a pár chytlavých melodií, tady jsem nic podobného nenašel. Samozřejmě fanda hudby 70. let tam může najít "ducha doby" a písničky, které ve své době něco znamenaly, ale na mě tohle dojem neudělá a stejně tak na mě neudělá dojem ani známý a vážený režisér. Fantoma ráje považuju spíš natvrdo řečeno za blábol a úlet. Celkový dojem: 5 % za kostýmy. ()
De Palma nakrútil látku, ktorá k nemu akosi nesedí, ale nejakým zvláštnym spôsobom sa mu ten všetok zmätok podarilo ukočírovať. Skombinoval Fausta a Fantóma opery a do dvoch hlavných úloh obsadil hercov, ktorí sú úplne mimo môjho chápania. Ale aj to patrí k trashovému kúzlu tohto filmu. Bohužiaľ takmer až neznášam Rocky Horror Picture Show a glam rock je pre mňa utrpením, takže výsledné hodnotenie je v skutočnosti skôr veľkou poctou De Palmovým schopnostiam. ()
Galerie (35)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (4)
- Scéna, kdy Fantom (William Finley) skládající hudbu je prostřiháván s ubýhajícími hodinami, byla celá zrežírovaná střihačem filmu Paulem Hirschem. Jde tak o první scénu, na které pracoval jako režisér. (SpaceOdyseus)
- Film měl nést původně název „Phantom“, ale nelíbilo se to vlastníkům práv na známý komiks „Phantom“. Tak došlo k přejmenování na Phantom of the Paradise. (SpaceOdyseus)
Reklama