Režie:
Fred CavayéKamera:
Alain DuplantierHudba:
Klaus BadeltHrají:
Vincent Lindon, Diane Kruger, Lancelot Roch, Olivier Marchal, Liliane Rovère, Olivier Perrier, Ivan Franěk, Moussa Maaskri, Marc Robert, Vincent Dubois (více)Obsahy(2)
Lisa Auclertová (Diane Krugerová) pracuje ako novinárka, jej manžel Julien (Vincent Lindon) je profesor literatúry. Spolu so svojím šesťročným synom Oscarom (Lancelot Roch) vedú pokojný a harmonický rodinný život. Všetko sa zmení vo chvíli, keď im do bytu vtrhne polícia a Lisu zatkne. Novinárku obžalujú z vraždy jej nadriadenej a odsúdia na niekoľkoročný trest. Hoci Lisa neustále opakuje, že je nevinná, dôkazy svedčia proti nej – odtlačky prstov na vražednej zbrani, krv obete na jej kabáte a ostrá hádka s obeťou tesne pred jej smrťou. Julien je však skalopevne presvedčený o nevine svojej manželky a nemieni sa vzdať. Rozhodne sa, že podnikne mimoriadne riskantnú akciu, len aby Lisu očistil a oslobodil. (TV JOJ)
(více)Recenze (209)
Sice poněkud nepravděpodobný příběh, ale poutavý a napínavý. Nepravděpodobný v mnohých detailech. Může být člověk neprávem obviněn, aniž by se podrobně vyšetřil případ a nehledal skutečný viník? Jako by pravděpodobnost skutečného viníka ani neexistovala, jako by se jednalo o příběh odkudsi z totalitního území, kde právo neznamená nic. Myslíte, že by se tohle mohlo stát ve vyspělém právním evropském státě? Já vlastně ani nevím, pravda je, že i v některých "demokratických" zemích, a nemusíme chodit daleko, je právo občana také podupáváno. No, ale k rozběhnutí filmového krimipříběhu to asi stačí. Prostě bylo potřeba navodit dojem neprávem obviněné osoby, tak každá myšlenka, byť nepravděpodobná je dobrá. Je možné, aby člověk, povoláním učitel, byl schopen připravit sám, bez jakékoliv podpory lidí znalých kriminální posvětí scénář vedoucí ke svobodě? Zbaštil jsem to jen proto, že jsem se chtěl pobavit. A to se také stalo. ()
"Víte, utéct je jedna věc, ale těžší je pak zůstat na svobodě." Existuje pěkně macaté kvantum filmů o nevinnosti a touze dojít k objasnění. Pour elle na to jde jinak, přesto už někde viděné - žena ve vězení a manžel, co se s tím nedokáže smířít a začně tak spřádat plány na útěk ala Michael Scofield. Ten náhoďácký konec si přeci jen mohli vymyslet lépe! ()
Oproti podařenému remaku s Russellem Crowem se jedná o slabý čajíček bez chuti a zápachu, jehož účinek ještě snižuje minimální prostor pro hraní Diany Kruger. Údajně thriller ostrý jako břitva bohužel zaostává v silné konkurenci moderních strojků na holení. Francouzské pojetí spíš klade důraz na dramatičnost gest než na pořádnou akci, což taky není nejlepší cesta. Podstatné detaily obsažené v remaku bohužel chybí a naopak přebývá, co nejde úplně přesně definovat, ale souvisí tak trochu s rutinou, nudou a zklamáním. ()
Vyzrálé francouzské drama není tak emočně vypjaté a komplikované jako americký remake (který jsem na(ne)štěstí viděl dřív), přesto má řadu superlativ v podobě kamery nebo atmosféry. Jasně vystavěný příběh navíc těží zejména z hereckého umění obou hlavních představitelů Vincenta Lindona a Diane Kruger – a právě Kruger výrazně zastiňuje Elizabeth Banks v americké verzi. Jinak je ale francouzský předobraz zbytečně rychle odvyprávěný (mrzí to zejména při přípravě celého zoufalého plánu), tím pádem několikrát hupsne přes hranici uvěřitelného. Zaoceánská verze byla sice typicky americká, ale zato nápaditější, hravější, vzrušivější, přístupnější a až na pár mrknutí na diváka i uvěřitelnější. Navíc se celým filmem linul i onen nejistý opar, jak to vlastně s onou vraždou bylo (Francouzi to naopak vyplácli hned na začátku, což mi přijde jako velká škoda).. přes všechny výtky za 4*.. ()
Nevinné, intimnější a přímočařejší, než rozmáchlejší americký bratříček. Haggis, ale narozdíl od Cavayého, dávkuje napětí a emocionální pasáže s větší intenzitou a dotahuje řadu motivů, které francouzský originál pouze načrtává. Nicméně velice milé setkání a sonda do duše člověka, který neváhá obětovat všechno, co vybudoval, PRO NÍ!!! ()
Galerie (20)
Photo © Benelux Film Distribution
Zajímavosti (12)
- 150 dětí se zúčastnilo konkurzu na roli malého Oscara. Režisér Fred Cavayé chtěl původně pětiletého chlapce, ale zjistil, že tak bude nemožné film natočit, protože takto staré dítě by mohlo legálně pracovat jen 2 hodiny denně. A tak byl vybrán šestiletý stydlivý chlapec Lancelot Roch, a to díky své podobě s Diane Kruger. (HappySmile)
- Scénáristé Fred Cavayé a Guillaume Lemans nedělali kvůli hlavní zápletce, jak se dostat z vězení, nějaké velké průzkumy mezi trestanci, protože nechtěli, aby diváci zapomněli na to, že hlavní hrdina je obyčejný člověk - amatér, který vlastně doopravdy neví, jak to má správně udělat. (HappySmile)
- Cavayé vysvetlil zápletku a motiváciu na natáčanie filmu: "Chceli sme nakrútiť skutočný ľudský príbeh o obyčajnom človeku, ktorý robí mimoriadnu vec, pretože čelí justičnému omylu. Film hovorí aj o odvahe – hovorí, ako prejavujete odvahu v závislosti od situácie. Napríklad vo Francúzsku boli aj dobrí ľudia, ktorí nešli do odboja proti Nemcom.“ (Arsenal83)
Reklama