Obsahy(1)
Film Boccaccio ´70 je souborem čtyř povídek zpracovných čtyřmi italskými režiséry, kteří ve své době patřili k těm nejvýznamnějším reprezentantům oboru. Společné téma představují zvyky, hranice a tabu v sexuálním chování člověka moderní společnosti. Co nás přiměje přemýšlet, kam až chceme či můžeme zajít? Jak silný je sexuální pud a kdy se ozvou morální sirény? To záleží jen na Vás... (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (52)
1. POVÍDKA - RENZO A LUCIANA (***) - Itálie v poválečných letech. Všude se tře bída s nouzí. Milenecký pár pracující ve stejném podniku se rozhodne neposlechnout nařízení svého šéfa a tajně se vzít. Sledujeme nesnáze spojené s zatajováním jejich vztahu na veřejnosti. A taky si můžeme klást otázku k čemu je vlastně každodení dřina od svítání do západu slunce. Co za ni očekávat? Ano tady je to pověstné: ona ráno vstává proto aby do zahřáté postele pustila manžela právě se vracejícího z noční. 2. POVÍDKA - POKUŠENÍ DOKTORA ANTONIA (****). - Náš milý doktůrek je veliký puritán. Na veřejnosti fackuje ženu v přiléhavých šatech. A co teprve když mu před okny domu postaví 20-ti metrový billboard se svůdnou Anitou Ekberg! Doktor se může zbláznit a lítá po úřadech pro zakrití onoho billboardu. No nakonec se Anita z plakátu opravdu naštve, obživne a rozhodne se doktůrkovi ukázat zač je toho loket. A proto: "Pijte mléko, je zdravé !!!" ()
Čtyři naprosté skvosty s typickým rukopisem a atmosférou jednotlivých režisérů. Je tam všechno, co mám na italských filmech šedesátých let tak ráda. Lidový Monicelli mě fascinuje bezprostředností a kromě milého příběhu i takovým vykreslením atmosféry, že bych se hned vydala na plovárnu, do kina nebo na taneček, úplně cítím tu vůni. Fellini postavil Anitě Ekbergové nesmrtelný pomník ve Sladkém životě a přidal k němu ještě tuhle pamětní desku se sklenicí mléka. To byla panečku jiná propagace než Parta Hic!. Romy Schneiderovou zbožňuji a s mamkou jsme slintaly nad jejími oblečky a nonšalancí, když říkala: Tohle?To je Chanel, ale starý, už ho mám tři měsíce! No a loterie s Lorenovou je dokonalá, nemám slov. Děj je popsán v komentářích, můžu jenom doporučit ke shlédnutí. Mám ale obavu, že dopadnete jako já: budete si chtít pustit jednu povídku, ale nakonec je zkouknete všechny a některou ještě i dvakrát (u mě to byli Monicelli a Fellini). ()
Souhvězdí italských režisérských velikánů rozprostřelo svým adorovaným dvorním dámám kaleidoskop úhledných stylů, snář fantazií, chrám lákadel a rozptýlení filmových spřežení. Renzo a Luciana - svoji na zapřenou v nedobrovolném celibátu. Docela obyčejný příběh moderní doby vynikající svou prostotou a civilností. Kolotoč reality, čekání na vhodnou příležitost a blýskání (snad) na lepší časy. Pokušení Dr. Antonia - poprask vnadné plakátové kokety v nadživotní velikosti. Zapřísáhlý mravokárce, prudérní občan, reprezentant ducha imunity morální, na veřejnosti povolené, neschopen dívat se na smilstvo v okolí páchané. Nucen vypudit "móresy" hanbaté. Anita Ekberg jako košilatě uculující se medium reklamní, amulet sex-appealu, svůdnosti, rajcu a touhy lechtivé. Opona noci zpřístupňuje imaginární "mši" dráždivých choutek žíznivého doktůrka, jenž touží přivonět si k laskominám platonické neřesti, avšak myšlenky na pokušení služebníka hříchu, leckdy poblázněný dopad předznamenávají. Práce - aféry mého muže. Kudy z nudy, z rozmařilé hudby minulosti. Aristokratická pře v pelíšcích renesance. Zadáven amorkem na šňůrce manželských povinností, ráčí mlsat v objetí lehkých ženštin. Nutkavé