Režie:
Charles LaughtonScénář:
James AgeeKamera:
Stanley CortezHudba:
Walter SchumannHrají:
Robert Mitchum, Shelley Winters, Lillian Gish, James Gleason, Evelyn Varden, Peter Graves, Corey Allen, James Griffith, Gloria Castillo, Don Beddoe (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Film noir o zradě, hříchu, nevinnosti, a zejména odvěkém souboji dobra se zlem. Jeden z nejúchvatnějších padouchů filmového historie, ďábelský Harry Powell, se snaží vetřít do rodiny svého bývalého spoluvězně. Jeho děti by totiž měly vědět, kde je ukrytý lup. Když před tímto zákeřným a nemilosrdným reverendem děti prchnou, pronásleduje své malé oběti vytrvale až do velkého finále. Vizionářský film, který je také poctou němé kinematografii od Griffitha po vrcholná díla německého expresionismu, byl ve své době nepochopen a propadl u diváků i kritiky. Dnes je snímek absolutní klasikou, nechybí v prestižních žebříčcích kultovních filmů a sám se stal jedním z nejcitovanějších filmových děl. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (165)
Tento pribeh by sa dal rozdelit na dva zanre. Rozpravka a thriller. A funguje to dobre. Robert Mitchum si zaporaka doslova vychutnaval a ja som si vdaka nemu vychutnaval film. Detski herci tiez zahrali svoje ulohy slusne. Chvilkami, ked boli deti na uteku pred diabolskym reverendom Mitchumom, stracal dej na napäti, ale hned ako sa na scene objavil spominany Mitchum, vsetko sa vratilo do starych kolaji... 30.01.2009 _____ Robert Mitchum - (Harry Powell) +++ Shelley Winter - (Willa Harper) +++ Lillian Gish - (Rachel Cooper) +++ Billy Chapin - (John Harper) +++ Sally Jane Bruce - (Pearl Harper) +++ Hudba: Walter Schumann +++ ()
Obsahově podvratné dílo, kde ze začátku sledujeme souboj prohnilého pastora a dvou nevinných dětí o balík peněz, aby pak v polovině režisér přehodil výhybku a vyprávěl příběh z opačné perspektivy. Ďábelský a náboženské písně zpívající Mitchum je se svým tenorem natolik podmanivý, že by mi bohatě stačilo dívat se celý film jenom na něj. Prostí vesničané jeho kouzlu podlehli úplně stejně, stačilo jim, že káže slova boží a hned je to nejsvatější muž ze všech - velmi vynalézavá kritika církve. Technická stránka potom nemá chybu, hry se světlem, kontrasty, zkrátka lahůdka. Nebyl on Charles Laughton taky tak trochu ďábel? ()
Americká kinematografia obsahuje niekoľko vo svojej krajine kultových a všeobecne uznávaných klasík, o ktorých u nás pomaly nikto nechyroval. Nebyť kanálu MGM, ani by som sa o jednom z nich, Lovcovej noci, nikdy nedozvedel. Unikátna zmes filmu noir, drámy, westernu, rozprávky a artového filmu v jednom. Sympaťák Mitchum tu prekvapil svojou nekompromisne zápornou postavou onoho Lovca. Film ponúka množstvo myšlienok a podnetov na zamyslenie, ktoré nebudem rozpisovať, pretože ak ste fanúšikom klasickej kinematografie, takúto lahôdku si určite nenecháte utiecť. ()
Je s podivem, jak může v několika málo vteřinách film střídat geniální vizuální momenty s naprosto tragickým herectvím, dialogy a střihovou skladbou. Tenhle slavný film je pro mě reprezentantem téměř všeho negativního, co se pojí ke kinematografii 50. let. Obecně vzato, dalo by se říct, že každý dobrý film má postavy, které můžeme považovat za životné, vrstevnaté, lidské. Naopak špatný film má často namísto propracovaných charakterů jen nositele stereotypních vlastností, panákovité roboty, jejichž repliky šustí papírem. A přesně takhle vypadá v podstatě každá scéna Lovcovy noci. Panáci odříkávají repliky, které by nikdo nikdy nevypustil z úst a do toho toporný střih nešikovně nastřihává různé reaction shoty. Vrcholným příkladem budiž strašlivé herectví představitele malého Johna, jehož reaction shoty působí jako nepovedené cvičení na téma Kulešovův efekt. Jako o to větší kontrast pak opravdu působí několik spásných magicko realistických momentů, kdy pár vteřin osamoceného a vizuálně strhujícího záběru řekne divákovi víc, než ta upachtěná koláž šustící papírem. Žánrově i tematicky je Lovcova noc zajímavým snímkem (dokázal bych si představit remake třeba od Guillerma del Tora), ale absolutně ho sráží prkenné neumětelství na poli scénáře, vedení herců i budování rytmu střihové skladby. 4/10 ()
Pro mě celkem těžko hodnotitelná věc - rok 1955 za prvé, pak ten styl vyprávění zadruhé, což jsem snad ještě v žádném jiném filmu neviděl, nepamatuji si. Vidět to jako dítě v té době, tak na to dosmrti nezapomenu a ksicht Roberta Mitchuma nechci už v životě vidět. Z pohledu mého jako teď je to film, který mě rozhodně zaujal, asi ho uvidím minimálně ještě jednou a názor budu mít trošku rozsáhlejší a jasnější. Když o tom tak přemýšlím, tak se na to vlastně ani netěším a možná ho podruhé ani neuvidím, protože mě ve své druhé půlce dost nudil. Ale něco na tom je, rozhodně pak úchvatné záběry v druhé půli.. pro me strašně špatně stravitelný film, který zatím schválně nechám bez číselnýho hodnocení. ()
Galerie (137)
Zajímavosti (24)
- Robert Mitchum neskôr povedal, že Charles Laughton bol jeho obľúbeným režisérom a uviedol, že tento film je jeden z najobľúbenejších, v ktorých hral. (westerns)
- Posledná veta Shelley Winters „Bless us all...“ prednesená tesne predtým, ako jej Robert Mitchum podrezal hrdlo, bola nakoniec z filmu vymazaná. (westerns)
- Reverend Harry Powell (Robert Mitchum) byl v roce 2003Americkým filmovým institutem AFI zařazen v žebříčku nejzápornějších postav v dějinách amerického filmu na 29. příčku. (TheDude)
Reklama