Režie:
BanksyHrají:
Banksy, Thierry Guetta, Shepard Fairey, Invader, Rhys Ifans, Jay Leno, Christina Aguilera, Noel Gallagher, Angelina Jolie, Jude Law, Brad Pitt, Shaquille O'Neal (více)Obsahy(1)
Legendární streetartista a graffiti writer Banksy, který ani přes nominaci na Oscara neodhalil svoji identitu, vstupuje do českých kin se svým provokativním mystifikačním dokumentem o street artové scéně. Excentrický francouzský majitel obchodu Tonny Guetta, který má stovky hodin záznamů graffiti akcí, marně pátrá po tajemném Banksym a sám se po jeho vzoru rozhodne stát kultovním umělcem. Pod pseudonymem Mister Brainwash (MBW) začíná chrlit jeden artefakt za druhým... Zábavný a vzrušující dokument o kultu pouličního umění, který tento fenomén zároveň odhaluje, zároveň jej relativizuje a sebevzhlíživost některých umělců ironicky shazuje. Stejně jako ve svém umění, i ve filmu Banksy zpochybňuje současnou pouliční výtvarnou scénu, která se stala snobským pozlátkem. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
Street-art přestavuje pro jednoho umění - pro druhého vandalismus, rozdělení v tomto případě mnohdy balancuje na hraně. Dokument zachycující umělce street artové scény je velice zajímavý, za mnohými "obrazy" stojí trnitá cesta a jejich bytí není nekonečné. Banksy nepochybně patří mezi celosvětově uznávané umělce moderní scény, jeho graffity jsou nadčasové a instalace nepostrádají vtip. Další výraznou figurkou snímku je Thierry Guetta - původně kameraman, který se (pro mě zázrakem) pod preudonymem Mister Brainwash dokázal vypracovat mezi elitu street-artu. Nelze mu upřít, že dokázal skvěle využít svého potenciálu, zkušeností a zúročit nabyté vědomosti. Pokud odhlédneme od faktu, že v podstatě vykrádá díla Andyho Warhola a Banksyho, je to geniální obchodník a podnikatel. Při sledování dokumentu jsem se celou dobu nemohla zbavit pocitu, že celé je to pouhé divadlo, bouda na diváka a skvělá mystifikace. Podle mého osobního názoru je Mister Brainwash pouze alter ego Banksyho, který si z diváka jen vystřelil a snažil se jej svést na špatnou cestu. Pravděpodobně se mýlim, ale kdo ví... Pokud dokument skutečně popisuje realitu, tak klobouk dolu před Thierry Guettou. ()
Banksy je génius, bůh, vzor nás všech - je to ten správný hrdina. První půlka dokumentu je pětihvězdičková, strhující a zajímavá. Úžasný pohled do zákulisí streetartu. Ale proč není dokument o Banksym? Místo toho se musíme dívat na zvrácený příběh zvráceného člověka, který to sice myslí dobře ale vůbec nepochopil esenci streetartu, dělá všechno tak jak by se nemělo a bohatne na tom. Něco mi říká, že je to jen další Banksyho hra, možná - ale to nic nemění na tom, že je druhá půlka dokumentu nudná a nezajímavá. ()
prvních 50 minut věnujících se street artu jako takovému (a pak i samotnému Banksymu) je výborných, zatímco ze závěrečné půlhodiny, která se blíže zaměřuje na hodně umělý (a původní myšlenku street artu dost překrucující) přerod Thierra Guetty v Mr. Brainwashe, jsem naopak poněkud rozčarován.. takže nakonec jen tak tak za 4* ()
