Inscenace Shakespearova Hamleta v titulní roli s Františkem Němcem (premiéra ve Smetanově divadle v roce 1982) zprvu zdaleka nebudila nadšení. Některým divákům se zdála navenek málo efektní. Režisér M. Macháček se na oproštěné scéně J. Svobody soustředil na promýšlení vztahů mezi postavami, jejich motivaci, a do rolí obsadil velké herecké osobnosti Národního divadla – vedle F. Němce například J. Somra jako krále, J. Hlaváčovou coby královnu, B. Rösnera, P. Kostku, V. Brabce i mladičkou Z. Jandovou a další. Macháček rozkrýval příběh postupně, jako detektivku – od sdělení ducha Hamletova otce o způsobu jeho usmrcení, přes hru divadelní společnosti jako důkaz viny vraha, až po závěrečné vražedné finále... Inscenace se nakonec stala pražským divadelním tahákem a mohla se jistě ještě dlouho hrát, kdyby nebyla roku 1988 stažena z repertoáru. Naštěstí ji Československá televize v roce 1986 zaznamenala, a tak nezůstala jen v paměti tehdejších diváků a dnes ji mohou v repríze zhlédnout po třiceti letech i ti současní.
(Česká televize)
Inscenace Shakespearova Hamleta v titulní roli s Františkem Němcem (premiéra ve Smetanově divadle v roce 1982) zprvu zdaleka nebudila nadšení. Některým divákům se zdála navenek málo efektní. Režisér M. Macháček se na oproštěné scéně J. Svobody soustředil na promýšlení vztahů mezi postavami, jejich motivaci, a do rolí obsadil velké herecké osobnosti Národního divadla – vedle F. Němce například J. Somra jako krále, J. Hlaváčovou coby královnu, B. Rösnera, P. Kostku, V. Brabce i mladičkou Z. Jandovou a další. Macháček rozkrýval příběh postupně, jako detektivku – od sdělení ducha Hamletova otce o způsobu jeho usmrcení, přes hru divadelní společnosti jako důkaz viny vraha, až po závěrečné vražedné finále... Inscenace se nakonec stala pražským divadelním tahákem a mohla se jistě ještě dlouho hrát, kdyby nebyla roku 1988 stažena z repertoáru. Naštěstí ji Československá televize v roce 1986 zaznamenala, a tak nezůstala jen v paměti tehdejších diváků a dnes ji mohou v repríze zhlédnout po třiceti letech i ti současní.
(Česká televize)
(více)
Přímé i ze záznamu vysílané přenosy divadelních představení se staly vyhledávanou součástí dramatického vysílání předlistopadové Československé televize. Macháčkova inscenace slavné Shakespearovy komedie HAMLET patří k nejzdařilejším. Tragický osud dánského prince, jemuž duch zesnulého otce sděluje skutečnou pravdu o tom, jak a proč se stal jeho bratr nejen následníkem, ale i manželem Hamletovy matky, vede v Dánském království k hlubokému rozkolu. Boj obou stran, ač navenek veden v rukavičkách, nabývá na třeskutosti a vtahuje do svého víru jednu oběť za druhou. V závěru díla, v němž se jedná o Hamletův život, umírají a prohrávají všichni - i skeptický intelektuál a hořký glosátor dění princ Hamlet, úspěšně ztvárněný v režijní Macháčkově koncepci jako přímá a vědomá paralela rozjitřeného a současně i bezradného a vlastně bezmocného intelektuála v naší společnosti pozdních osmdesátých let minulého století.
(sportovec)