Režie:
Richard DonnerScénář:
David SeltzerKamera:
Gilbert TaylorHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Gregory Peck, Lee Remick, David Warner, Billie Whitelaw, Harvey Stephens, Patrick Troughton, Martin Benson, John Stride, Freda Dowie, Nicholas Campbell (více)Obsahy(1)
Narodil se v šest hodin, šestého dne šestého měsíce... Britsko-americký film Přichází Satan! režiséra Richarda Donnera patří ke komerčně nejúspěšnějším hororům s okultistickou tematikou, které prožívaly svůj rozmach ve Spojených státech 70. let. Působeni Satana je v Donnerově filmu dáno do souvislosti s politikou: americkému diplomatovi Robertu Thornovi je za podivných okolností podstrčen k adopci chlapec Damien, ve skutečnosti vtělení Antikrista. Po řadě záhadných nehod, jejichž oběťmi jsou lidé odhalující pravou tvář dítěte, vyhledá Thorn v zoufalství kněze, který mu vyjeví, co musí udělat. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (597)
Ano, Vymítač ďábla je stále jen jeden, a tak, jak mě mrazí z jeho konce, mě asi už z konce žádného jiného filmu mrazit nebude, jenže... Jenže Přichází Satan! je zkrátka taky extratřída. A Goldsmithova hudba obzvlášť. Znal jsem ji pouze ze samostatného poslechu, ale až tady byla tak démonická, že jsem pochopil, proč se i nahluchlí akademici uráčili Goldsmithovi konečně toho Oscara dát (ačkoliv už dávno měl mít nejméně tři za Planetu opic, Pattona a Motýlka). ()
Donner ukázal, jaký je skvělý filmař. U Omenu se budete bát a u Lethal weapon zase smát. Film je našlápnutý takřka od začátku do konce a vynikající Gregory Peck to jen potvrzuje. Přičtěme efektní smrti, depresivní atmosféru, neméně depresivní hudbu a vlastně celý námět se scénářem. Co můžete očekávat ? Nejlepší satanistický film všech dob. Oceňuji střídmé zacházení se samotným dětským protagonistou. Mnohem víc mě bavila druhá detektivní linka s fotografem, celkově mě vtáhla ta znepokojivá atmosféra s výbornou hudbou. [Přesná stopáž: 111 min] ()
Už som začínal byť znechutený horrorovým a čím ďalej tým viac naivnejším žánrom, takže som rád, že mi tento upadajúci pocit vyvrátil tento film. Je len pár filmov zaoberajúcich sa námetom satanizmu, ktoré stoja za opätovné zhliadnutia a tento rozhodne patrí medzi ne. Skvelá atmoška a opäť nám réžo dokazuje, že hudba je najpodstatnejšia stránka kvalitného hororu. 80%. ()
Je to dosť dobrý horor so satanskou tématikou. Má veľmi dobrý príbeh o veľvyslancovi, ktorého skutočný syn umrie a tak bez vedomia manželky si vezme iného chlapca, ktorý nemá rodičov, pričom ho berie za vlastného, ale časom sa okolo neho začne diať mnoho zvláštnych vecí a nevysvetliteľných úmrtí a tak postupne veľvyslanec začne veriť tvrdeniam, že jeho syn má niečo spoločného s diablom. Spracovanie je výborné, dej si prakticky po celý čas plynie pomerne pomaly, pričom strieda rodinné scény s tými dôležitejšími a hororovejšie ladenými a dej je celý čas nadmieru zaujímavý s viacerými prvkami, ktoré ho ozvláštnia a vylepšia, hlavne skvelý nápad s fotografom a spokojný som aj s jeho gradáciou. Napätie síce nie je až tak výrazne prítomné, ale vo filme s touto tématikou mi to vôbec neprekáža, pre potreby filmu je správne dávkované a páči sa mi výborná hororová atmosféra, ktorá sa tiahne filmom celý čas a dodáva filmu tú správnu satanskú atmosféru. O klasických hororových scénach sa tu hovorí ťažko, keďže tento film funguje na trochu inom princípe, to pravé zlo je hlavne cítiť a keď je zhmotnené, tak v niečom, čo až tak moc rešpektu nevyvoláva, ale aj tak viacero scén je vydarených, obzvlášť skvelo premyslená a aj natočená smrť fotografa. Herecké obsadenie sa mi páči, výborný Gregory Peck, dobre zahraný chlapec v podaní Harveyho Stephensa a mnoho zaujímavých postáv na čele s fotografom. Réžia je perfektná, je to rozhodne vrcholné dielo Donnerovej filmografie, skvelá je aj technická stránka a pochváliť musím aj výbornú hudbu. Síce satanskú tématiku až tak moc nevyhľadávam, ale Prichádza satan je aj tak vydarený horor, ktorý patrí medzi to najlepšie zo svojej kategórie a je to najlepší horor sedemdesiatych rokov. Objektívna kvalita filmu- 85%, film sa páči mne na 78%. ()
Nadčasová žánrová klasika, v mnoha ohledech filmařsky dokonalá. Donner náramně buduje temnou a zlověstnou atmosféru plíživě a neodvratně se blížící apokalypsy a s hitchcockovskou precizností graduje jak jednotlivé scény (některé jsou nezapomenutelné), tak celý příběh. Gregory Peck je v hlavní roli naprosto fantastický (nedokážu si v té roli představit nikoho jiného). To, jak jeho veskrze racionálně smýšlející a duševně stabilní hrdina postupně propadá zoufalství a beznaději z rozumem těžko vysvětlitelných tragédií, snad ani nemohl zahrát lépe. První zásadní snímek mého oblíbeného režiséra dlouhodobě považuju za nejlepší satanistický horor (těsně vítězí nad Vymítačem ďábla a Rosemary má děťátko). A to už jen proto, že každý jeho hypotetický nedostatek (některé trikové záběry už nepůsobí moc přesvědčivě) zcela nekompromisně vyvažuje (či lépe řečeno "přehlušuje") jeden z nejlepších orchestrálních soundtracků všech dob, za nějž legendární Jerry Goldsmith dostal svého jediného (!) Oscara. I na samostatný poslech neskutečný zážitek. 100 % ()
Galerie (124)
Zajímavosti (65)
- Producenta filmu Harveyho Bernharda málem zasáhl blesk při návštěvě Říma. (Specs)
- Gregory Peck (Robert Thorn) dostal za svou roli honorář 250 tisíc amerických dolarů + 10 % ze zisku. Film přitom v kinech vydělal více než 60 milionů dolarů, a to jen v USA. (HellFire)
- Harvey Stephens, který ztvárnil Damiena, vyhrál konkurs vskutku "ďábelsky" – když ho režisér Richard Donner vyzval, aby se k němu rozběhl a snažil se ho uhodit, chlapec ho prudce kopl do rozkroku a pokračoval v tom i poté, co Donner volal "Stop!". "Našli jsme ho," dodal potom. (-bad-mad-wolf-)
Reklama