Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Křehká komedie o tajuplném životě v zahradě. Film oceněný šesti Českými lvy, na Prix Italia a na MFF Karlovy Vary. Poetická komedie, která v roce 1995 získala šest Českých lvů a stala se filmovou událostí roku, vypráví příběh třicátníka Jakuba, kterého zachycuje v momentě, kdy se na něj řítí jeden problém za druhým. Neumí vyřešit svůj vztah s vdanou Terezou, práce ho neuspokojuje, nerozumí si s otcem, s nímž žije ve společném bytě. Rozhodne se změnit svůj život a odchází na pár dní do dědečkova opuštěného domu na venkově. Netuší, že jeho pobyt na tajuplném místě se po setkání se záhadnou dívkou prodlouží... Film vyniká obrazovou malebností, jeho režisérem byl Martin Šulík a představitelem hlavní role Roman Luknár (momentálně hraje v seriálu ČT Neviditelní). Marián Labuda v roli otce byl za herecký výkon ve vedlejší roli oceněn Českým lvem. (Česká televize)

(více)

Recenze (183)

Renfield 

všechny recenze uživatele

Jakub na své cestě z vyhoření zpět do života potkává i nezvané hosty, kteří se čas od času na zahradě objeví. Ti svůj význam sice mají, ale scény s nimi jsou oproti těm s Jakubovým otcem, nebo nejlépe samotnou Pannou zázračnicou, téměř poloviční. Vypravěčovo označení Heleny snad nemohlo být trefnější, Zuzana Šulajová v její roli působí opravdu magicky a i když to sama rozhodně nemá snadné, Jakubovi pomůže onu cestu zpět nalézt. Tedy takhle, pomohou si navzájem. Jejich vztah je plný takové příjemné pozitivity, výborné jsou scény postupného sbližování (mraveniště... ten film má i humor a není ho málo), ty stále intenzivnější a jasnější pohledy očí. V závěru strom poznává svého otce, osudy se prolnou a Jakub by už vlastně ani nepotřeboval pohádkovou zahradu. Jenže jde takové místo úplně opustit? Těžko. Vrchol poetiky tohle dílo. 80% ()

Esgalnor 

všechny recenze uživatele

Ta poetičnost tam je a je jí spousta. A to je možná jeden z faktorů, proč jsem tomu filmu nějak nepřišel na chuť. Je tam několik WTF momentů (výměna auta) a over-the-top scén (čůrání). Ačkoliv ve většině těchto částí chápu jejich symbolický význam, nic to nemění na faktu, že mi přijdou vážně zvláštní. Navíc to nijak nevtáhne do děje, tak si to plyne a nehledí to na diváka. Každopádně režie je překvapivě zručná a především herci jsou perfektní, jejich výkony mě nutily film opravdu sledovat. Do toho ještě sympatická hudba. Zpátky na průměr to sráží neskutečně otravný vypravěč s kapitolováním. Nesedlo mi to, ale míň než tři hvězdy si to nezaslouží. ▐ Plusy: Velmi schopní herci, kteří dostávají dost prostoru (hlavně ústřední trio Luknár - Labuda - Šulajová); kvalitní režie Martina Šulíka; velmi příjemná hudba, to vše vyšperkováno několika zajímavými myšlenkami, které se dostanou pod kůži i člověku, kterému se film nelíbil. ▐ Mínusy: Rozhodně nejde o nic relaxačního, což neberu jako zápor, ale jako prostý fakt. Některé metaforické scény jsou ale místy až příliš podivné (rozhovor o závěrečné levitaci) nebo nesmyslné (Benedikt?) nebo "artové," že to filmu spíš škodí. Těžko to člověka vtáhne do děje a pokud člověk neholduje metaforické poezii, moc se v tom nevyžije. ▐ Ve zkratce: Nadprůměr ve vodách slovenského filmu, technicky a herecky bezchybný, přesto bez jiskry. Mně osobně to nesedlo - udělené tři hvězdy jsou tedy spíš subjektivní. Jsem si jistý, že na každého film zapůsobí jinak. ()

Reklama

ancientone 

všechny recenze uživatele

Odhliadnuc od skvelého scenára, plynulej, bohatej a nenútenej metaforiky, Godárovej hudby, zmyslu pre humor a invenčného citovania filozofov prepojeného s vizuálnymi pointami, odkazovania na slovenský aj európsky film (Uher, Tarkovsky...) budovania jemnej harmonickej atmosféry a implikácie magického realizmu je najpodmanivejším znakom Šulíkovho diela jeho úzke prepojenie so svetom výtvarného umenia. Mizanscéna v úzkej spolupráci s lyrickou kamerou Martina Štrbu akoby parafrázovala obrazy Maneta, Segantiniho, Millaisa a Merseho. ............. Snímka sa ako celok konštantne ponára do prírodnej spirituality, v ktorej ľahko splynie s obrazmi G. Segantiniho alebo Paula Cézana, Carla Fredrika Hilla.... V najsilnejších momentoch berie prostredie filmu divákovu myseľ do rozpoložení podobných prostrediu impresionistického Raňajkovania v tráve (Manet), Májového pikniku (Merse) alebo magického Odchodu jesene (Millais). Tvár Zuzany Šulajovej zasa neraz pripomenie Millaisovu Oféliu. Tiež so sebou prináša nádych živočíšne pulzujúcej a zároveň nežnej erotiky. Akoby sa Manetova Olympia skrížila so Švantnerovou Zunou. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Nádherný film o návratu a očišťování, o možnostech dialogu člověka a přírody, zasazený do osamělé podletní zahrady, která je ve svém skrytu pozemským Edenem a která se stává díky své poloze na cestách světců a filosofů také obrazem světa. Martin Šulík v příběhu o muži, který poprvé vstoupil do krajiny svého dětství až ve svém zralém věku, prokázal neobyčejný cit pro symbolickou imaginaci a pro poctivost obrazu: každý záběr je vtahující a maximálně sdělný. Snímek, k němuž se lze stále vracet. ()

Hanys_ 

všechny recenze uživatele

Poprvé viděno asi hned po Českých lvech, na kterých posbírala Záhrada co se dalo (11 nominací působilo, že ten film musí být dokonalý) a je fakt, že jsem byl tehdy docela zklamaný. No, dneska dopoledne jsem si tuhle magickou poetiku dal znovu a ze Záhrady jsem nadšený. Luknár perfektní a mladičká Zuza nádherná. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (13)

  • Scenár bol písaný na starom laptope v programe T602 a ukladaný na diskety, ktoré sa potom konvertovali pre francúzskeho koproducenta. (Raccoon.city)
  • V scéne s liečivými mravcami, keď sa Jakub (Roman Luknár) škriabe na nohách, má na sebe ponožky, avšak o chvíľu, keď sa vyzúva do mraveniska, je už bosý. (JOZZZKO)

Související novinky

Marián Labuda 1944 - 2018

Marián Labuda 1944 - 2018

05.01.2018

Ve věku 73 let zemřel náhle slovenský herec Marián Labuda. Syn krejčího a nadšený ochotník absolvoval divadelní fakultu VŠMU v roce 1965 a hned nastoupil do činohry Slovenského národního divadla. O… (více)

Reklama

Reklama