Reklama

Reklama

Úplné zatmění

  • Česko Totální zatmění (více)

Pařížský básník Paul Verlaine vede spokojený manželský život v domě rodičů své ženy až do chvíle, kdy do Paříže pozve nadaného básníka Arthura Rimbauda. Ten se hned příjezdu ukáže jako arogantní šestnáctiletý rebel, což však Verlaina na rozdíl od jeho rodiny okouzlí. Intezivní přátelství bohémských básníků se velmi brzy přerodí ve vášnivý milostný poměr. Verlaine se není schopen rozhodnout mezi mladíkem Rimbaudem a svou ženou Mathildou, což ústí v čím dál vyhrocenější konflikty, výbuchy násilí a pokorných omluv, opouštění a navrácení se... Kontroverzní umělecký film režisérky Agnieszky Hollandové výrazněji nereflektuje uměleckou tvorbu dvojice prokletých básníků a spíše s mrazivou pečlivostí otevřeně mapuje vývoj jejich sebedestruktivního milostného vztahu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (250)

triatlet 

všechny recenze uživatele

Od úvodního obrazu je patrné, jak se tvůrci snažili navodit dobovou atmosféru pomocí jednotlivých obrazů? od vlakového nádraží, až po "hru" s nožem a dlaní... Jak Leonardo DiCaprio, tak David Thewlis vystihli rozpolcenost a bouřlivost "prokletých básníků". Líbil se mi dabing Jana Vondráčka. Nejsilnější scéna: pojetí básně Spáč v úvalu. ()

Nautila 

všechny recenze uživatele

Kvalitní a dobu vystihující. David Thewlis je výborný, DiCaprio asi taky, ale jako herec je pro mne maximálně nezajímavý, takže nemohu posoudit. Každopádně oba dva své role zahráli perfektně a Rimbaud je skvěle odporný a hodný pořádné rány. Myslela jsem, že prokleté básníky mám ráda, ovšem tenhle film mě donutil to ještě hodně přehodnotit. ()

Reklama

stub 

všechny recenze uživatele

Poprvé jsem toto dílko viděl kdysi ve francouzském institutu (btw za přímé účasti Agnieszky Holland) se simultánním překladem do sluchátek, a přesto to bylo působivé. Režisérka má bezpochyby poctivý přístup, výborně zvládá řemeslo a vybírá si atraktivní (tohle slovo začíná pomalu ale jistě znít jako nadávka, teď tak ovšem není míněno;) témata. Tentokrát navíc projevila neuvěřitelný cit pro výběr herců - nejlepší je asi Thewlis, ale i DiCaprio nebo Bohringerová předvádějí skvělé výkony a typově jako by se s nimi počítalo už od scénáře. Skvělý psychologický film o dominanci a submisivitě, sebereflexi, svobodě, lásce (často sobecké, jak už to tak bývá), závislosti, umění a jednom mýtu, který bylo už dávno potřeba zbořit. K tomu bod navíc za skvěle vystiženou dobovou atmsféru. Btw je zajímavé, kolik slušných věcí, v období mezi Gilbertem Grapem a Romeem a Julií, DiCaprio natočil; je škoda, že mu po zmíněném období začal docházet dech, potenciál byl obrovský... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Film, ktorému nemám čo vyčítať. Prvotriedni herci, skvelá dobová atmosféra, istá réžia, metafory. Plnému hodnoteniu mi bráni fakt, že prekliati francúzski básnici sú mi akosi u prdele:) Som zvedavý, ako si poradí Holland s Jánošíkom, to jest málo peňazí, neznámi medzinárodní herci, prieťahi v natáčaní atď. Asi sa rýchlo vráti k profesionálom na západ. P.S.: Di Capriových haters vážne nechápem, je skutočne trieda ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Jediný, co je nesnesitelný, je, že nesnesitelný není nic.." Životopisný snímek o dvou prokletých básnících Arthuru Rimbaudovi a Paulu Verlaineovi a (zejména) o jejich bouřlivém vztahu v některých pasážích nesnesitelný téměř je. Asi nejvíce ve scéně, kdy se Verlaine dožaduje po Rimbaudovi, aby mu řekl že jej miluje a ten mu na důkaz toho bodne nůž do ruky. Ten kontrast mezi tím, jak otřesně se občas jeden k druhému chovali, a tím jak v jiných momentech jeden druhého potřebovali, je vystižen poměrně silně. Přesto úplně nevím, co si mám o obou dotčených básnících po zhlédnutí tohoto filmu vlastně myslet. Moc jsem jejich chování (ať už k sobě či ke svému okolí) nerozuměl. Asi to opravdu byli "prokletí básníci", tedy nejen svoji tvorbou ale i svým životem. Zaujalo mě letmé vykreslení Rimbaudova pozdějšího života, kdy se zdá, že se tak trošku snažil vykoupit ze svých "hříchů mládí". Co jsem docela postrádal, byla poezie obou básníků. V tomto směru mi přišlo, že se Hollandová až moc soustředila na ten vztah mezi dotčenými. Jinak pokud jde o herecké výkony tak musím říct, že DiCapria v takovéto poloze jsem snad ještě neviděl. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (6)

  • Ze začátku filmu čte Paul Verlaine (David Thewlis): „Co jsem se naplakal za srdcervoucích jiter“, což je úryvek z Rimbaudovy básně „Opilý koráb“. (orkadimenza)
  • John Malkovich měl původně hrát postavu Verlaina, kvůli čemuž si vyholil část hlavy. (bfa)
  • Ako náhrada skutočného absintu bol počas prvého dňa natáčania použitý iný alkoholický nápoj – grécke Ouzo. Keďže sa tieto scény mimoriadne vydarili, používali tvorcovia takýto postup počas celého natáčania. A ako sa David Thewlis priznal v jednom rozhovore, viedlo to nakoniec k tomu, že si vlastne natáčanie vôbec nepamätá. (Saraswati)

Reklama

Reklama