Série(7) / Epizody(92)
Obsahy(1)
Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.
Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".
Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)
(více)Videa (13)
Recenze (187)
"She won't get married because she's never been in love. I think I wrote that once to sell nylons." "For a lot of people, love isn't just a slogan." "Oh, you mean 'love'. You mean the big lightning bolt to the heart where you can't eat and you can't work and you just run off and get married and make babies. The reason you haven't felt it is because it doesn't exist. What you call love was invented by guys like me to sell nylons." Všeobecnou tendenciou v popkultúre je zobrazovať 50-/60-/70-te roky ako zlaté časy vysmiatych gazdiniek a spokojných živiteľov rodín. Toho sa v tomto veľmi zaujímavom seriáli obávať nemusíme. Páči sa mi, ako sa pozerá na širokú paletu vtedajších spoločenských nešvárov a tým sníma ružové okuliare nostalgie, ktoré si nasadzujeme, keď hľadíme na tieto časy nie až tak dávno minulé. Seriál je tiež bohovsky štýlový - čo sa hudby, kostýmov i atmosféry týka. Dialógy sú famózne a navyše, už od prvých dielov je zjavné, že obsadenie je hodné mnohých ocenení. Mad Men je výnimočný a veľmi inteligentný dramatický seriál a dufám, že mu takáto úroveň dlho vydrží. ()
“I’ve learned to believe people when they say it’s over. They don’t want to say it, so it’s usually the truth.” Máte-li lahev značkové dvanáctileté whisky, tak ji nevyžahnete na ex. A stejně tak i reklamákům sedí postupné dávkování. Chce si to na ně udělat čas. Dopřát si k projekci sklenku něčeho exklusivního, co se vychutnává striktně po douškách, zapálit si cigaretu (Nekuřák říkáte? Navození atmosféry říkám já.) a plně se poddat seriálu, který se z většiny sestává čistě z toho, že pár postav v interiéru nad sklenkou a se zapálenou cigaretou v ruce po celou dekádu (h)řeší. Sedm sezón jakožto studie amerického snu jdoucích ruku v ruce s americkým úsměvem a odvrácenou tváří "konzumu" za ním ("Happiness is just a moment before you want more happiness."). A co je s podivem vzhledem ke zvolenému stylu, tématům i "programové" nepodbízivosti divákovi, tak to nikdy a za žádných okolností nesere mramor. Možná by vás spíše zajímalo, zda Don Draper (jeden z nejkomplexnějších a nejrozháranějších charakterů současné quality TV) a spol. dostojí šuškandě o skrz na skrz satirickém a nejlépe napsaném, zahraném a tak nějak i nejlepším seriálu vůbec? Jenže není to vlastně zcela jedno, když je neoddiskutovatelně tím nejstylovějším seriálem? A ostatně ve chvíli, kdy tu stylovost přijmete za svou (což není proces na jednu či dvě epizody, ale spíše na jednu či dvě sezóny; i kvůli faktu, že první série je rozháraná a zdaleka ne tak sofistikovaná jako zbytek seriálu), tak je více než pravděpodobné, že na výše uvedené dotazy naleznete kladnou odpověď. Častá (a oprávněná) výtka je, že pasáže "ve firmě" to bez výjimky táhnou a pasáže "v kruhu rodinném" mají kolísavou tendenci. Naštěstí i v těch nejslabších momentech se to může opřít o nebývale nosné charaktery (nejen Don, ale i Pete, Peggy, Roger...). Mad meni nikdy nesklouznou do vod tuctovosti či pocitu vaty s účelem vyplnit stopáž; a když už to tím v průběhu třetí řady začíná hrozit, tak se to vyřeší "velkým třeskem". Hrozí, že se z vás kvůli veškerému tomu stylu a navozování atmosféry stane alkoholik, požitkář a zadlužený jedinec, protože vzhledem k počtu epizod budete těch cigaret a kvalitních destilátů k večerním projekcím potřebovat... No, bratru habaděj. Problémové je rozdělení finální sezóny do dvou let, kdy po první polovině posouvající postavy vpřed katarzi, je druhá polovina pro některé z nich nadbytečným epilogem, který navíc trestuhodně v posledních epizodách spoléhá u mnohých spíše na fan-service než adekvátní ukončení. Čímž neříkám, že úplný závěr není dokonalý. Protože je. PS: Má to jedinou zásadní chybu; je to barevné a nikoli černobílé. Sedlo by to k té stylovosti ještě o chlup lépe (ověřeno na vlastní oči). | S1: 4/5 | S2: 4/5 | S3: 4/5 | S4: 5/5 | S5: 5/5 | S6: 4/5 | S7: 4/5 | ()
Ano, jsou zde zdařile vykreslená atmosféra 60. lét, reklamního průmyslu, mentalita zaměstanců z Madison Av. Postavy jsou poměrně komplexní, ale... Ale když po téměř 4 odkoukaných hodinách se nic nestalo, tak všechna atmosféra a práce okolo ztrácí smysl, protože chybí děj a zápletka. Přečetl jsem si schválně popisek k nějakému dílu 5. série a zdá se mi to opět to samé v bledě modrém - minimální posun ve všech směrech. Dokážu zabít čas lepším způsobem než koukat na nesympatické postavy, jak se plácají nekonečné hodiny v TV. Tak nejde čas. ()
__Mad Men: 1.sezóna ▐ Tržby za predaj DVD v USA $1,085,357 //počet predaných kusov 33,928 ║ __Mad Men: 2.sezóna ▐ Tržby za predaj DVD v USA $9,118,287 //počet predaných kusov 298,309 ║ __Mad Men: 3.sezóna ▐ Tržby za predaj DVD v USA $5,912,933 //počet predaných kusov 239,247║ ()
Parádní atmosféra 50. let, skvělé dialogy, propracované charaktery a záplatky na pracovišti a v neposlední řadě charismatický až noirový hl. hrdina (skvěle zahraný Jonem Hammem). Na můj vkus je seriál přehnaně maskulinní. Myslím, že než o věrohodné vykreslení doby jde o cílenou provokaci scénáristů, kteří se u diváků snaží vyvolat emoce. A daří se jim to:-) Druhá série Mad Men je ale v tomto směru trochu reálnější. Zatím si ale seriál užívám. I to jak v každém záběru kouří:-) ()
Galerie (1 709)
Zajímavosti (20)
- Ústřední postava filmu Don Draper byla inspirována skutečnou reklamní legendou Draperem Danielsem, který působil v Chicagu. (Camulator)
- Úvodní znělku pro Šílence z Manhattanu složil Ramble Jon Krohn známější jako RJD2. Song se dříve objevil na albu "Magnificent City" pod názvem "A Beatiful Mine". (KRYSIOPICE)
Reklama