Režie:
Tony ScottScénář:
Brian HelgelandKamera:
Tobias A. SchliesslerHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Denzel Washington, John Travolta, Luis Guzmán, John Turturro, Michael Rispoli, Ramon Rodriguez, Victor Gojcaj, James Gandolfini, Gbenga Akinnagbe (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Ve snímku Únos vlaku 1 2 3 si Denzel Washington zahrál dispečera newyorského metra Waltera Garbera, jehož rutinní pracovní den je neočekávaně narušen odvážným zločinem – únosem jednoho z vlaků. Ten má na svědomí John Travolta coby Ryder, zločinec, který hrozí popravováním cestujících vlaku, pokud nedojde do hodiny k zaplacení vysokého výkupného. Garber se za pomoci svých dokonalých znalostí systémů podzemní dopravy pokusí o nemožné – vyzrát nad Ryderem a zachránit rukojmí. Hlavou mu ale stále vrtá jedna nevyřešitelná otázka: jak se zločinci hodlají s výkupným z metra dostat? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (716)
Ve světle repete prostředního remaku nedostižného originálu ze sedmdesátých let musím přehodnotit. Ta stísněná atmosféra prvních dvou zpracování se tady úplně vytrácí. Já chápu, že tak minimalistická zpracování jako nabídly první dvě verze už dnešní diváctvo neoslní, a všichni tam musí mít emoce a hrozně propracovanou psychologii postav, ale to já tam nepotřebuju. Nemluvě o tom, že Washington už nikdy nebude patřit mezi moje oblíbence a Travolta byť ho mám jinak rád, tak tady přehrává jako o život. Navíc ten prostý plán na kterém byla premisa původního filmu vystavěna se tu snažili tvůrci za každou cenu vyšperkovat, tak aby byl co nejvíc geniální a to už nepůsobí moc uvěřitelně. Kouzlo prvních dvou zpracování je v tom, že tohle se klidně mohlo stát i v reálu, ale tohle zpracování už je jenom pohádka pro děti. Nemluvě o tom, že Tonymu Scottovi (Ať odpočívá v pokoji) už ke konci jeho režisérské kariéry nepříjemně docházel dech a tahle konzumní a přeplácaná blbinka toho budiž důkazem.40% ()
Soundtrack Harry Gregson-Williams: 1. Something on the Track ,2. It's Me, Man! ,3. Rigged Contracts ,4. An Ass Model Named Lavitka ,5. Money Run ,6. Garber Meets Ryder ,7. All Others Pay Cash ,8. The Train Leaves the Station ,9. The Lights Are All Green! ,10. Manhattan Bridge ,11. You a Yankees Fan?, ()
Zbytečné a nezajímavé, i když nudit to naštěstí nestihne. Harry Gregson Williams vykrádá sám sebe tak okatě, až to bolí (todle bylo skutečně Déja Vu), Travolta se démonicky směje a řve na všechny okolo a Denzela jsem snad ještě neviděl tak unylého, jako tady. K tomu přemíra nechtěně směšného patosu a až zoufalá lineárnost vyprávění... Takhle ne, Tony, takhle ne... ()
Naprosto, ale naprosto NECHARISMATICKÝ film, což je v případě projektu, který stojí a padá s konverzačním napětím dost velký průser. Klipová exhibice Tony Scotta v akčních scénách naprosto selhává a Pelham si to tunelem skřípe pěkně těžkopádně. Mít řemeslo v malíku a dobré herce na place nestačí. Celkově solidní nadprůměr, ale od filmaře Scottova formátu lze právem očekávat víc. ()