Přečetl jsem si většinu z komentářů a vnímám celou věc trochu jinak. Tohle totiž není nějaká moralisticky-kritická óda na téma, co je a co není umění, nebo ironický lament nad tím, jak se street art komercializuje a ztrácí autenticitu, ale bezskrupulózně sobecký a zcela egoistický výkřik z dílny Banksyho kritizující rádoby-umělce jako je Guetta, kteří si dovolují na něm parazitovat. Správně se to mělo jmenovat nikoliv Banksy: Exit Through the Gift Shop, ale Banksy: Ty sviňáci mi lezou do zelí. Proto nemůže být a není Guetta Banksym, jak se někdy v rámci debat „mockumentary versus hoax“ objevuje; Bansky je tady zcela jasně britská superhvězda a pan umělec, kdežto Guetta šmejd, který má tu drzost pana umělce kopírovat. ____ Pokud by ale někoho přesto zajímala cesta od „čistého" umění k vyprázdněnému byznysu a nekonečná schopnost kapitalismus začlenit, a tak otupit subverzivní ostří všech jednotlivých požadavků, ať vezme v potaz Piráty z Karibiku. Ono se sice pořád přetřásá Che Guevara na tričku buržoazní mládeže coby příklad hegemonie a její inkorporace, ale Piráti z Karibiku nám poskytují mnohem pěknější příklad. Na jedné straně tu máme disneovsky uhlazený mainstreamový film pro celou rodinu, a hle!, do něj včleněný asociální, osamocený klaun, mimoňská, loserovská postava kapitána Sparrowa, která trpí problémem komunikace s okolím a nevyhraněnou sexuální orientací. A přesto ho všichni berou a mají ho div ne za boha. Jaký nádherný příklad! Nebo si vezměte reklamu, která přebrala metody ruských avantgardistů: juxtapozice tváře strávníka hned vedle ledničky opisuje Kulešův efekt, zatímco rovnice špína + prášek = čistota vychází z principů intelektuální montáže, která počítá s tím, že ze střetu dvou záběrů a s pomocí asociativního myšlení diváka vznikne v jeho hlavě záběr třetí, který vytváří poselství a smysl celého tohoto pomyslného „souboje záběrů". Jak se později ukázalo, ono to často nefungovalo, lidé si ten třetí záběr nedomýšleli. Reklama to zdá se pochopila a ukáže nám jej explicitně v celé své kráse. A pak že to nejde. ()
Neviem, prečo k tomu názvu pridali aj slovo Banksy, keďže Banksy sa tam síce objaví, ale film je o niekom inom. Na druhej strane možno je to tá istá osoba, ktorá perfektne kryje svojou francúzskou angličtinou a iným štýlom správania a umenia v osobe MBW svoju identitu takzvaného Angličana. Nech je to akokoľvek, je to fajn dokument o jednom excentrickom francúzskom umelcovi, ktorému učarovalo pouličné umenie. V dokumente sa mihnú viaceré postavy tohto umenia, ukážu sa rôzne názory, rôzne štýly, kritika komerčnosti tohto štýlu a snaha o niečo nové, snaha o sebarealizáciu. Vtip a kritika povrchnosti tam je tiež. Je to dosť dobrá špička umelcov dnešnej doby a dokument o nich, tak tomu niet veľmi, čo vyčítať. Mne sa to páčilo. Skrátka, taký menší dokument o "street art". ()
Galerie (19)
Photo © Paranoid Pictures
Zajímavosti (4)
- Název odkazuje k jednomu z Banksyho děl, kdy na idylický obraz krajinky přimaloval upozornění na východ vedoucí skrze obchod se suvenýry. (Stegman)
- Film obsahuje krátkou ukázku z filmu Life Remote Control, jehož autorem je právě Thierry Guetta, hlavní hrdina tohoto dokumentu. Banksy se rozhodl sestříhat z materiálů, které mu T. Guetta poskytl, vlastní dokument, protože byl nespokojen s provedením připravovaného Life Remote Control. (Rosana)
- Po dlouhých spekulacích a fabulování i ze strany samotného Banksyho, který sváděl novináře na falešnou stopu, je údajně jeho pravé jméno Robin Gunningham. (Ukko)
Reklama