Režie:
Agnieszka HollandScénář:
David F. ShamoonKamera:
Jolanta DylewskaHudba:
Antoni Komasa-ŁazarkiewiczHrají:
Robert Więckiewicz, Benno Fürmann, Agnieszka Grochowska, Maria Schrader, Herbert Knaup, Marcin Bosak, Julia Kijowska, Jerzy Walczak, Oliwer Stańczak (více)Obsahy(1)
Drama natočené podle skutečných událostí, které se odehrály v nacisty okupovaném Lvově (tehdy Polsko, nyní Ukrajina). Leopold Socha, malý polský zlodějíček a zároveň údržbář místních kanalizací, schová za peníze v podzemním labyrintu skupinu Židů, kteří se snaží uniknout likvidaci lvovského ghetta. Zpočátku je hlavním Leopoldovým motivem cynická snaha vydělat, postupně ale vzniká mezi ním a skupinou zvláštní pouto, které se s každou novou dramatickou událostí v podzemí prohlubuje. Když skupině dojdou peníze, Leopold vidí, že je nemůže opustit a skrývá její členy dále, za což jemu i celé jeho rodině hrozí smrt. Film diváka díky skvělé režii a kameře doslova vtahuje nejen do atmosféry tmavého lvovského podzemí, ale i do výjimečného příběhu mužů, žen i dětí, kteří se čtrnáct měsíců snaží za neustále vzrůstajícího nebezpečí vyhnout smrti. Snímek se vymyká obvyklým hollywoodským schématům, ve kterých jsou pouze dobré a špatné postavy. Zde mají hrdinové obě stránky, o to jsou ale lidštější, působivější a nám bližší. (oficiální text distributora)
(více)Videa (7)
Recenze (144)
Světlo a tma - dva prvky silně ovlivňující celý film. Skoro jakoby dvě neviditelné postavy zasahovaly do samostatného děje. Autentičnost snímku potvrdila dokonce i pamětnice, která se tvůrcům po natáčení filmu ozvala. Agnieszka Holland bez pochyby patří mezi perfektní režiséry a až budu mít možnost podívat se na další její filmy, tak jistě pro ni najdu místo i v mých TOP 10. Nejen světlo a tma či režisérka, ale i Benno Fürmann zazářil a to je co říct, protože německé herce a vůbec filmy nějak nevyhledávám. Konec mě dost zaskočil, protože působil hodně rozpačitě a skoro jakoby za chvíli měl někdo vyskočit s puškou a všechny ty zachráněné Židy postřílet. Robert Wieckiewicz si zaslouží přinejmenším obdiv za neskutečnou zátěž, kterou musel po většinu filmu tahat na sobě. Zasloužená nominace na oscara. ()
Silná káva u tohoto snímku spočívá v námětu scénáře, který nemůže nechat žádného duchem zdravého člověka netečným. Jde o psychologické drama z válečného období, týkající se utrpení židovských obyvatel (a nejenom těch) v Polsku. Pravda, Agnieszka točit umí, jen Shamon by měl poněkud ubrat ve scénáři na přehnané dramatičnosti. Být vyrovnanější scénář co do zmíněné dramatičnosti, jistě bych hodnotil za 5 hvězd. Přecitlivělejším divákům a především dětem do 15 let bych tento film určitě nedoporučoval. Nejedná se o odpoledně-nedělní rodinné pokoukání. ()
To si ze mě ta Polka podnikající v oblasti traktorismu dělá prdel. Nastrká grupu židovských přistěhovalců do kanálů, aby rozjímali nad svými hříchy s dupajícími nácky nad jejich hlavou. Prostopášní kanálník penetruje svou ženu v ložnici neumyt, byť před chvíli objímal židovské chlapce a varšavské krysy v malebném kanalizačním systému vznešeného královského města Varšava. Neobyčejně nudné. 30% ()
Zase jednou film o člověku, který se pro záchranu židů brodil sračkami (a tentokrát doslova). Přesto jeho úmysly alespon zpočátku nebyly vylíčeny úplně nesobecky, tím pádem konečně vzniká realistický film a žádná přikreslená limonádová pohádka jako Schindlerův list. Postavy nejsou černobílé, nikdo není ukázán úplně v nejlepším světle, takže žádná manipulace s diváky. To je sice bod k dobru, jenomže by to mohlo být klidně o hodinu kratší a nic by se nestalo. Navíc o postavách nic moc nevíme, jsou od sebe chvílemi špatně rozeznatelné a tak je docela zatěžko s nimi nějak více soucítit. Na můj vkus tam navíc bylo až příliš sexu (naprosto zbytečného a rušivého). Prostě zase jednou film, kdy je téma daleko lepší a silnější, než jeho zpracování. Dvě hodiny+ je prostě příliš. Alespon, že se našly opravdu silné momenty ("Ale tati,to je pro Židy..", "Když je třeba použít kulku,použijte ji chytře."..). Nebýt té "vaty" a stopáže, šla bych o hvězdičku výš. Škoda. Moji Židé! ()
Čsfd vybrala pro projekci opravdu dobrý film. Jelikož mám ráda válečné snímky obzvláště o Židech, tak mě hodně potěšil a ani mi nevadila ta délka. Žít v kanálech nemůže být nic skvělého a proto obdivuji celý tento příběh, který je asi podle pravdy. Výborný herecký výkon, který se odrazil hlavně v lidskosti, pochopení a dobrotě předvedl Robert Wieckiewicz a charismatem a pěkným obličejem ho doladil úžasný Benno Fürmann. Jediné, co mi opravdu vadilo byl ten kontrast tmy a světla, pro člověka, který na to kouká v kině je to docela ozařující a bolí z toho oči. Na druhou stranu nebyl to nudný válečný snímek o přežití, ale párkrát jsem se i zasmála a dokonce tam byli i nějaké chlípné scény. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (16)
- K natáčení v kanálech Agnieszka Holland poznamenala: "Ve studiu byla strašlivá zima, to v kanálech bylo tepleji, navíc jsme točili v nesmírně stísněných prostorách a opravdu ve tmě. To byl ovšem můj nápad, šlo mi totiž o to, aby měl film punc pravdivosti, ta temnota pro mě byla skutečná výzva." (JoranProvenzano)
- 70 % filmu bylo natáčeno v ateliérech, 30 % pak ve skutečných kanálech v Lodži v Polsku. (gogos)
- Natáčení bylo rozděleno na dva štáby. První, který natáčel 40 natáčecích dnů, vedla režisérka filmu Agnieszka Holland. Druhý štáb, který pracoval 10 natáčecích dnů, vedla dcera režisérky Kasia Adamik. (gogos)
Reklama