Kamera:
Harold RossonHudba:
Lennie HaytonHrají:
Gene Kelly, Donald O'Connor, Debbie Reynolds, Jean Hagen, Cyd Charisse, Douglas Fowley, Millard Mitchell, Rita Moreno, Mae Clarke, Bobby Watson, Lance Fuller (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Jeden z nejlepších muzikálů, které kdy spatřily stříbro plátna, je zároveň výtečnou romantickou komedií, hravou satirou na Hollywood 20. let i mimoděčnou historickou lekcí o jedné z klíčových etap vývoje kinematografie. Hvězdy němé éry se ocitají v osidlech lásky a zvukového filmu a s obojím se vyrovnávají vtipně, vynalézavě a s grácií. A navíc jaksi mimochodem vynaleznou i dabing. (AČFK)
(více)Videa (1)
Recenze (466)
Příjemný, svěží, chytlavý a nejlepší komediální muzikál který jsem viděl s výborným obsazením a hudbou, kterou si divák prostě musí zapamatovat společně s tancem. Velice pozitivní záležitost. [8,5/10] (MGM) (Technicolor /// Produkce: Arthur Freed /// Scénář: Betty Comden, Adolph Green podle vlastní hry /// Kamera: Harold Rosson /// Hudba: Nacio Herb Brown, Lennie Hayton /// Nominace na Oscara: Jean Hagen (herečka ve vedlejší roli), Lennie Hayton (hudba)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Jeden z vůbec nejslavnějších muzikálů všech dob vznikl velmi rychle a zbrkle. Studio namlsané úspěchem Američana v Paříži se rozhodlo kout železo, dokud je žhavé. Neboli splácat dohromady písně z archivu (snad každá už se v nějakém filmu uplatnila), orámovat jednoduchým (leč vtipným!) příběhem a angažovat Gene Kellyho, který se postará o vše ostatní. Takže jednotlivá čísla spolu mají pramálo společného. Typický příklad: trojice Kelly-Reynoldsová-O´Connor nad ránem dumá, jak oživit rozdělaný film, strhaný Kelly konečně dostane nápad udělat ho jako muzikál a praví: "Dvanáctého bude ode dneška můj šťastný den." Ostatní ho opraví, že třináctého, neboť je už ráno, načež se tahle trojka, zničená a vyčerpaná po probdělé noci, pustí do zběsilého tance a zpěvu GoodMorning, Good Morning! Bez předchozí domluvy. ;-) Nebo půlhodinová taneční sekvence, představující další zamýšlený film Dona Lockwooda. Ta nemá vůbec žádnou souvislost s předešlým ani následujícím dějem filmu. Zkrátka totální mišmaš, filmový eintopf. A světe div se - ono to funguje! Protože ty jednotlivé částečky jsou samy o sobě nádherné, hravé, vtipné, nápadité... Žádnému jinému filmu s tak nekonzistentním scénářem bych neudělil 100% ()
Nejlepší muzikál ever! Už i naše prťata (aktuálně 6 let) si zpívají: "Good Morning ..." :). Nejlepší taneční muzikálové scény (mimo bolywoodské kinematografie), jaké znám. Debbie Reynolds je výborná tanečnice, ale zase ne profesionální (porovnejte s Cyd Charisse, která se objeví ve scéně Broadway rhytm), což ale vůbec nevadí a naopak to působí věrohodně. ■ Zajímavost: Píseň Make Em Laugh vznikla vykradením melodie skladby Be A Clown z roku 1948, která byla složena pro film The Pirate a kterou v tomto filmu zpívají Gene Kelly a Judy Garland. Porovnejte: https://www.youtube.com/watch?v=7NVTFnmav4s (verze bez Judy, ale podobnější). A ještě jedna zajímavost - vysvětlení smyslu taneční scény na Broadway (která do děje filmu z dnešního pohledu nepasuje): V roce 1948 vznikl britský film Červené střevíčky. Obsahoval dvacetiminutovou snovou taneční scénu, která v muzikálech té doby založila módu takovýchto stylizovaných vložek "vyšší kultury". ()
Scénář: Adolph Green, Betty Comden .. Show must go on! Zpívající Hollywood aneb jak jsem se naučil mluvit k divákům. Přerod němého filmu na plně zvukový musel být hodně bolestný, naštěstí vzpomínání v podání tohoto malebného muzikálového snímku je hodně zábavný. Barevná podívaná, plná písniček, optimismu a všudypřítomných úsměvů spolehlivě zafunguje na přístupného diváka i po tolika letech. ()
Always dignity! Film o filmu pro film z rodu filmů, na které se dokonale vztahuje trefný popis "výjimečné kvality" od Bordwella a Thompsonové, uzmutý z úvodní kapitoly Písma svatého uctívače pohyblivých obrázků, Dějin filmu. Zní: Některé filmy jsou z uměleckého hlediska prostě výjimečné. Jsou bohaté, dojemné, komplexní, provokující, spletité, smysluplné apod. Alespoň zčásti díky těmto vlastnostem sehrávají takové filmy klíčovou roli v dějinách kinematografie. Já dodávám: Zpívání v dešti se - krom řazení ke smetánce stříbrného plátna - může považovat i za nejlepší muzikál všech časů, rozměrů a dimenzí, který snad není v moci smrtelníků možno pokořit. A nejlepší na tom je, že nejlepší je proto, že muzikálové výstupy, jakkoli nepřekonatelné a úchvatné a kouzelné a božské (byť pro mnohé členy štábu vykoupené velkou dávkou fyzické a duševní tortury způsobené Kellyho diktaturou), jsou pouze jednou z myriády jeho tváří nastavených očišťujícímu dešti slz divácké slasti. Existuje nějaká možnost, jak dát 10*? ()
Galerie (116)
Zajímavosti (61)
- Debbie Reynolds (Kathy Selden) natáčela jako první písničku "Good Morning". Taneční choreografie prý pro ni byla natolik náročná, že po jejím dokončení zkolabovala. (Jirka_Šč)
- Částečnou inspirací ke vzniku filmu bylo zakoupení domu scenáristy od hvězdy němého filmu, která ztratila své jmění právě kvůli zavedení zvuku. (HellFire)
- Cyd Charisse nevedela fajčiť dlhé cigarety, a tak ju to naučil choreograf. (AdamCritic)
Reklama