Reklama

Reklama

Historické drama, kronika života aristokratky Georgiany Cavendish, vévodkyně z Devonshiru. Georgiana (Keira Knightley) byla na 18. století, ve kterém žila, velmi moderní a pokroková žena. Její patriarchální manželství podle konvencí, s morózním, uzavřeným manželem (Ralph Fiennes), neschopným projevit jakýkoliv cit, ji neuspokojovalo. Ona milovala společnost, byla výbornou hostitelkou a společnost milovala ji. Nevyhýbala se hazardu a zamilovala se  do mladého politika  Charlese Greye. Manžel však, i když měl poměr s její nejlepší přítelkyní, donutil Georgianu, aby se své lásky kvůli dětem vzdala. (JOJ Cinema)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (561)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Vévodkyně stojí někde v půli mezi seriózním historickým dramatem o fungování aristokratických rodin v 18. století a mezi zfilmovanou dobovou bulvární historkou o záletnictví v nejvyšších kruzích. I kdyby se filmař nakrásně chtěl maximálně držet reality a přesnosti v zobrazení společenských vztahů příslušné éry, narazí na zásadní problém. Taková realita a myšlení jsou totiž dnešnímu divákovi bytostně vzdálené, a proto je nepřijme. Máme zkrátka tendenci posuzovat svět minulosti dnešníma očima. Tvůrci stojí v manželském sporu na straně Vévodkyně ztvárněné půvabnou Keirou Knightleyovou, i když dobová morálka stála jednoznačně na straně jejího manžela, který se choval podle dobových zvyklostí. Manželství se zakládala z ekonomických, provozních a reprodukčních důvodů. Plést do toho city byla čistá pošetilost. Na sexuální povyražení a citové vazby sloužili jiní. Na tom, že manželství představovalo mnohem spíš než pohodovou záležitost firmu se sešněrovanými pravidly a nevlídnou atmosférou, měla podstatný podíl i absolutní absence sexuální výchovy a požadavek panenství. Při zachování určité diskrétnosti měly nicméně majetné vrstvy dostatek možností k rozptýlení, byť genderově byli coby živitelé zvýhodněni muži. Kdyby měli lidé oné doby možnost spatřit naši současnost, zhrozili by se, jak lehkovážně přistupujeme k instituci manželství, na které stála tehdejší společnost. Vévodkyně je kostýmní velkofilm, kde je na co koukat a co obdivovat, počínaje velmi solidní výpravou a hereckými výkony předních evropských herců konče. Z komentářů je cítit, že někteří by ocenili spíš styl Jane Austenové a víc romantického ducha, ale taková prostě byla doba. Já měl spíš problém se scénářem, na kterém se ještě dalo víc zapracovat a rozvinout charaktery. Celkový dojem: 65 %. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Jeffrey Hatcher, Anders Thomas Jensen, Saul Dibb .. Musí to být krásné, být tak svobodný. ___ Spokojenost převládla. Pro mě absolutně neznámá Georgiana Cavendish, vévodkyně z Devonshire je představena, jako žena, která prošla mnohými útrapami a pokud se divák správně vloží do jejich pocitů, prožije si zajímavé seznámení. Prostupuje zde intimnost, intriky, okrajově politika, zamilovanost, vede nevěra a jiné aristokratické radovánky. Režisér Saul Dibb (ani jeho kameraman) sice není žádný Joe Wright, takže nepředvádí takové fantastické obrázky a montáže, ale atmosféru a poctivé dobové kouzlo si na úrovni drží. Hudba Rachel Portman je také příjemná, byť ke konci občas lehce Fontánovatí. Herecky je film sázkou na jistoty. Ralph Fiennes svého vévody drží ve strohé, vladařské přízemnosti, zato oslnivá Keira Knightley, to je obvyklá paleta emocí. 75%. ()

Reklama

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Historická love story, která je o třídu lepší než film Marie Antoinette, který má mnohé splečného s Georgianoou z Devonshiru. Ač se jedná o druhý film Saula Dibba, jeho pohled na knihu historičky Amandy Foreman je dokonalý. Skvělá výprava a kostýmy pomáhají odvyprávět drama, jeohž tématem je "nenaplněná" láska. Keira Knightley musí milovat nošení historických kostýmů. Začínám ji mít v těch kostýmech zafixovanou od Pride & Prejudice přes Atonement až po tenhle film. Rozhodně to není film pro ledajakého diváka a musí mít tenhle historický žánr mít v oblibě. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Příběh trvalého vztahu dvou žen a jednoho muže je sám o sobě atraktivní a zajímavý. Doba a kostýmy jeho vyprávění velmi napomohly. Přes vnější líbivost jsem měl dojem, že všechno zůstává jaksi na povrchu. Pro všechny tři to muselo být zvláštní, pro ostatní neznámé trvající trauma, ale ve filmu vidíme spíše banální popisy nevěr, touhy po následovníkovi a chvilkových zamilovaností, které by nestály za pozornost, nebýt nádherných hisotrických kulis. ()

Silas 

všechny recenze uživatele

Kterak chce vévoda syna a narodí se mu tři dcery. Jeho úsilí po dosáhnutí mužského potomka je nezměrné. Ve zbytku filmu se večeří, snídá, tančí a souloží. Výtvarná stránka není nikterak ohromující, režijní unylost zadupává atmosféru a strhává do průměru i herce. Z filmů s Keirou je tento nejslabší, přesto v něm opět ukáže bradavku, i když se tento jev stává čím dál méně vzácnějším.... ()

Galerie (39)

Zajímavosti (15)

Související novinky

Oscaroví tvůrci míří do Prahy

Oscaroví tvůrci míří do Prahy

15.10.2011

Praha se už brzy zařadí po bok dalších světových měst, která mají štěstí na velké kulturní akce s účastí zajímavých hostů. V pondělí 21. listopadu 2011 totiž Rudolfinum hostí benefiční Concert for… (více)

OSCARY – výsledky

OSCARY – výsledky

23.02.2009

Snad jen jednoho většího překvapení jsme se dočkali při vyhlašování Oscarů za rok 2008 v hlavních kategoriích: nejlepším hercem v hlavní roli se nestal Mickey Rourke za Wrestlera, ale Sean Penn za… (více)

Reklama

Reklama