Po televizním filmu z 90. let již druhý remake nestárnoucího Sargentova thrilleru (původně knižní adaptace). Důvod je zřejmý, tahle látka má obrovský divácký potenciál a Tony Scott jej vytěžuje do posledního zaskřípění vlakových brzd. Excelentně nakládá zejména s deadlinem. Když už propadáte dojmu, že vše jakž takž vychází, zmrazí obraz a pocit iluzorního bezpečí (rukojmích) naruší vizualizací počtu zbývajících minut. Drží nás v šachu stejně jako Travolta, jenž si padoušskou roli zjevně užívá, drží v šachu nepřemožitelného nepřítele, město New York. Svým aktem vystupuje proti policistům, úředníkům, politikům, ale zároveň nepopírá, že to hlavní, oč mu běží, jsou peníze, což jej zároveň pojí s Washingtonem. Rozdělení rolí na zločince a hrdiny je z hlediska práva problematické. Ovšem teprve (zlo)čin jednoho dokáže přimět k nějaké aktivitě druhého – vzájemně se potřebují, tahle žánrová konstanta zůstala zachována. Film reflektuje „posteleven“ přístup veřejnosti k lidem, kteří ohrožují životy jiných lidí: všichni takoví jsou automaticky považováni za teroristy a původ jejich nebezpečnosti nikdo nehledá na americkém kontinentu. Přišli přeci „odjinud“ a jejich likvidací bude problém vyřešen. Další inovace oproti předloze spočívá v zapojení mocné zbraně jménem internet. Už ani zlosynové se neobejdou bez „googlení“. Jak smutné, jak málo vznešené, ale časy se mění a jedná ze závěrečných scén, jako vystřižená z Bonnieho a Clydea, působí hodně nostalgicky. Jinak je Scott stylem pochopitelně úplně jinde než Arthur Penn před dvaačtyřiceti lety. Po většinu času na místě stopnutý thriller drží v neustálém pohybu. I bez zběsilého „padni komu padni“ střihu á la Domino je vizuální stránka velice, odpusťte mi to nadužívané slůvko, cool. Každá scéna, kdy kamera třeba jen krouží okolo herců pronášejících šťavnaté věty (Brian Helgeland během tříletá pauzy po režisérském sestřihu Odplaty psát nezapomněl) má správný náboj a nedá vám příležitost se nudit. Ani v případě, že jste viděli originál, kterého se scénář celkem věrně drží. V případě, že jste neviděli, potěší vás dojnásob některé nečekané (ale realistické) chyby postav v momentech, kdy je ve většině žánrových spřízněnců chybovat zakázáno. Nejslabší částí Pelhamu je paradoxně ta nejakčnější, dojezd. Washington činí jedno osudové rozhodnutí za druhým a Harry Gregson-Williams to neopomíjí patřičně zdůraznit. Navíc do ryze mužské hry, kdy se o ženách jenom mluvilo (ne vždy příliš lichotivě), vstupuje žena reálná, potažmo rodina a je těžké necítit ten těžký hollywoodský odér. Ale když už někdo natáčí s hvězdným obsazením a nemalým rozpočtem remake libovolného filmu, patří tohle k věci a třebaže Tony Scott tentokrát mířil kousek od středu terče, s jistou rukou předvádí, jak remakovat, aby si z vás režiséři původních filmů sami neudělali terč na šipky. Apendix: Zpětně jsem si uvědomil jeden fakt. Spouštěčem všeho zabíjení – protože předpokládám, že po prvním mrtvém únosci ztratí zábrany – byl policista. Rovněž následující tři mrtví byli bývalí nebo stávající státní zaměstnanci (onen prsten značil příslušníka amerických vzdušných sil). Státní oběti, nebo oběti státu? 80% Zajímavé komentáře: imf, Cervenak, castor () (méně) (více)
Galerie (45)
Photo © Sony Pictures Home Entertainment

Zajímavosti (24)
- Na konci volá Walter Garber (Washington) z auta núdzové číslo 911. Použitý telefón je Sony Ericsson w760i. Jedná sa o prvé nasadenie tohto modelu vo filme. (sellsakul)
- Během filmu si můžeme všimnout, že Blue má na ruce hodinky se třemi malými bílými ciferníky v hlavním černém ciferníku. Když se ale Blue na hodinky dívá, tak v detailních záběrech místo těchto vidíme hodinky Breitling s celým bílým ciferníkem, takže jiné, než má ve skutečnosti na ruce. (MrAldridge)
- Postava Denzela Washingtona – Garber - je obviněn z úplatku od japonského výrobce vlakových souprav. V původní verzi provádí poručík Garber (Walter Matthau) skupinu vedoucích pracovníků japonské firmy na výrobu souprav metra. (CrypzzXD)
Reklama