Režie:
Pavel HášaScénář:
Josef EismannKamera:
Adolf NavaraHudba:
Jiří ŠustHrají:
Václav Neužil st., Pavel Pípal, Jiří Chmelař, František Baťka, Jiří Samek, Jaroslav Choc, Milan Vlachovský, Věra Vlčková, Marta Šolcová, Eva Wimmerová, Miloslav Včala, Jiří Kostka, Jarmila Balašová (více)Obsahy(1)
Zdánlivě nesmyslná vražda v rekreační chatě filmařů odkryje tajemství z doby válečné kolaborace. Komorní detektivka podle románu Františka Kafky. V rekreačním středisku filmařů došlo k výpadku elektrického proudu. V té chvíli byl zavražděn profesor Bukovanský, který se právě vrátil z návštěvy Curychu. Jednal tam s bývalým filmovým teoretikem, emigrantem, který mu měl pomoci objasnit některé aspekty válečné kolaborace filmových pracovníků a zvláště chování režiséra Holuba, který byl jako údajný kolaborant usmrcen rozvášněným davem. Bukovanský byl nesmiřitelný kritik a měl mnoho nepřátel. V hledáčku kriminalistů je Bukovanského bývalá milenka a matka nemanželského dítěte, i jeho nynější milenka, která od něho chtěla odejít k příteli, docentu Herlemu. Jenže i ten je uprostřed vyšetřování nalezen mrtvý. Motiv těchto zločinů je zprvu nejasný... (Česká televize)
(více)Recenze (32)
Naplňuje vše, co čekám od černobílé TV detektivky z r. 1972, TV studio opustila kamera jen na jednu scénu, jinak vše je konverzačka v místnosti, bez zvláštních rekvizit. Úchvatné bylo, že tam jsou samí herci, které jsem nikde jinde neviděl (s výjimkou paní Vlčkové). Tím je ten pořad velice osvěžující. ()
Případ jako takový je docela zajímavý, ale jeho zpracování, v podstatě výhradně formou dialogů, už méně. S pár drobnými úpravami z toho mohla být nadprůměrná rozhlasová hra, takto jen sotva průměrná televizní inscenace. Přišlo mi, že by si bez té (tady v podstatě zbytečné) obrazové stránky, člověk ty dialogy více užil.... ()
Samotné téma tohoto kriminálního případu je jistě zajímavé a nakonec vcelku slušně zpracované. Kolaboranti, udavači, bonzáci – nejen za dob gestapa a komárů, ale už i dnes se dost bonzuje (jak smutné). Smutné jako osud skutečného Jana Svitáka. Nicméně zde má film sice místy trochu vlažnější tempo, ale osobně se mi líbila celková atmosféra i postupné rozplétání samotného důvodu k dvojnásobné vraždě a odhalení pachatele. A že tu byla spousta nevýrazných postav? - herecké výkony většiny zúčastněných přesto byli slušné. Prostě klasická průměrná záležitost. Věra Vlčková – jo té to zase slušelo… ()
Pribeh zacina pomalou hudbou,u ktere by divak spise usnul.To je vsak jen klamne zdani,jelikoz vzapeti po objeveni tela prvni obeti se dej zacne pekne odvijet.Patrani se ujmou dva kriminaliste a nenechaji nas vydechnouti.Divak musi byt neustale soustreden,jelikoz vyslech strida vyslech,otazka nasleduje otazku,V podstate se neprestane mluvit a vyslychat do konce filmu.Pan Hasa odvedl perfektni praci.Napeti je stupnovano a vrah neni znam....Jelikoz je stale slyset mluvene slovo,neni pritomna hudba,ktera se objevi jen pri par ojedinelich okamzicich,kdy jeste navysi jiz zminovane napeti. ()
Televizní komorní detektivka odhaluje mezi filmařskou komunitou, trávící rekreaci na podnikové chatě, tajemství kolaborace z války a která má plno podezřelých a jednoho vraha. Obsazení sází na neotřelé a méně známé tváře a to jen ke prospěchu věci. Přitom vůbec nepůsobí nějak uměle, právě naopak, chovají se přirozeně a dialogy odříkávají naprosto nenásilně. Pavel Háša byl ohromný režisér a já jsem mu vždycky zobal jeho příběhy z ruky. Hudba Jiřího Šusta náramně dotváří atmošku. Pro mě velké překvapení a zase jen přesvědčení, že v televizním archívu se musí válet ještě spousty podobných skvostů. ()
Galerie (4)
Photo © Česká televize / Vlasta Gronská
Zajímavosti (2)
- Jiří Samek, jenž hraje druhou oběť, a Dáša Neblechová představující listonošku byli skuteční manželé. (Ganglion)
Reklama