Režie:
Federico FelliniKamera:
Giuseppe RotunnoHudba:
Nino RotaHrají:
Pupella Maggio, Armando Brancia, Magali Noël, Ciccio Ingrassia, Nando Orfei, Maria Antonietta Beluzzi, Nella Gambini, John Karlsen, Ted Rusoff (vypravěč) (více)Obsahy(1)
„Každý film má vztah k určitému období mého života," říkal Fellini. A film Amarcord (1973) to má přímo v názvu: „a m'arcord" v romagnském nářečí, neboli „io mi ricordo" italsky, znamená totiž „vzpomínám si". .. Malé přímořské městečko 30. let minulého století je obrazem Felliniho rodného Rimini. Ve volném toku vzpomínek a asociací se režisér v jednotlivých epizodách vrací do dob svého dětství a dospívání. Po velkorysém obrazu slavného a velkého města ve filmu Roma, který natočil o rok dříve, se v Amarcordu vrací do důvěrnějšího prostředí malého městečka zalidněného ve své jedinečnosti a bizarnosti nezapomenutelnými postavami. Hrdina filmu Titta nám představuje na pozadí čtyř ročních období svůj malý svět – svéráznou rodinu v čele s otcem a jeho odbojným přístupem k fašistickému režimu, bláznivého strýce Tea, spolužáky z gymnázia, kadeřnici Gradiscu (Štěstíčko) i převyvinutou trafikantku. Amarcord však není jen příjemně nostalgický – v Tittově / Felliniho vyprávění jsou i bolestné vzpomínky na ztrátu blízkých, neuskutečněné sny a něco, co už je nenávratně pryč. Amarcord je film o setkávání a loučení, o poznávání a ztrátě iluzí, v jedinečné poetice kombinující reálné obrazy městečka a jeho obyvatel s fantastickými obrazy. Snímek byl oceněn Oscarem pro nejlepší zahraniční film a mnoha dalšími cenami. (Česká televize)
(více)Zajímavosti (10)
Volker Schlöndorff
- V roce 2022 se zúčastnil slavné ankety, kterou každých deset let připravuje britský časopis Sight and Sound. Přední světoví odborníci v ní sestavují žebříček stovky nejlepších filmů všech dob. Volker Schlöndorff dal své hlasy těmto deseti snímkům: Žalozpěv stezky (1955), Pravidla hry (1939), V přístavu (1954), Armáda stínů (1969), Amarcord (1972), Ivan Hrozný (1945), Chamtivost (1924), Žít (1952), Posedlost (1943), Výkřik (1957). (NIRO)
Guillermo del Toro
- V roce 2022 se zúčastnil slavné ankety, kterou každých deset let připravuje britský časopis Sight and Sound. Přední světoví odborníci v ní sestavují žebříček stovky nejlepších filmů všech dob. Guillermo del Toro dal své hlasy těmto deseti snímkům: Barry Lyndon (1975), Mafiáni (1990), Světla velkoměsta (1931), Blízká setkání třetího druhu (1977), Frankenstein (1931), Osm a půl (1963), Nazarin (1959), Tahle země není pro starý (2007), Ani stín podezření (1943), Skvělí Ambersonové (1942). Na rozdíl od mnoha jiných hlasujících neposlal jen strohý seznam, ale ještě tento komentář: "Top teny jsou nesmyslné, to ano - ale o něčem vypovídají. Řeknou vám, jak se právě v ten okamžik svého života cítíte. Když jsem tento seznam při plném soustředění sestavoval, mnoho titulů se na něm objevilo a pak zase zmizelo: Chamtivost, Východ slunce, Nadějné vyhlídky, Potomci lidí, Nebe a peklo, Frigo na mašině, Vše, co nebe dovolí, Šílený Max: Bojovník silnic, Zpívání v dešti, Oči bez tváře, Zrůdy, Alonzo, muž bez rukou, Birdman, Fena, Přátelé Eddieho Coylea, atd., atd. A je to seznam, na kterém samozřejmě nezáleží nikomu, kromě mě. Ale i tak jsem se rozhodl, že to jednou prostě zkusím, sepíšu to, a ještě přidám jeden alternativní titul ke každému režisérovi filmu z té mé desítky. I to bylo obtížné, ale tady jsou. Zeptejte se mě znovu v pátek a pošlu vám jiný seznam." Ony alternativní filmy k příslušným režisérům výše zmíněných kousků byly: Osvícení (1980, r. Stanley Kubrick), Taxikář (1976, r. Martin Scorsese), Moderní doba (1936, r. Charlie Chaplin), Duel (1971, r. Steven Spielberg), Frankensteinova nevěsta (1935, r. James Whale), Amarcord (1973, r. Federico Fellini), Zapomenutí (1950, Luis Buñuel), Seriózní muž (2009, r. Joel Coen, Ethan Coen), Ptáci (1963, r. Alfred Hitchcock), Dotek zla (1958, r. Orson Welles). (NIRO)
Přišla v noci (2023)
- Když Valerie (Simona Peková) vtrhne Jiřímu (Jiří Rendl) a Anetě (Annette Nesvadbová) do ložnice, pronese větu: „Amarcord je nádherný film.“ Má tím na mysli film Amarcord (1973) od režiséra Federica Felliniho. (Kaleidoskop)
Pupendo (2003)
V roce se třinácti úplňky (1978)
- Ve filmu se ozve ústřední melodie ze snímku Amarcord (1973). Jde o vyjádření podobnosti látky, a to objasňování událostí. (ČSFD)