Režie:
Joseph H. LewisKamera:
Paul VogelHudba:
David RaksinHrají:
Hedy Lamarr, John Hodiak, James Craig, George Macready, Steven Hill, Nina Bara, David Bond, Paul Picerni, Renzo Cesana, Trevor Bardette, Dan White (více)Obsahy(1)
Kuba po druhé světové válce. Lidé se snaží dostat do USA a když se jim to nepodaří legálně, obrátí se na zdejšího obchodníka Palinova. Americký imigrační důstojník Peter Karczag je poslán do Havany, aby proti němu získal důkazy. Vystupuje jako Maďar Josef Gombush a během svého vyšetřování se zamiluje do vídeňské Židovky Maianne Lorress, která přežila koncentrační tábor a sní o Americe jako o zemi zaslíbené. (fleurette)
(více)Recenze (10)
Poněkud mi ušel reklamní slogan That "Delilah" Girl, protože tenhle film nabízí vše, jen ne srovnání s předchozím filmem Hedy Lamarr Samson and Delilah. Patrně jako reklama měl stačit ten jediný kostým ;) ()
Nejlepší je Lewisova na svou dobu moderní filmařina, plná nápadů a odmítající se spoléhat na studiové kulisy. ()
Casablanca + Border Incident. __ Btw. ty Lewisovy záběry snímané přes skleněné plochy (např. z vnitřku automobilu) prostě miluju. ()
Přestože na filmnoirblog.blogspot.cz "Dámu bez pasu" vychvalují jako noirovou klasiku, byl bych v tomhle ohledu střízlivější. Kromě té části kdy stojí Pete proti havanskému podsvětí, to příliš noirové není. To ovšem ničemu nevadí, v mnoha ohledech se jedná o skutečně dobře nafilmovanou práci, i technický laik (jakým jsem) dovede ocenit úvodní dlouhou scénu točenou z auta zpoza řidiče, a také kvalitní letecké záběry. Frau Lamarr už znám z historického Samson and Delilah, Johna Hodiaka už jsem taky viděl, bylo to v docela solidním westernu Ambush at Tomahawk Gap. ()
S označením noir u tohoto filmu bych byl asi opatrnější. Do klasické představy o noiru to má totiž docela daleko. Spíše jde o krimi z prostředí pašeráckých band, které za úplatu vozí nelegální imigranty z Kuby do USA. V dnešní době tedy docela aktuální téma. Městské prostředí barů a hotelů tak střídá nebe a později i močály. Noir zde připomene snad postava imigračního policisty v podání Johna Hodiaka, jehož od poslání odvádí Židovka bez domova, tajemná femme fatale s bolestnou minulostí, v podání stále krásné Hedy Lamarr, do které se bezhlavě zamiluje. Ta tady trošku uzavírá pověstný kruh a vrací se do role dívky na útěku ze staré domoviny, jaké hrála na počátku své hollywoodské kariéry (a jakou vlastně ve skutečnosti i byla). Pokud tedy přimhouřím oči a akceptuji onu noirovou nálepku, které je filmu přiřknuta, musím být s filmem docela spokojen... ()
Reklama