Režie:
Tim BurtonScénář:
Linda WoolvertonKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Danny ElfmanHrají:
Mia Wasikowska, Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Crispin Glover, Michael Sheen, Geraldine James, Christopher Lee (více)Obsahy(3)
Alenka Kingsleyová je devatenáctiletá dívka, kterou od malička pronásleduje jedna a ta samá noční můra o podivných bytostech. Nemůže kvůli ní spát, jediným lékem je milující otec, který ji vždy utiší. Po otcově smrti se dívce nejen vrátí noční můry, ale její obrovská představivost jí v mnohém komplikuje život. O 13 let později je z Alenky půvabná, trochu svérázná a bystrá dívka, která své okolí překvapuje podivnými nápady a nevšedními úvahami. Jednoho dne ji ale čeká nemilé překvapení, její matka ji hodlá provdat za přihlouplého, nevzhledného, avšak bohatého lorda Hamishe. Alenka prchá ze své zásnubní hostiny do lesa a utíká za králíkem ve vestě. Spadne za ním do hluboké jámy a ocitne se v podivném světě, aniž by si pamatovala, že už tam jednou byla. Vypije nápoj s nápisem "Vypij mě" a zmenší se na takovou velikost, aby mohla projít malinkými dvířky do fantastického království... (TV Nova)
(více)Videa (13)
Recenze (1 772)
Nejslabší Burton, po němž dost možná zauvažuji o přehodnocení Planety opic. Co s dobrým castingem a pár burtonovskými pomrknutími, když přirozeně pohledná i půvabná Mia Wasikowska (a kdyby jen ona) nemá navzdory probleskujícím schopnostem takřka žádný herecký prostor (opakuje se tak situace Worthington/Avatar) a Burton namísto o vyzkoušení volajícím experimentování s látkou vsadil na jistotu. Unylé vyprávění, v kterém vizionář Burton rezignoval na jakékoliv režijní kočírování, vlastní nápady i poetiku a nekompromisně odškrtává scénu za scénou, přičemž kromě letmého míjení postav dochází k absolutní neujasněnosti, o čem film vypráví, jaká je jeho hlavní výpověď a kdo a jací jsou, byli nebo hodlají být jeho hrdinové, resp. hrdinka. Sen nebo realita? Pomohlo Alence toto bizarní dobrodružství dospět či se jen rozhodovat samu za sebe (a jak, když je celý její úděl v příběhu předem nastavený a všemi je do něj postrkována?) nebo si snad navždy uchovat dětskou duši a provázející vzpomínky na pouti dospělosti? Burtona bohužel více než pokládání těchto a souvisejících zásadních otázek (jež by za řádného provedení znamenaly zřejmě původně zamýšlený osudový, neopakovatelný a v závěru tesklivý příběh á la Cesta do fantazie), které se mu spíše mimoděk do vyprávění připletly, zajímá prvoplánové fantaskní tajtrlíkování a vskutku náročná a obdivuhodná, i když možná až příliš neživá, resp. neskutečná výprava a naprosto zbytečné 3D, které se v potenciálně zajímavých momentech (pád do nory) mění v koncepčně zbrklý vizuální bordel, jindy zas umocňuje slabší dojem z digitálních postav v jejich interakci s herci (prostorový efekt je např. takový, že herec je v popředí, zatímco dig. postava „přilepena“ za ním a nejednou tak vyvstane na mysli přes 20 let stará Falešná hra s králíkem Rogerem) a dává jasně najevo nevýhody postprodukčního 3D (viz. rozmazané objekty v popředí atd.). 5/10 ()
| Scenár: Linda Woolverton | Hudba: Danny Elfman | Produkcia: Richard D. Zanuck, Joe Roth, Suzanne Todd, Jennifer Todd | Distribúcia: Walt Disney Pictures | Štúdio: Roth Films, The Zanuck Company, Team Todd | Rozpočet: 200 miliónov $ | Tržby: 1,024,299,904 $ | Čarovná jazda po krajine zázrakov na spôsob 21. storočia. 3D, CGI, atd... všetko je to vkusne umelé, zfiltrované až do šedosti, biele mesto nemálo podobné Minas Thiritu, a miznúca mačka najzábavnejšie vykreslená postava. Bol som až nadmieru prekvapený sám sebou, ako ma ten gýč môže baviť, ale práve tá vizuálna stránka filmu bola tou nadpriemernou súčasťou celku. Alenka ala Burton totiž nemá ani štipku emócie, nenavezuje vzťah s divákom žiadnym spôsobom. Cítite sa behom filmu tak sám, ako je Alenka na konci po vrátení sa do normálneho sveta. A to je škoda. ()
Vyhlášený král bizarních světů se konečně vydal do toho nejslavnějšího a i když obrovským fanouškovským očekáváním nemohl dostát, výletem s lehkými úpravami klasického příběhu určitě potěšil. Všechno se ale, možná trochu překvapivě, odvíjí od toho, jak moc na sebe strhává pozornost Johnny Depp. Jeho Kloboučník není žádným přihrávačem, ale rovnocennou hlavní postavou, která skoro zastiňuje i úžasně vzteklou Červenou královnu nebo samotnou sympatickou Alenku. 75% Spoileroidní P.S.: Až mě samotného zaskočilo, jak mě až do potvrzení druhého dílu mrzelo, že Burton nešel zcela proti pravidlům a nenechal Alenku zůstat s Kloboučníkem. To nevyslovené romantické pouto o to přímo křičelo. ()
To je špatný, to je tak špatný. Nikdy jsem neměla ráda Alenku (myslím knihu), viděla jsem jiné zpracování a taky mi připadalo zoufalé. S tímhle příběhem se nedá dělat nic moc. Možná, kdyby Alenka byla ve skutečnosti paní Colombová zamlada. Ale ten bílý králík neurotik, co kolem sebe hází nádobí, Kloboučníkův taneček, obě královny, houseňák a ten elegantní bílý králík v modrém sáčku. Každý jsme nějaký, někdo šel na Alenku, já šla na králíka a králík elegán i králík kazisvět stáli za těch 108 minut v kině. Mimochodem, stejně to je schizofenní, každý králík je elegantní ničitel v jediném balení, pusťte svého králíčka k drátům ke svému počítači a uvidíte. ()
Kýčovitost, kterou je však Burton proslulý. U mě se nejedná o nic světoborného a nic víc než pouhopouhou dobrou pohádkou pro celou rodinu, ale první dojem byl natolik vynikající, že to hodnocení už nejspíše ponechám. Ovšem jak jsem si nyní potvrdil, jedna projekce ob pět let bohatě postačí. PS : Už neplivat na Johnny Deppa, už je to nuda. A já ho v těch rolích pořád žeru...81% ()
Galerie (312)
Photo © Falcon
Zajímavosti (60)
- Alenka (Mia Wasikowska) během filmu několikrát výrazně změní svoji tělesnou velikost, od té přirozené, přes velikost trpasličí až k té nadměrné. Jinak ale její postava zůstává (až na závěrečnou soubojovou scénu, kdy si oblékne pohádkové brnění) velmi civilní a nijak nedeformovaná. (SeanBean)
- První film Tima Burtona, který nemá úvodní titulky. (HellFire)
- Tim Burton během předprodukce neměl jasnou představu, jak by měl Kloboučník (Johnny Depp) vypadat. Vzhled postavy tedy vzešel z návrhů Johnnyho Deppa a maskérky, která dříve pracovala na snímku Střihoruký Edward (1990). Například oranžové Kloboučníkovy vlasy byly Deppovým nápadem. (Jackie21099)
Reklama