Režie:
Cary Joji FukunagaScénář:
Moira BuffiniKamera:
Adriano GoldmanHudba:
Dario MarianelliHrají:
Mia Wasikowska, Michael Fassbender, Judi Dench, Jamie Bell, Su Elliot, Holliday Grainger, Tamzin Merchant, Amelia Clarkson, Craig Roberts, Sally Hawkins (více)Obsahy(2)
19. století. Jana Eyrová (M. Wasikowska) nečekaně uprchne z rozsáhlého a odlehlého panství Thornfield Hall, kde pracuje jako vychovatelka dívky Adèle Varensové, která zde žije v opatrovnictví hloubavého majitele, Edwarda Rochestera (M. Fassbender). Impozantní rezidence a neméně okouzlující povaha Rochestera těžce zkoušely Janinu odolnost. Po útěku nemá kam jít, proto přijme pomocnou ruku duchovního otce Johna Riverse (Jamie Bell - Orel deváté legie) a jeho rodiny. S jejich pomocí se vzpamatovává z turbulentních událostí poslední doby, které ji přinutily k útěku a při pohledu na minulost přemýšlí, jestli to někdy mohla být pravda… (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (748)
Vměstnávání několikasetstránkových chytrých románů do dvouhodinových filmů je úkol nevděčný. Tenhle pokus není zlý. Sám ho mám za pěknou ilustraci, má sestra však, která knihu dočetla jen několik hodin před návštěvou kina, po zlhlédnutí snímku oprávněně poznamenala, že na plátně zůstal z Brontëové díla spíše líbivý pocvrch, příběh se svými zvraty, ale ztratila se hloubka. Ale jaké hlubiny lze také očekávat ve 120 minutách? Někdy však nešlo jen o zploštění, ale i o vychýlení postav: malá Jane je příliš spratkovitá (dospělá je nicméně obsazena dobře), v knize éterická Helen působí zde jako blouznivka, z Blanche Ingramové, jež má být ve své bezcitnosti přeci jen oduševnělá a krásná, se stala hned na první pohled podezřelá karikatura a též z Jana Křtitele zůstala pouze slupka náboženského fanatika. Nešťastně nedovysvětlená zůstává též motivace Janina závěrečného rozhodnutí, které zde působí jako vítězství citů nad morální volbou, což tak v románu vůbec není. Miss Eyrová - jedna z vůbec nejkrásnějších literárních hrdinek - totiž okouzluje právě úchvatným spojením citovosti a mravní zásadovosti. Inu, ani tato dvacátá šestá adaptace románu zjevně není definitivní... ()
Kostýmní romance s velmi dobrými hereckými výkony.. přesto bez života!! Vměstnání mravně zásadového románu, který čítá několik set stran, do dvouhodinového filmu je pokaždé úkol obtížný a především nevděčný. Viktoriánská éra tu může prostupovat každým záběrem a tvůrci můžou lpět na detailech, tahle klasika britského romantismu přesto nedýchala tak, jak bych si představoval. A to ani přesto, že hlavní hrdina soustředěného Michaela Fassbendera je romanticky rozervaný a hlavní pobledlá hrdinka Mii Wasikowské navenek vyplašená a uvnitř nesmírně silná. ()
Těžko říct, nakolik je problém ve ztvárnění samotném, a nakolik v trapné skutečnosti, že naivních sedmnáct mi dávno není a do sexuálně frustrované čtyřicítky mám ještě daleko. Vykastrování morální a charakterové linky ve prospěch stručně nahozeného rozvoje kýčovitě gotické romance prokládané hezkými záběry na přírodu a raně feministickým žbrbláním tak jako tak momentálně neocením. ()
Natočeno je to téměř dokonale, není zde jediný horší nebo odfláknutý záběr, všechno krásně vycizelované. Co ale Janu Eyrovou staví kousek pod úroveň například Wrightovy Pýchy a předsudku, je mnohem slabší hudba (přestože je také od Marianelliho, je hodně nenápadná a ve filmu téměř nemá onu funkci - dělat důležité okamžiky ještě důležitějšími) a nesympatická Mia Wasikowska. A to nemluvím o její dětské představitelce, jak mohli takový ksicht vybrat na konkurzu, to mi hlava nebere. ()
Tohle je snad nejadaptovanější kniha pro film, kam mi jenom paměť sahá...a beztak je to vůbec první adaptace, ke které jsem se odhodlal. A taktéž poslední. Fukunaga je můj oblíbený režisér a myslel jsem si, že jeho režijní schopnosti u mě dokáží vyvolat zaujetí v přežití a silně neaktuální historický příběh. Nestalo se a mrzutého Fassbendera už nechci vidět...6/10 ()
Galerie (132)
Zajímavosti (12)
- Protagonistka Mia Wasikowska pravděpodobně po otci, australském fotografovi, zdědila zálibu ve focení a během natáčení fotila ostatní herce a štáb přímo na place. Při natáčení Jany Eyrové měla dokonce tajný kapesní fotoaparát v jednom ze svých historických kostýmů. Jedna fotografie, kterou takto pořídila, se dostala až do finále australské národní fotosoutěže. [Zdroj: TV Max] (hippyman)
- Producent Alison Owen a režisér Cary Joji Fukunaga si z mnoha potenciálních míst v Británii jako filmovou lokaci vybrali Haddon Hall v osadě Bakewell v hrabství Derbyshire, kde shodou náhod stál i dům, který inspiroval autorku novely Charlotte Brontëovou v jejím zobrazení Thornfieldu. Stejně tomu bylo i v dřívější adaptaci, minisérii BBC, Osudová láska Jany Eyrové z roku 2006. Dalším použitým exteriérem bylo největší soukromě vlastněné venkovské sídlo v Anglii, Chatsworth House. Místo, které se objevilo již ve filmu Pýcha a předsudek (2005) jako zahrada rodiny pana Darcyho (Matthew Macfadyen), posloužilo jako lokace, kde se Jana (Mia Wasikowska) poprvé setkala s Rochesterem (Michael Fassbender). (Michelle75)
- Projekt bol ponúknutý škótskej režisérke krátkometrážnych filmov Lynne Ramsay, ona ho však odmietla. (SarumanKo)
Reklama