Režie:
Richard AyoadeKamera:
Martin HawkinsHudba:
Andrew HewittHrají:
Matthew Holness, Richard Ayoade, Matt Berry, Alice Lowe, Graham Linehan, Stephen Merchant, Julian Barratt, Noel Fielding, Paul King, Adrian Sturges (více)Epizody(6)
-
Na počátku bylo nebylo (E01)
-
Peklo poznává té zloby (E02)
-
MiminOko jménem Hopík (E03)
-
Primát Sova (E04)
-
Skotská mlha (E05)
-
Plíživý brčál z pobřeží Shuggothu (E06)
Obsahy(2)
Šestidílná série Garth Marenghi: Nemocnice na kraji světa, která vznikla v roce 2004 pro britský Channel 4, je autorským počinem dvojice přátel z cambridgeských studií Mathewa Holnesse a Richarda Ayoadeho, jehož nedlouho poté celosvětově proslavila role svérázného Mosse v seriálu Ajťáci (2006–2010). Televizní podoba námětu, podobně jako u řady dalších britcomů, vychází z divadelní předlohy, oceněné prestižní cenou Perrier. Série pracuje s konceptem fikce uvnitř fikce. Jejím protagonistou je smyšlený autor desítek hororových románů Garth Marenghi, který v 80. letech napsal, produkoval a režíroval hororový seriál o nemocnici, kde dochází k nadpřirozeným úkazům a v němž se skromností sobě vlastní zároveň ztvárnil i hlavní roli. Dílo natolik radikální, myšlenkově nebezpečné a zatraceně bláznivé, že jej televize odmítla odvysílat. Nyní se však televizní hlavouni zahanbeně připlazili zpět a diváci tak mají konečně možnost zhlédnout všech šest dochovaných epizod, obohacených o rozhovory s autorem a dalšími klíčovými postavami seriálu. Z této základní premisy, využívající legendy o brakovém spisovateli, Holness s Ayoadem rozvíjejí sofistikovanou parodii a zároveň láskyplnou poctu brakové produkci, opěvující lacinost a žánrová klišé filmových i literárních škvárů 80. let. Série současně tematizuje dobový šovinismus, nesoudnost autorů i drzou svobodu pokleslé kultury. V jednotlivých epizodách, pietně natočených na 16mm film v dobovém televizním formátu 4:3, se vedle Richarda Ayoadeho a Matthewa Holnesse objevuje doslova výkvět britské komedie: Alice Loweová, Julian Barratt, Noel Fielding, Stephen Merchant či Graham Linehan. Série, která se mezi milovníky osmdesátkového filmového braku zaslouženě stala kultem, předznamenala současnou vlnu retrostylizace, reprezentovanou například seriálem Stranger Things (2016) či novým filmovým zpracováním Kingova opus magnum To (2017). (Česká televize)
(více)Recenze (121)
No musím sa priznať, že tomuto seriálu som dlho prichádzal na chuť. Keď som sa pozrel na obsadenie, očakával som podobne hillarious počin ako IT crowd či Black Books. Ale prd. Garth Marenghi je poňatý úplne inak. Celý seriál je akože prítomnosť, kde fiktívny spisovateľ opisuje seriál z 80. rokov, ktorý sa ale nevysielal. Samozrejme je celý kompletne zlý a trápny, lenže v tomto spočíva kúzlo tohto diela. Mám rád britský humor a niektoré scény boli vyslovene ukážkové, že by sa aj Monty Python mohol niečo podučiť, celkovo som sa až tak dobre nebavil. Oceňujem originalitu, ale od troj hviezdičkového hodnotenia ma k štyrom dohnal až skvelý soundtrack. ()
Ne všemu jsem rozuměla (moc rychlé titulky, popřípadě neznámé britské reálie), proto nemohu dát nejvyšší hodnocení, které by si toho nedoceněné dílo místra Marenghiho zasloužilo. Samotný seriál je tak béčkový, že ani nemůže být parodie, ale namluvený komentář, kdy se tvůrce považuje za boha ("Někdy se modlím - sám k sobě"), producent za vizionáře a herec jím leze do zadku, už parodie je. ()
Darkplace je sofistikovaná paródia a to je jeho výhoda aj nevýhoda. Štylistika dohnaná do absurdna je tak verná svojmu predobrazu, že človek niekedy zabúda, že sa díva na paródiu a začína veriť, že ide o skutočný dobový seriál. Jednotlivé zápletky si viem predstaviť ako reálne epizódy nejakého 80s/90s mysteriózneho/hororového seriálu. Navyše Garth Marenghi je charizmatický tvorca, či teda skôr dreamweaver a akoby z oka vypadol niektorým béčkovým spisovateľom. Na druhej strane dôraz na humor prameniaci z tej "meta-úrovne" a znalosti televíznej tvorby 80tych rokov posúva situačnú komiku do úzadia a preto som sa pri Darkplace nahlas smial len sporadicky. Čo ale neznamená, že to nie je vtipný seriál. ()
Na věčnou otázku, která horrorové fandy rozděluje na dva nesmiřitelné tábory již od poloviny sedmdesátých let, tedy zda je lepší Stephen King či Garth Marenghi (u nás takřka nepřekládaný, s jednou výjimkou v povídkovém sborníku sestaveném tuzemským apoštolem horroru Tomášem Korbařem) tu odpověď nenajdete. Zásadnost Darkplace ovšem tkví v tom, že je na tolik kvalitní, že i zapřísáhlé Kingovy pohůnky je schopen zaujmout a nahlodat je, že i na tom Marenghim přeci jen něco může být... Což se v opačném gardu doposavad žádnému Kingovu dílu nepodařilo. ()
Fiktívny spisovateľ Garth Marenghi je najhorší budovateľ temnej hororovej atmosféry v najhoršom seriáli na svete s najhoršími hereckými výkonmi na svete. Hororové klišé vyzerajú vedľa tohto ako majstrovské diela. Našťastie to zachraňujú pasáže, kedy jednotliví herci vstupujú do deja a hovoria o svojich postavách, ale tak strašne debilne, že tento seriál je jednoducho klenot klenotov, ktorý by si zaslúžil celovečerný film a ten by mal z ľútosti dostať Oscara za úmyselne najhorší strih a kameru (špeciálne zoom) a zvukové defekty. Celá séria je veľmi dôvtipná a inteligentná, ale hádam jedna jediná seriózna a neironická veta ktorá v nej zaznie je: "Žáner hororu upadá." ()
Galerie (20)
Photo © Channel 4 Television
Zajímavosti (2)
- Na internetu vznikla petice, která nabádala Channel 4 k natočení další série tohoto neotřelého britcomu. (Wild_man)
Reklama