Režie:
Mikael HåfströmScénář:
Michael PetroniKamera:
Ben DavisHudba:
Alex HeffesHrají:
Anthony Hopkins, Colin O'Donoghue, Alice Braga, Ciarán Hinds, Toby Jones, Rutger Hauer, Marta Gastini, Maria Grazia Cucinotta, Chris Marquette (více)VOD (3)
Obsahy(4)
Nadpřirozený thriller, inspirovaný skutečnými událostmi, vypráví o studentu teologie (Colin O'Donoghue), který je poslán do Vatikánu studovat exorcismus, přestože o těchto kontroverzních praktikách i o své vlastní víře pochybuje. Jeho skepticismus se ale začíná rozplývat, když je přidělen k legendárnímu otci Lucasovi (Anthony Hopkins), jehož praxe zahrnuje tisíce exorcismů. Během obtížného případu, zdánlivě přesahujícího i schopnosti otce Lucase, je mladý seminarista konfrontován s fenoménem, který věda nedokáže vysvětlit ani ovládnout - a se zlem tak mocným a děsivým, že ho donutí pochybovat o všem, čemu věřil. (Magic Box)
(více)Videa (7)
Recenze (673)
Chtěla jsem se zdržet komentáře, nejsem dostatečně fundovaná v oboru, ale přesto si pár slov nakonec nebo na začátek?neodpustím. Z pozice strachu, jak nám byl film naservírován, nemůžu popřít nic z toho, o čem se zde jednalo. Jako totální laik v naboženských praktikách pozoruju stejně ujetou tendenci znázorňovat ďábla jako hnusáka, jenž kleje, je metamorfózní, má odporné nehty a přeje všemožným zvrhlostem, jako si představovat srandovního nafouklého ufouna v zeleném s tykadlama. Obojí je hluboce zakořeněné a není síly, spíš ochoty nějak to změnit. Proč taky, když propaganda funguje jak má a vše se děje ve prospěch něčí vyšší mocnosti. Já si teda víc než cokoli jiného představuji démona i samotného satana jako nádhernou přitažlivou bytost s těmi nejlepšími úmysly. Každopádně jsem chytřejší o význam slova exorcismus. ()
Proč točit pořád dokola jedno a totéž a točit to hůř a hůř, když už nám všechno pověděl Friedkin se svým Vymítačem ďábla, jehož atmosféra nebyla od jeho dob překonána, kde vymítání nahánělo husí kůži, která ve vás zůstala i dlouho po skončení filmu, aniž by se musel ohánět "true story" kecama?! Rituál se právě zařadil na první místo toho nejhoršího, co jsem o daném tématu viděl. První půle postrádá jakýkoli důležitý sdělení pro diváka (můžete koukat od poloviny a o nic nepřijdete), nehledě na to, že absolutně postrádá napětí, nebo něco, co by mě nutilo udržovat pozornost. Půlka druhá sice začne dejchat atmosférou, ani v jednom momentě mě ale nezasáhla. Snad je to hudbou, která se vůbec netváří hororově, možná nudnou režií bez špetky fantazie. Nutno ale říct, že film selhává jako celek (v tak debilnim provedení i Hopkins působí jako nula). Těžko se věří, že Rituál má na svědomí režisér parádního Ondskanu. To působil ale ještě v domovině (důkaz toho, že ne každej talent je rozenej pro Hollywood). ()
Toho vymítání mohlo být víc, ale to je asi tak nejzásadnější výtka k hororu, který jako jeden z mála svého druhu předložil nepopiratelný civilní rozměr a bude to asi tím, že je natočený podle skutečných událostí. Přestože jsem ho sledoval pozdě v noci mě nic neposedlo a nijak jsem se nevyděsil. Jsem zkrátka hodně otrlý divák na kterého asi nic neplatí. Vše začíná, když mladý kněz pochybující o své víře v Boha a v nadpřirozené síly odjíždí do Říma na zkušenou, kde po absolvování kursu exorcizmu se hned na to seznamuje s otcem představeným Lucasem, který