zálety jeho hraběcí milosti, Tomas Milian jest dezertér manželské věrnosti. Kočičí hraběnka Romy Schneider hrající si s klubíčkem dlouhé chvíle marnosti. Luchino Visconti pozvedá číši vznešené elegánce v kostýmku, charismatickému půvabu Romy Schneider, jejíž třešničkou na dortu, je magický šarm chytré horákyně, který zde naplno pozlacuje každý záběr komnat zámeckých. Její hraběcí milost provokuje trpělivostí, která přetekla. Rozbrnkává strunky sofa manželského novým životem, náručí placené společnice pragmatismu, emocí trucovitosti. Procitnutí ze stereotypu renty sladkobolným, sarkastickým úsměvem konkubíny prominentního nároku zištné pohádky na dobrou noc. Loterie - živelná Salomé lunaparku, svůdná, šťavnatá ohnivá žena Sophia Loren jako vulkán výherní a želízko v ohni místních mlsných kocourů. Trefa do černého toreadora býčí šíje. Bingo pouťových radovánek Sophie Loren - to je on, jejích potulných štací, šampion. Slavobrána první noci udatnému únosci, kovbojskému milenci. ()
90% - Tady není co řešit. Čtyři geniální režiséři prostě natočili čtyři špičkové povídky a producent Carlo Ponti si zase mohl mnout ruce. I. Monicelli: Renzo a Luciana – Chudí novomanželé tají svůj sňatek, aby žena nepřišla o práci ve firmě, která zaměstnává pouze svobodné ženy. Nadržený šéf se však brzy hlásí o slovo… II. Fellini: Pokušení dr. Antonia – Pecka! Puritán Antonio bojuje proti morálnímu úpadku společnosti, a zejména proti obřímu billboardu, na kterém Anita Ekberg v sexy pozici vyzývá k větší konzumaci mléka. Nino Rota zde hudebně paroduje sám sebe (La dolce vita –což je v daném kontextu velmi pozoruhodná asociace), a přidává neskutečný song Bevete piú latte (Pijte více mléka). III. Visconti: Práce - Manželovu nevěru se Romy Schneider rozhodne potrestat tím, že promění jejich manželství de facto v prostituci. Tím se paradoxně pro manžela stává atraktivnější, ale sama sobě se odcizí. Dekadence, která mi trochu připomněla Kunderův Falešný autostop ze Směšných lásek. IV. De Sica: Loterie - Třešnička na závěr! Taky bych si na onom trhu koupil losy do loterie, kde vylosovaný šťastlivec vyhraje noc s živočišně přitažlivou Sophií Lorenovou. Ano, s tou, co na střelnici, za zvuku pouťové hudby tak překrásně vybízí ke střílení na „palloncini“, neboli balónky. Nevíte která!?! Pojďte, jdeme se na ni podívat!!! Boccaccio ´70 je nádherný skvost, který má v mých očích pouze tu nevýhodu, že se v podstatě jedná o čtyři krátké filmy, které spolu navzájem nesouvisejí. Proto doporučuji užít si tento opus spíše po jednotlivých chodech, než zhltnout vše naráz, a pak lamentovat nad dvousetminutovou délkou. Když to přece jen zvládnete bez pauzy, bravo! Věřte mi ale, že se vyplatí se k jednotlivým povídkám vracet! ()
Ve své době provokativní, dnes už jen rozpustilý, ale pořád svěží pohled na různé podoby vztahů mezi muži a ženami. Monicelli za lepší ***, Fellini za *****, Visconti a De Sica po čtyřech. Zbožňuju povídkové filmy – když se podaří, jsou jako hostina o více chodech, a tenhle se těm čtyřem Taliánům vyvedl obzvlášť. Tři a čtvrt hoďky uteče jako voda :-) ()
Galerie (27)
Zajímavosti (7)
- Romy Schneider a Visconti mezi sebou měli četné rozepře. Hádky inicioval režisér úmyslně. (theSaint)
- Visconti během natáčení hrál velmi rád hru srážení věží, kterou si oblíbil zvláště proto, že končila vždy hádkami. (theSaint)
- Během střihu povídky Maria Monicelliho, "Renzo a Luciana", se producent Carlo Ponti nabídnul zafinancovat Monicelliho film, jako delší verzi této povídky. K realizaci však nikdy nedošlo. (džanik)
Reklama