Režie:
Max OphülsScénář:
Arthur LaurentsKamera:
Lee GarmesHudba:
Friedrich HollaenderHrají:
James Mason, Barbara Bel Geddes, Robert Ryan, Barbara Billingsley, Sonia Darrin, Natalie Schafer, Frank Ferguson, Mike Lally, Bert Stevens, Frances Morris (více)Obsahy(1)
Do konečné podoby tohoto snímku se prolnulo více autorských podnětů. Vznikl podle románu soudobé spisovatelky Libbie Blockové. Konečný scenáristický kredit sice patří Arthuru Laurentsovi, nicméně podle novodobých pramenů další verze scénáře vyšly v rozmezí let 1946-1948 z dílny Abrahama Polonského, Paula Jarrica, Selmy Steinové a Paula Triverse. Je také nutné přičíst osobní zkušenost Maxe Ophulse ze spolupráce s výstřední a nevypočitatelnou osobností milionáře Howarda Hughese na zamýšleném filmovém projektu Vendetta, o níž Laurentsovi vyprávěl. Přese všechnu tuto počáteční autorskou rozmanitost nese konečná podoba filmu V pasti jasné rysy Ophulsova rukopisu, a to především v tématu a jeho zpracování. Bez ohledu na dobu či zemi vzniku (točil ve čtyřech zemích dvou kontinentů, před i po 2. světové válce) se Ophulsovy filmy zabývají emocionálními vztahy mezi ženou a mužem, přesně řečeno zkoumají druhořadé postavení ženy v patriarchálním světě, které je ve všech variantách pastí. Oproti zavedené konvenci mužské nadřazenosti, určující také perspektivu pohledu na problematiku, Ophuls vždy vypráví z hloubi hrdinčiny citovosti. Tím se vymyká své době, neboť teprve 70. léta minulého století začala ženu v hierarchii narace stavět přinejmenším do rovnocenného postavení. Zde je lapena začínající modelka, jejímž snem je přivdat se do vysoké společnosti bez ohledu na to, půjde-li o manželství z rozumu, či z lásky. V duchu této ambice byla vychována, k jiné možnosti není schopna se upnout. O ruku ji opravdu požádá milionář, s nímž nečekaně stráví několik romantických chvil. Stane se jeho manželkou netušíc, že tento muž v sobě skrývá posedlost penězi a potřebou vlastnit a zcela ovládat, tedy pohrdat i ponižovat svou partnerku. Zjevně je vydán na pospas psychopatickým sklonům a právě jím se Ophulsův film hrouží do noirových temnot. Jeho projevy hrubosti a násilností pouze zakrývají bezradnou slabost a charakterovou méněcennost, vlastnosti příznačné pro antihrdinu období černého filmu. (Letní filmová škola)
(více)Hrají
James Mason
Velká Británie
Nejlepší filmy:
Na sever Severozápadní linkou (1959)
Ježíš Nazaretský (1977) (TV film)
Julius Caesar (1953)
Barbara Bel Geddes
USA
Nejlepší filmy:
Závrať (1958)
Blood on the Moon (1948)
V pasti (1949)
Robert Ryan
USA
Nejlepší filmy:
Nejdelší den (1962)
Tucet špinavců (1967)
Divoká banda (1969)
Barbara Billingsley
USA
Nejlepší filmy:
Město iluzí (1952)
Násilný čin (1948)
Připoutejte se, prosím! (1980)
Sonia Darrin
USA
Nejlepší filmy:
Věčná Eva (1941)
Hluboký spánek (1946)
Frankenstein a Vlkodlak (1943)
Natalie Schafer
USA
Nejlepší filmy:
Producers' Showcase (1954) (seriál)
Den kobylek (1975)
Tajemství za dveřmi (1948)
Frank Ferguson
USA
Nejlepší filmy:
Písně z Broadwaye (1949)
The People Against O'Hara (1951)
Nikdy nezbohatneš (1941)
Mike Lally
USA
Nejlepší filmy:
Podraz (1973)
Zpívání v dešti (1952)
Život je krásný (1946)
Bert Stevens
USA
Nejlepší filmy:
Někdo to rád horké (1959)
Svědek obžaloby (1957)
Norimberský proces (1961)
Frances Morris
USA
Nejlepší filmy:
The Miracle of Our Lady of Fatima (1952)
V kleci (1950)
Konflikt (1945)
Dorothy Christy
USA
Nejlepší filmy:
Zázrak v New Yorku (1947)
Veřejný ženich (1937)
Laura (1944)
Art Smith
USA
Nejlepší filmy:
Na opuštěném místě (1950)
Dopis neznámé (1948)
Hranice temnoty (1943)
Harold Miller
USA
Nejlepší filmy:
Song of Love (1947)
Sunset Boulevard (1950)
Norimberský proces (1961)
Max Wagner
Mexiko
Nejlepší filmy:
Život je krásný (1946)
Bouřlivá dvacátá léta (1939)
Jako zabít ptáčka (1962)
Curt Bois
Nejlepší filmy:
Casablanca (1942)
Ústřicová princezna (1919)
Nebe nad Berlínem (1987)
Ralph Brooks
USA
Nejlepší filmy:
Love Crazy (1941)
Pan Verdoux (1947)
Věčná Eva (1941)
Merrill McCormick
USA
Nejlepší filmy:
Robin Hood (1922)
Kdybych byl králem (1938)
Texas (1941)
Wilbur Mack
USA
Nejlepší filmy:
Život je krásný (1946)
Svědek obžaloby (1957)
Nejlepší léta našeho života (1946)
Wilton Graff
USA
Nejlepší filmy:
Žízeň po životě (1956)
Nátlak (1959)
Hrůzovláda (1949)
Ann Morrison
USA
Nejlepší filmy:
Přelet přes oceán (1957)
Dům cizinců (1949)
The Tall Stranger (1957)