Režie:
Abel FerraraScénář:
Nicholas St. JohnKamera:
James LemmoHudba:
Joe DeliaHrají:
Zoë Lund, Abel Ferrara, Steve Dash, Nicholas St. John, Michael Minard, Jack Thibeau, Evelyn Smith, Jayne Kennedy, Stephen SingerVOD (1)
Obsahy(2)
Mstitelka hrubého kalibru je v ráži... Když se Thana, němá švadlena z newyorské oděvní čtvrti, vrací domů z práce, je v uličce znásilněna maskovaným útočníkem. Když jde pak do svého bytu, je shodou kruté náhody opětovně znásilněna zdejším lupičem. Tentokráte ale dívka vrátí úder. A nebude zdaleka její poslední... Drama věčného provokatéra Abela Ferrary se pohybuje na tenké hranici uměleckého nezávislého filmu a hrubiánské exploatace o znásilnění a mstě. Kultovní snímek, též známý jako Ms .45 byl natáčen doslova na koleně, což tvůrcům na jednu stranu umožnilo vykreslit příběh ve vší syrovosti i autentických lokacích, na druhou stranu museli zapojit tvůrčí vynalézavost, jak dokazuje dnes již slavná scéna krveprolití během halloweenského večírku. Roli němé mstitelky pak nezapomenutelným způsobem ztvárnila dobově debutující Zoë Lundová. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (53)
Holka se po znásilnění naštve a začne zabíjet parchanty. To je samo o sobě zajímavé téma, jen škoda, že film není tak lákavý a akční jako plakát. Její motiv se časem vytratí a kouzlo (pokud vůbec nějaké bylo) je fuč. Navíc žádná akce, nekonečný zásobník, líbání vypadá podivně a vůbec počátek 80. let v Americe jsou fakt hrůza, v té době bych žít nechtěl. Takže zápletka slibná, je pěkný, s jakým klidem zabíjí lidi, akce s žehličkou taky dobrá, ale srašné zpracovaní z toho dělá zbytečný film. # příběh 4 | hudba 4 | humor 0 | akce 1 | napětí 3 | pustil bych si znovu 4 ()
Thana měla opravdu smolný den. Po děsuplném zážitku si dala repete, ale násilník na to doplatil. Jenže jedna věc je vzít někoho po hlavě a druhá napytlovat ho. Z Thany se stává vražedkyně posedlá muži. A protože nehodlá čekat, až ji zase nějaký překvapí, vydá se sama na lov. Svým způsobem zvláštně syrový film, kdy konání Thany je zcela nekompromisní. Kromě hereckého výkonu zaujme hudba a kamera. Na halloweenskou párty si na sebe vezme kostým jeptišky, což se dá chápat symbolicky. Její pohledy pátrající po mužích připomínají Gorgonu Medusu hledající své budoucí oběti. Jediné, co mi vrtalo hlavou, kde stále brala náboje do pistole. Pomsta chutná sladce, ale dláždí cestu do pekla... ()
Ani ryba ani rak. 1) Pro mezižánrové tápání nemám příliš pochopení. Je to thriller? Drama? Komedie? Krimi? Nezávislý film koketující s uměním? Nejspíš bych se strefil do žánrového určení, kdybych napsal, že je to prostě ujeté._____ 2) Spoiler. Nejvíc mi vadí, že nejenže se nemohu ztotožnit s hlavní postavou, ale že mi je její motivace nejasná. Její frustrace z dvojitého znásilnění se přetaví do jakési podivné formy misandrie, kdy je vlastně už jedno, co dotyčný muž spáchal nebo nespáchal. Thana je nenávidí všechny._____ 3) Podle titulků vznikl film v roce 1980._____ 4) Mizerný dabing České televize (ty ozvěny!) jen dokresluje celkový nepěkný dojem, který si z filmu odnáším. V době natáčení 18letá Zoë Lundová zemřela o jednadvacet let později na selhání srdce jako důsledek nadměrného užívání kokainu. Tehdy 29letý režisér Abel Ferrara (první násilník ve filmu) zatím žije navzdory svým sklonům zabývat se zkoumáním psychopatického násilí. No a já se s tímto filmem loučím navěky, protože ho opravdu, ale opravdu nechci vidět znovu. ()
Rape/revenge žánr už nebyl v roce '81 ničím novým, jestliže se vám líbil třeba 'Death Wish' s Bronsonem, tohle má šanci vás zaujmout taky. Thana (Zoë Lund, pro kterou tohle byla první role, mimochodem zemřela v roce 1999 na selhání srdce: předávkování) má na začátku "jeden z těch dní", když ji na cestě z práce přepadne a znásilní muž, jen aby se dostala domů, kde narazí na zloděje a ten poté, co zjistí, že je v šoku a neupravená a odhalená, si chce dát vlastní číslo a tak ji znásilní taky - jenže ji podcení a tak končí mrtvý, pak ve vaně, pak naporcován v ledničce. Následně Thana díky tomu vlastní bouchačku a motivaci pro to odkráglovat každýho chlapa, který jí dá sebemenší podnět. Film jede svoji zápletku a i když je mnohdy "prosťoučký", prvoplánovaný a béčko, brzo se ocitáme v příběhu, kde pokud jste muž, jste problém a je jedno, jak dementní je důvod pro vaši smrt (nevinné šťouchnutí vaší dívky, která už musí jít a vy se s ní chcete muchlovat Thaně jako důvod stačí). V několika zemích tuhle záležitost dokonce zakázali. Tarantino to zase poněkud nahypeoval, ale třeba to v roce '81 byla "jiná nálada, jiná jízda", sledovat Abela Ferraru, o kterém si tehdy Quentin myslel, že bude "budoucí Scorsese". Ale definitivně jde o velmi specifický žánr, zraněná žena se vrací, aby "oplatila laskavost". V Tarantinově 'Kill Bill' se ale právě ukazuje ten subžánrový rozdíl, jasně ohraničené a odůvodněné pomsty, vůči jednotlivcům, kteří hlavní hrdince nějak ublížili. Thana tady to pojímá poněkud "volněji". Závěr mi připomněl skoro až shootout z Taxikáře. Vcelku i "outdated" záležitost. ()
Film, který má skvělý námět a naprosto úchvatný psychedelický závěr. Snad jen škoda, že je to místy ještě docela umírněné. Myslím, že by tomu i více exploatace slušelo. I tak ale Abel Ferrara natočil výborný film o pomstě, která je podávána skutečně krutě. Na druhou stranu, je to i o tom, že každá akce vyvolává opačnou reakci. ()
Galerie (65)
Photo © Drafthouse Films

Zajímavosti (3)
- Film bol zakázaný vo Fínsku, Nórsku, Švédsku a na Novom Zélande. (Paldiny)
- Režisér Abel Ferrara si zahral prvého násilníka, ktorý na ulici prepadne a znásilní Thanu (Zoë Lund). (Paldiny)
Reklama