má vymítání v malíčku a je znám pro své neortodoxní metody a jehož příchod na scénu rozvíří stojaté hladiny nadpřirozena. Ano, jakmile se charismatický Hopkins zjeví na scéně, film hned dostane jiný rozměr a z ploché nudy vklouzne do působivého víru vymítání těhotné dívky znásilněné vlastním otcem a posedlé démonem. Strašení je to poměrně velmi příjemné, ale jestli je i věrohodné, to už si musí každý posoudit sám. Přesto kontrast mezi Hopkinsem a Colinem O´Donoghuem zdárně funguje, protože bez kvalitních hereckých výkonů se takový film, jako je tento, nemůže obejít. Pak přijdou na řadu i originální prvky a Zlo vstoupí do samotného Hopkinse, ale to at se na mě pánové tvůrci nezlobí, to už příliš věrohodné nebylo, ale nezajímavé také ne. Režijně to bylo provedené pěkně, kamera vzorně vše působivě snímala a hudba mocně strašidelně hřímala. Rovněž dvojka Hopkins a Donoghue byla bezvadná. Až mě tady ze psaní mnoha komentářů něco v budoucnu posedne, určitě si na vymítání zavolám tyhle dva. 60% ()
Je tu herec, který je prototypem toho správného anglosaského a severoamerického hezouna a sympaťáka se sestřihem toho nejtypičtějšího kněze-sympaťáka, ve filmu podobajícím se nějaké novodobé snaze vzbudit bohabojné pudy v dnešních hříchem a ateismem prolezlých mladých lidech, kteří nevěří ani na ďábla a místo boha věří té proradné vědě :). Atmosféra na začátku filmu a ještě tak možná do půlky je docela zvláštní a dokonce dává zdání i nějakých nových možností a víc překvapení v takovété satanské a vymítačské zápletce, jenže to se pak zvrhne ve velmi táhlý a ohraný příběh, který je s každou další minutou blížící se konci ospalejší a ospalejší. Pěkné jsou tam některé záběry na Řím a uličky a taky je tam pár koček :), ale jinak už nic moc zajímavého. A kdo přehrává hlavně je Anthony Hopkins na konci, takovým okatě teatrálním způsobem, že se divím, že to nikomu nepřišlo divný :). Ale naštěstí ten konec zabíjí něco úplně jiného než přehrávání Anthonyho Hopkinse, takže ten zůstane ušetřen :). Jinak je to prostě vcelku o ničem s pár zajímavými scénkami, pár pěknými záběry, pár pěkně vizuálně zpracovanými haluškami, s hercem v hlavní roli vybraným očividně jen kvůli tomu jak vypadá a se spoustou úplně nudy a zabité zápletky :). ()
Cesta do pekla je prý přímá a jednoduchá, zatímco cesta do nebe je trnitá a plná nástrah. Při sledování Obřadu jsem měl pocit, že jdu rovnou do prdele a beru to přes Očistec. Obřad je unylý, ospalý a nudný film s nevýrazným hlavním hrdinou, Hopkinsem, kterému vypršelo datum použitelnosti a jedním hezkým koněm s rudýma čočkama. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (17)
- Otec Gary Thomas, americký exorcista, jehož životní příběh posloužil jako inspirace pro film, s filmaři spolupracoval i jako konzultant v otázkách obřadu samotného. Uvedl, že průběh exorcismu, jak je vylíčen ve filmu, je "s nezbytnými úpravami" velice blízký tomu skutečnému. (gjjm)
- Nápis na zdi v domě otce Lucase (Anthony Hopkins) "Fi sydd biau fe nawr“ je napsán velšsky. Z Walesu přitom Hopkins pochází. (Pavlínka9)
- Scéna, ve které se Michael Kovak (Colin O'Donoghue) ptá otce Lucase (Anthony Hopkins): “To je celé?“, načež mu otec Lucas odpoví: „A co bys čekal?. Dým, protáčející se hlavu a zvracení?“, je odkazem na snímek Vymítač ďábla (1973). (jurama525)
Reklama