Obsahy(1)
Brutálně syrová freska o cestách, jakými neapolská camorra ovládá všední život lidí. Jsme ve světě, kde jediným zákonem je násilí, jedinou hodnotou moc a jedinou řečí štěkot zbraní. Jde o nadvládu nad trhem s narkotiky, s nebezpečným odpadem a dokonce i s oblékáním. Film vznikl na základě knihy Roberta Saviana, která se v roce 2006 stala rázem bestsellerem. Na nedávném festivalu v Cannes získala Gomorra Velkou cenu. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (187)
Určitě zajímavý námět, ani proti pseudo-dokumentárnímu zpracování nic nemám, ale první hodinu se to dost táhne. Skoro dvě a půl hodiny jsou pro podobnou formu vážně hodně, zkrátit to na 90 minut by bylo adekvátní volbou. Čekal jsem taky trochu více kontroverze, na druhou stranu je potřeba přiznat filmu poměrnou autenticitu. 60% ()
Velmi pomalé tempo, nevzrušivý dokumentární styl téměř bez akcentů a já si pořád říkal, o co vlastně jde a jak spolu všechny ty příběhy souvisí (prozradím, že mizivě, ale na tom nesejde)... Potom ale film skončil a během několika sekund se to ve mě všechno rozložilo a já seděl s otevřenou pusou a koukal až do konce titulků... velmi nečekaná katarze a silné plusové body...ten film chce trpělivost, odmění se za ní... 4,5* za to, že ani napodruhé se kouzlo nevytratí... ()
Potenciál, který toto téma má je obrovský a bohužel zůstal zcela nedotknut. O tom hovoří i to, že nejvíce z celého filmu na mě zapůsobily závěrečné titulky, říkající konkrétní čísla a zajímavé informace o mafii. Až tehdy jsem ucítil pocit mrazení v zádech, přestože vlastně tyto informační titulky nijak přímo nenavazovaly na film. Ten je totiž strašně chaoticky vylíčený, s velkým počtem postav, které ale nejsou nijak propracované, aby se jim divák dostal pod kůži. A pokud natáčím film z podsvětí, je pro mě identifikace s postavami jedním z nejdůležitějších faktorů, protože napětí je jedním ze zásadních požitků, které u podobných žánrových filmů mám... Postavám chybí i motivace a do prostředí jsou mnohokrát až příliš násilně zasazeny. Stejně tak pokulhává i technická stránka filmu, která je i na evropské poměry žalostná. Kameraman si nedokázal ohlídat expozici a tak jsme svědky, že na mnoha místech obraz podexponováním ztmavne nebo naopak díky přeexponování je bílý a není na něm vidět žádná kresba. A přitom by stačilo trochu si pohrát s nasvícením. V celku jde o velmi chatrně vystavěný film, který pořádně neví jestli chce sledovat osobní příběhy jednotlivých postav anebo se komplexně vyjadřovat k tématu italské mafie... ()
Více než film, je toto dílo sociologická studie do života italské společnosti, která je již od útlého mládí nekompromisně infikována zločinem ve všech jeho podobách (drogy, vraždy, úplatky, nelegální ukládání odpadu...). Film nemá žádné hrdiny, žádné šťastné události, žádné pozitivní výhledy do budoucna. Tvůrci ukazují, že spravedlnost či pravda jsou v takovém životě jen prázdná slova a státní úřady jsou jen jakési loutkové divadlo. Mafie je ta organizace, která stanovuje pravidla, jejíž jediným zájem je finanční zisk a prostředky k jeho dosažení jsou zpravidla různé formy násilí jako vraždy, zastrašování, nálože pod auty aj. Po shlédnutí jsem měl zoufalý a fatalistický dojem. Konejším se tím, že to snad není v takovém měřítku nejen v Itálii a i v jiných zemích na světě, ale sám trochu cítím, že si lžu do kapsy. Roberto Saviano měl mimořádnou dávku odvahy. ()
Osobní poznámka: Před zhlédnutím filmu si zpravidla nedělám "research" o čem to celé je, v jaké zemi se to odehrává a kdo nakonec umře. Nedělám to proto, anóbrž se chci nechat překvapit. Jenže u Gomorry jsem na "překvap mě" efektu celkem krutě dojel. Protože než jsem se stačil jakž takž zorientovat v místě, čase a reálích, běžely závěrečný titulky... Jinak Gomora celkem pěkně (a myslím, že bez příkras) popisuje fungování organizovanýho zločinu - a bere to pěkně od podlahy, přes nejnižší pouliční verbež skrz několik hierarchických pater až k tzv. businessmanům. Jazyk je dokumentární, syrovej a bohužel taky dost nesrozumitelnej - možná toho chci příliš, ale když mě má film bavit, rád bych alespoň rámcově chápal, kdo je kdo nebo z jakých přičin se zrovna dějou nějaký události. Jinak je to stejnej zážitek jako čumet dvě hodiny do rozrytýho mraveniště. ()
Galerie (35)
Photo © Rai Cinema
Zajímavosti (11)
- Matteo Garrone se před natáčením nastěhoval na dva měsíce do nechvalně známé neapolské čtvrti, aby "nasál atmosféru". (Karlos80)
- Název Camorra vznikl spojením dvou slov, capo (šéf) a morra (hazardní hra). (blackrain)
- Autor románu Roberto Saviano žije od vydání románu pod policejní ochranou. (zigot7)
Reklama